בני גנץ: "המאבק הוא על צלמה ודמותה של מדינת ישראל"

יו"ר כחול לבן מול עשרות אלפי המפגינים בכיכר המוזיאון: "שכרון הכוח הפוליטי הוא ריסוק הדמוקרטיה" • יעלון לחברי הכנסת מהליכוד: "איפה האומץ שלכם להגיד שהמלך הוא עירום?" • לפיד ליולי אדלשטיין: "לא תהיה נשיא בישראל אם נתת את ידך להרוס את הדמוקרטיה" • מהליכוד נמסר: "אנחנו סכנה לדמוקרטיה? בפעם הבאה שיהיו פריימריז ביש עתיד, זה יהיה ב-2045"

אלפי מפגינים בכיכר המוזיאון / צילום: אמיר מאירי
אלפי מפגינים בכיכר המוזיאון / צילום: אמיר מאירי

רחבת המוזיאון בתל-אביב התמלאה הערב (מוצ"ש) באלפי אנשים במסגרת הפגנה של מפלגות האופוזיציה כנגד חוק החסינות. את ההפגנה פתח בני גנץ, יו"ר כחול לבן: "יש מי שמנסה להחליף את שלטון העם בשלטון יחיד, לשעבד אומה שלמה לאינטרסים של, המאבק הוא על דמותה של צלמה ודמותה של מדינת ישראל".

גנץ הוסיף: "לא ניתן להפוך את ישראל לאחוזה פרטית של משפחה סולטנית או מלוכנית. לא ניתן לך לשתק את המשטרה, למוטט את התקשורת ולא ניתן לך להחריב את בית המשפט. אני קורא להקמת הברית הממלכתית. הדמוקרטיה והציונות זה של כולנו לא רק של שמאל ולא רק של ימין. על כל הישראלים מימין ומשמאל להתקומם ולהגן על הדמוקרטיה עכשיו כדי שהיא תגן עלינו אח"כ".

בני גנץ / אמיר מאירי
 בני גנץ / אמיר מאירי

אחרי גנץ עלה יאיר לפיד אל במת הנואמים: "לא ניתן לך להפוך אותנו לטורקיה. הוא (נתניהו) הורס את המדינה. הולך על פסקת ההתגברות. מה הוא חושב שאנחנו מטומטמים? אנחנו מחפשים 5 אנשים הגונים שיצילו את המדינה. ארדן אני יודע מה אתה חושב, העיתונאים יודעים. דיכטר, היית יהודי הגון. תפעל לפי ערכיך".

יאיר לפיד / צילום: אמיר מאירי
 יאיר לפיד / צילום: אמיר מאירי

לפיד תקף בנאומו את יולי אדלשטיין, "לא תהיה נשיא בישראל אם נתת את ידך להרוס את הדמוקרטיה".

במקביל בליכוד לא נשארו חייבים. מהמפלגה נמסר בתגובה לדברי לפיד:

"לפיד מדבר על סכנה לדמוקרטיה וארדואן? בפעם הבאה שיהיו פריימריז ביש עתיד, זה יהיה ב-2045. חברת הכנסת עדי קול שהתנגדה ליו"ר לפיד גורשה מהמפלגה לאלתר. לפיד = בדיחה".

יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי נאם בהפגנה הערב ותקף את ההשלכות הטמונות בחקיקת חוק חסינות: "אנחנו חייבים לשכנע ביחד שחסינות לפוליטיקאים היא מדרון חלקלק, שאחרי חסינות לנתניהו תגיע גם חסינות לטייקונים שתומכים ונתמכים על-ידי נתניהו. הסכנה היא אמיתית, זוהי לא פרנויה של אנשי שמאל". גבאי הוסיף, "אנחנו רואים בכנסת פוליטיקאים שלא מאמינים בדמוקרטיה, זו האמת, הם לא מאמינים בשוויון, לא מאמינים בערך האדם והם משרתים ראש ממשלה שעובר את אותן עבירות במשך שנים רבות".

יו"ר מרצ, תמר זנדברג, נאמה הערב ותקפה את נתניהו: "לנגד עינינו מתבצעת עסקת שוחד - ג'ובים תמורת חסינות. הילדים שלנו יקבלו את החינוך של סמוטריץ' ופרץ, האנשים שעומדים מאחורי הרבנים של מכינת עלי, שמחנכים לשנאה, להומופוביה ולגזענות - בגלל השוחד של ביבי. ההדתה תהפוך לתוכנית לימודי ליבה - בגלל מרמה והפרת אמונים. השבוע הם ביקשו שגם בצבא חיילות יחזרו להגיש קפה. הם רוצים צבא משלהם".

ח"כ משה (בוגי) יעלון: "חברי הכנסת של הליכוד, אני מכיר את רובכם אישית. איפה האומץ שלכם להגיד שהמלך הוא עירום? שנתניהו מתנהג כעבריין נמלט? איפה אתם חברי הכנסת יולי אדלשטיין, יובל שטייניץ, אבי דיכטר? מתי תגידו לנתניהו עד כאן? כאשר נתניהו מוכן לשרוף את יסודותיה של מדינת ישראל להימלט מהעמדה לדין, אנחנו פה כדי להגיד לו - עד כאן".

יו"ר חד"ש תע"ל, ח"כ איימן עודה, אמר הערב כי ''שותפות יהודית-ערבית, התקווה היחידה לשלום במדינה". עודה הוסיף, "אני נמצא כאן היום כי אני מאמין שבלי שוויון אין דמוקרטיה. דובר הרבה על הלגיטימציה של האזרחים הערבים. חשוב לי לומר לכם משפט יסוד. אנחנו האזרחים הערביים בני המולדת הזו שאין לנו מולדת אחרת מלבדה. הגענו לכאן מהרחם של האמהות שלנו. מפה אני שואב את הלגיטימציה שלי".