מחרל"פ ועד ברונפמן: עסקת הדולפינריום מגיעה לרגע האמת. זו רשימת המרוויחים המלאה

לאחר שורה של דחיות תקיים היום מועצת מקרקעי ישראל דיון מיוחד בעניין עסקת החלפת הקרקעות השנויה במחלוקת על חוף ימה של ת"א • בעלי הקרקע הכוללים את המשפחות העשירות בישראל טוענים כי בית המשפט כבר הכריע בעניין, ולכן יש לאשר את העסקה בהקדם • ומה חלקו של הרצל חבס?

מתחם הדולפינריום והמגרש החלופי ליד מסגד חסן / צילום: יעל ניר
מתחם הדולפינריום והמגרש החלופי ליד מסגד חסן / צילום: יעל ניר

רגע האמת של עסקת הדולפינריום צפוי להגיע היום (ב'). ועדת הפטור ממכרז של מועצת מקרקעי ישראל תקיים היום ישיבה מיוחדת ומכרעת על עסקת הדולפינריום - כך נודע ל"גלובס". מדובר בעסקת חליפין במסגרתה בעלי מתחם הדולפינריום יימסרו את המתחם לעיריית תל-אביב ויקבלו מגרש אחר בסמוך בייעוד של מגורים ומלונאות. בישיבה ייקחו חלק השמאי הממשלתי אוהד עיני ונציג ממשרד היועמ"ש, ובמסגרתה צפויה להתקבל הכרעה באשר לעתיד העסקה.

מבוכמן, לאייפקס, ברונפמן וחרל"פ

בעלת מתחם הדולפינריום היא חברה בשם "השער לישראל". בעת ההחלטה על החלפת השטחים החברה הייתה בבעלות המיליארדר היהודי-גרמני יוסף בוכמן. מדובר בחברה שבבעלותה רק נכס אחד - מתחם הדולפינריום, שלפני מספר שנים נהרס סופית, כחלק מעבודות תשתית שנערכות במקום. מדובר במגרש המשתרע על 18 דונם בדרום מערב תל-אביב, סמוך לפארק צ'ארלס קלור ולקו החוף. בוכמן רכש את הדולפינריום ב-1989 באמצעות בית המשפט, לאחר שבעליו המקוריים נקלעו למצב של חדלות פירעון.

בשנות ה-90 נעשו פניות של עיריית תל-אביב לחברה, לצורך פינוי הנכס, וב-2003 נחתם הסכם בין רמ"י עיריית תל-אביב וחברת השער לישראל, שבו החברה התחייבה להרוס ולפנות את הדולפינריום ולהעבירה לרשות עיריית תל-אביב לצורך הרחבת פארק צ'רלס קלור. בתמורה היא הייתה אמורה לקבל שטח של כ-12 דונם מעבר לרחובות הרברט סמואל והירקון, בסמוך למסגד חסן בק. על קרקע זו קיבל בוכמן התחייבות כי תאושר בנייה של מגורים ומלונאות.

ל"גלובס" נודעו כעת פרטים רבים על עסקה שנערכה בשנת 2015, ושרק פרטים מעטים ממנה היו ידועים עד כה. באותה השנה מכר בוכמן את החברה לקבוצת משקיעים, בהובלת אורית פרידמן-ויסמן, לשעבר מנכ"לית גולדמן זקס ישראל. המשקיעים הם מייסד קרן אייפקס, סר רונלד כהן, יו"ר ובעל השליטה בקבוצת כלמוביל, ד"ר שמואל חרל"פ, וקרן קלארידג', שבשליטת משפחות ברונפמן. בעבר פורסם גם כי משפחת קולבר קשורה בקרן זו. באותם הימים הערכת השמאי הממשלתי דאז הייתה כי שווי המגרש החלופי לדולפינריום מגיע לכ-750 מיליון שקל ושווי מגרש הדולפינריום - ל-62 מיליון שקל. ואולם עקב הסיבוכים שנרשמו במימוש העסקה, וההערכה כי מימושה ייארך עוד זמן, סכום הרכישה של החברה הגיע ל-200 מיליון שקל בלבד.

כיום החברה מנוהלת על ידי הרצל חבס, לשעבר בעל השליטה בחברת הנדל"ן שנשאה את שם המשפחה וקרסה בעבר. כזכור חבס יזם כמה ממגדלי המגורים היוקרתיים בתל-אביב ובהם מגדלי היוקרה YOO ואת מגדל רוטשילד 1.

עסקה במוקד הביקורת

עסקת החלפת המקרקעין גררה אחריה ביקורת ציבורית רבה, שכן על פי הערכת השמאי הממשלתי מ-2016, שווי המגרש החלופי קפץ ל-931 מיליון שקל ואילו שווי מגרש הדולפינריום נותר על 62 מיליון שקל. לא מעט התנגדויות הוגשו הן לאישור התוכנית והן לאישור ביצוע העסקה על ידי רמ"י, ובסופו של דבר עתרה התנועה לאיכות השלטון לבג"ץ כנגד מימוש העסקה. חברת 'השער לישראל' הגישה השגה על השומה של המדינה, שבה טענה, בין היתר, כי שווי המגרש החלופי נמוך בהרבה מהשווי הנטען על ידי השמאי הממשלתי, ושווי מגרש הדולפינריום גבוה בהרבה מהשומה הממשלתית, ואולם השגתה לא התבררה. במהלך 2016 רמ"י עצמה הגישה שומה מוקטנת של כ-830 מיליון שקל על המגרש החדש.

באוקטובר האחרון דחה בג"ץ את העתירה, תוך מילות ביקורת על התנהלות רמ"י לאורך השנים ועל התמורה הגבוהה שקיבלו היזמים, בתמורה למגרש הדולפינריום, ואולם הוא לא ביטל את העסקה, אך הטיל על ועדת הפטור להכריע בנושא בתוך 4 חודשים, כלומר עד לאמצע חודש פברואר השנה. במקביל אילצו שופטי בג"ץ בראשות דפנה ברק-ארז, את חברת 'השער לישראל' לבטל את השגתם לשומת השמאי הממשלתי לגבי שווי שני המגרשים, לשלם לרמ"י דמי היתר בגובה 270 מיליון שקל ולעירייה היטל השבחה בגובה של 50% מהשבחת המגרש החדש.

בפועל, הזמן שהקצה בג"ץ לרמ"י לסיום הטיפול בעניין חלף מזמן, ומזה 7 חודשים שוועדת הפטור מתחבטת בהחלטתה.

כאמור, ל"גלובס" נודע כי כי היום תתקיים ישיבה גורלית של ועדת הפטור של מועצת מקרקעי ישראל, שבראשה עומד גבי גולן, באשר לעתיד עסקת הדולפינריום, בנוכחות השמאי הממשלתי אוהד עיני ונציג של היועץ המשפטי לממשלה, על מנת לקבל את חוות-דעתם על העסקה. ל"גלובס" נודע כי ההערכות הן שהפגישה לא תדון בביטול העסקה אלא בהיבטיה השמאיים ובגובה התמורה שמגיע למדינה על העסקה. 

מרמ"י נמסר בתגובה כי "בהתאם להנחיית בג"ץ כונסה ועדת הפטור במועד. יחד עם זאת, בנסיבות המיוחדות של העסקה החליטה ועדת הפטור לערוך שימוע בעל-פה לצדדים המעורבים בעסקה,לרבות לתנועה לאיכות השלטון שפנתה לוועדה בעניין, ולהציג בפניה את עמדתם. הוועדה קיימה מאז מספר דיונים, לכשתתקבל ההחלטה היא תתפרסם כמקובל ביחס להחלטות ועדת הפטור.

"כמו כן, בגין המורכבות הרבה של העסקה והיקפה ביקשה הוועדה לקבל ייעוץ שמאי ומשפטי, מהשמאי הממשלתי הראשי ומהמשנה ליועץ המשפטי לממשלה. הוועדה פועלת בנחישות לסיים הדיון בהקדם ולקבל החלטה".