מגע של זהב? מידאס המחזיקה במתחם גני שרונה בת"א תידרש ללוות 13 מיליון שקל כדי לפרוע אג"ח

סדרת אג"ח ב' של החברה נסחרת כיום בתשואה של כ-18%, מועד פירעונה נקבע לסוף יולי הקרוב והיקפה כ-18 מיליון שקל • ההלוואות יובטחו בהחזקות ב"גני שרונה" ובזכויות בשותפות להקמת מרכזים מסחריים ביישובים ערביים

מתחם גני שרונה בתל אביב / צילום: תמר מצפי
מתחם גני שרונה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

חברת הנדל"ן מידאס  שוב מתקשה לעמוד בתשלומי האג"ח שלה למחזיקי סדרה ב', והיא חתמה על מזכר עקרונות "ראשוני ולא מחייב" לקבלת שתי הלוואות בהיקף כולל של 13 מיליון שקל, שישמשו אותה לפירעון הסופי של הסדרה. סדרת אג"ח ב' של החברה נסחרת כיום בתשואה של כ-18%, מועד פירעונה נקבע לסוף חודש יולי הקרוב, והיקפה עומד על כ-18 מיליון שקל.

במידאס ציינו היום בהודעה שפרסמו בנושא, כי ההלוואות העומדות על הפרק, ונדרשות עוד לחתימה על הסכם מחייב ומפורט, יובטחו בהחזקותיה במתחם המסחר והבילויים "גני שרונה" שבמרכז תל-אביב, ובזכויותיה בשותפות להקמת מרכזים מסחריים ביישובים ערביים (קבוצת רקע במשותף עם רני צים), וכי הן ישמשו לפירעון האג"ח יחד עם אמצעיה העצמיים של החברה.

לפני כשנה מכרה מידאס תמורת כ-18 מיליון שקל נתח של 18% ממניות חברת הפרויקט המחזיקה במתחם המסחר והבילויים גני שרונה לאחת משותפותיה בפרויקט - קרן ההשקעות בנדל"ן ריט 1, וזאת כדי לעמוד בתשלום האג"ח למחזיקי סדרה ב'. בעקבות כך חלקה בחברת הפרויקט (אמטא) עומד על כ-33%.

למידאס סדרת אג"ח נוספת (ג'), שהיקפה כ-47 מיליון שקל, מועד הפדיון הבא עליה בתחילת שנת 2020, והיא נסחרת בתשואה של כ-8%. מניית מידאס, שנסחרה היום במגמה חיובית במחזור מסחר זעום, נשחקה בשנה האחרונה בכ-12%, והיא משקפת לחברה שווי של כ-30 מיליון שקל.

מלבד האתגרים הפיננסיים הניצבים בפניה, מתמודדת מידאס בתקופה האחרונה עם טענות מנהלי העיזבון בפשיטת רגל של עו"ד יורם יוסיפוף המנוח, שבעברו היה בעל השליטה בה.

בחודש שעבר פנו למידאס מנהלי העיזבון של יוסיפוף ז"ל, בטענה כי החברה רשמה שלא כדין משכון על זכויותיו של יוסיפוף בפיקדון בחברה לדיור מוגן בשם בית פאלאס אמריקה, וכן "קיבלה לידה כספים מאת המנוח שנבעו משחרור כספי הפיקדון".

מידאס מצדה דוחה את טענות המנהלים, וציינה כי "תגיש את תגובה לביהמ"ש", לאחר שכבר ב-2017 הגישה תביעת חוב בהליך פשיטת רגל של יוסיפוף, בגין חוב של כ-1 מיליון שקל שלטענתה יש לו כלפיה.

היום בעלת המניות הגדולה במידאס היא קורין אוונס ונוסף עליה בעלי מניות בולטים הם ריט 1, יוסף שטיינמן ובנו רן שטיינמן, מנכ"ל משותף במידאס, ויאיר רוטלוי וחתנו אבישי אברהם, מנכ"ל משותף במידאס.

שרונה הסב למידאס הפסדי שערוך

מתחם גני שרונה כולל 15 מבנים טמפלריים לשימור הממוקמים בצד הדרום מערבי של מתחם הקריה בתל-אביב, סמוך לרחובות ארניה וקפלן. זהו אחד האזורים המבוקשים בתל אביב, אשר התפתחו משמעותית בשנים האחרונות עם הקמת כמה בנייני משרדים ומגורים גדולים.

עם זאת, מתחם שרונה התקשה להציג פעילות צומחת, ובשנים האחרונות אף איבד חלק מערכו, ובהתאם, הסב למידאס הפסדי שערוך. שוויו בסוף שנת 2018 עמד על 223 מיליון שקל - ירידה של כ-8% ביחס לערכו בסוף שנת 2016, שעמד על כ-242 מיליון שקל.

לפי דוחות מידאס, בסוף 2018 שיעור התפוסה במתחם עמד על כ-85%, עם פחות מ-30 שוכרים, ושטחים מושכרים בהיקף של כ-5,300 מ"ר. סך ההכנסות השנתיות שהוא הניב בשנה שעברה עמד על קצת יותר מ-9 מיליון שקל - שחיקה של כ-9% ביחס ל-2017, והרווח התפעולי הנקי (NOI) המתואם מהמתחם נשחק בכ-3% לכ-8.5 מיליון שקל.

כאמור, נוסף על פרויקט גני שרונה, מידאס שותפה עם רני צים (באמצעות צים סנטרס הבורסאית) בקבוצת רקע, הפועלת להקמת מרכזים מסחריים ביישובים ערביים, ומוקדם יותר השנה החלו לקדם מרכז מסחרי בעיר טמרה, חודשים ספורים אחרי שהחלו לפעול להקמת מרכז מסחרי בטירה, ואחרי שלפני כשנה החלו שני המרכזים המסחריים הראשונים של השותפות לפעול - באום אל פאחם ובירכא.