מיטרוניקס שוב מרימה הראש מעל למים: צמחה ברבעון הראשון למרות שחיקה ברווחיות

יצרנית הרובוט לניקוי בריכות שחייה הציגה קפיצה של 16% בהכנסות הרבעוניות ל-280 מיליון שקל, ושל 19% ברווח הנקי, שהגיע ל-58 מיליון שקל • בתגובה לדוחות יורדת מניית מיטרוניקס במחזור מסחר גדול, אחרי שבשנה האחרונה זינקה בכ-50%

2018 היתה אמנם שנה חזקה מבחינת חברת מיטרוניקס, אבל הסתיימה בצלילים צורמים בדמות דוחות כספיים שליליים שהציגה לרבעון הרביעי של השנה. על הרקע הזה, תוצאות הרבעון הראשון לשנה הנוכחית מסמנות את חזרתה לנתיב הצמיחה, המאפיין אותה כבר שנים ארוכות, למרות שחיקת שיעורי הרווחיות.

בשורה העליונה הציגה מיטרוניקס קפיצה של 16% בהכנסותיה הרבעוניות, שהצטברו לכ-280 מיליון שקל, ואחרי הגדלת הרווח הגולמי והתפעולי, הגם שכאמור שיעורם מהמכירות נשחק, הציגה צמיחה של 19% ברווח הנקי שלה, שהגיע לכ-58 מיליון שקל ונתמך גם בשינוי חיובי בסעיפי המימון של החברה.

מניית מיטרוניקס  הנסחרת ברמת שיא, ריכזה היום עניין והגיבה לדוחות במגמה שלילית במחזור מסחר גדול, אבל מתחילת השנה התחזקה בכ-16%, טיפסה בכ-50% תוך שנה והשלימה זינוק של כ-310% בחמש שנים, ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-2.7 מיליארד שקל.

הצלחה ב-Early-Buy

פעילותה העיקרית של מיטרוניקס, שבשליטת קיבוץ יזרעאל, מתרכזת בייצור ושיווק רובוטים לניקוי בריכות שחיה פרטיות, ובסיכום רבעוני מכירות מגזר זה צמחו ב-17% והסתכמו בכ-245 מיליון שקל. את השיפור במכירות מייחסים במיטרוניקס ל"מכירות Early-Buy מוצלחות מאוד בטריטוריות המרכזיות ומהמשך צמיחה דו-ספרתית בחצי הכדור הדרומי".

לצד זאת, הציגה מיטרוניקס שיפור גם במכירות שני מגזרי הפעילות הנוספים שלה - רובוטים לניקוי בריכות ציבוריות ומוצרי בטיחות ומוצרים נלווים לבריכות.

תוצאות הרבעון של מיטרוניקס
 תוצאות הרבעון של מיטרוניקס

בהמשך לכך, גם הרווח הגולמי משלוש פעילויותיה השתפר, ובסך הכל עלה ב-14% ל-121 מיליון שקל, אולם ירידת שער האירו ביחס לשקל הובילה לשחיקת שיעור הרווח הגולמי מהמכירות במגזר הפעילות העיקרי (רובוטים לניקוי בריכות פרטיות), בעוד ששיעור הרווח הגולמי בשני המגזרים האחרים נותר ללא שינויים משמעותיים.

בדרך לשורת הרווח התפעולי, שעלה ב-7% לכ-69 מיליון שקל, רשמה מיטרוניקס עלייה בטווח של כ-22%-27% בסעיפי הוצאותיה השונות - מחקר ופיתוח, מכירה ושיווק, והנהלה וכלליות, כך ששיעור הרווח התפעולי הרבעוני שלה עמד על 24.5%, לעומת 26.6% ברבעון המקביל אשתקד.

אולם, שיערוך יתרת עסקאות מטבע באירו שביצעה החברה סייע לה להציג הכנסות מימון נטו רבעוניות של יותר מ-3 מיליון שקל, לעומת הוצאות מימון נטו של כ-5 מיליון שקל ברבעון המקביל, מה שתמך בשיפור הדו-ספרתי בשורה התחתונה.

הטיה עונתית חזקה

במיטרוניקס מזכירים בדוחות כי לחברה הטיה עונתית חזקה, משום שמרבית מכירותיה "מופנות לחצי הכדור הצפוני שבו נפתחות הבריכות הפרטיות בסביבות חודשים אפריל-מאי ונסגרות בסביבות חודש ספטמבר, ולכן "מפיצי החברה, רוכשים את מרבית המוצרים למלאי החל מחודש דצמבר/ינואר ועד חודש יוני".

בהתאם, לפי נתוניה של מיטרוניקס ל-2018, כ-70% מהמכירות השנתיות שלה ומרבית הרווח נרשמו במחצית השנה הראשונה.

במבט קדימה מציינת מיטרוניקס כי היא "רואה בשוק האמריקאי פוטנציאל צמיחה משמעותי שנים קדימה לנוכח קיומם של שווקים משמעותיים בשוק הבריכות בהן חדירת הרובוטים נמוכה", ובמבט כללי על השוק מוסיפה כי "תוצאות החברות הגדולות בתחום אינן משקפות צמיחה ברבעון, הסיבות לכך מגוונות ומשתנות בין הטריטוריות השונות".