הוועדה המקומית אישרה את בקשת השלביות של עיריית ת"א שתנסה לדחות את סגירת שדה דב – האם זה יעזור?

הוועדה המקומית אישרה את בקשת השלביות של עיריית ת"א – מתווה שיאפשר את השארת שדה דב במתכונת מצומצמת לפחות לעת עתה ואת תחילת העבודות במתחם המגורים הראשון בשטח השדה • החלטת הוועדה המקומית לא תשפיע על גורל השדה והיא תובא לוועדה המחוזית, ושם היא תתמודד מול התנגדות רמ"י

שדה דב / צילום: תמר מצפי
שדה דב / צילום: תמר מצפי

נמצא פתרון זמני לשדה דב? הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה תל-אביב-יפו אישרה הבוקר (ד') את בקשת השלביות של עיריית תל-אביב - הכוונה היא למתווה שיאפשר את השארת שדה דב במתכונת מצומצמת לפחות לעת עתה ואת תחילת העבודות במתחם המגורים הראשון בשטח של שדה דב. 

למעשה הוועדה המקומית היא הוועדה של העירייה, ולכן אך טבעי שהיא תאשר את תוכנית השלביות. נדגיש כי תוכנית השלביות היא לא תוכנית חולדאי אלא מתווה בעצמה, ודרכה תנסה עיריית תל-אביב להתנגד לתוכנית של רשות מקרקעי ישראל.

נזכיר כי לפי נכון לעכשיו שדה דב צפוי להיסגר לפעילות מסחרית יחד עם סגירת הפעילות הצבאית בעוד חודש, קרי ב-1 ביולי 2019. נקודת המוצא שמנסה לבלום את סגירת השדה ממניעים תעופתיים וניתוק העיר אילת, היא שממילא עם סגירת השדה כעת יחלפו כשנתיים עד שתחל בנייה בשטח.

"חלופת חולדאי" שגובשה זה מכבר מציעה "גם וגם" - השארה של מסלול אחד לצורך תעופה פנים-ארצית בפעילות המסחרית; ובניית יחידות דיור בשטח העודף של שדה דב - התוכנית הזו לא נידונה היום ובמקומה הועלתה תוכנית השלביות שתאפשר את המשך הפעילות בשדה, במקביל לעבודות תשתיות ופיתוח שיבוצעו במקום להקמת מתחם המגורים הראשון ברובע שדה דב - עד לשלב המצאת היתרי בנייה, תהליך שעשוי להימשך שנתיים ועל כן יכול לאפשר המשך הפעלת טיסות פנים משדה דב לאילת.

אבל יש אבל גדול - החלטת הוועדה המקומית תובא לוועדה המחוזית, ושם היא תתמודד מול התנגדות רשות מקרקעי ישראל, בטענה כי לתוכניות השלביות אין היתכנות כלכלית, וכי היא תגרום לקשיים בביצוע עבודות הקו הירוק של הרכבת הקלה ותוביל לפיתוח זמני בעלויות כפולות. ברמ"י טוענים כי "תוכנית חולדאי נגנזה עקב חוסר היתכנות כפי שרשות מקרקעי ישראל טענה מלכתחילה". שם גם משוכנעים כי הוועדה המחוזית תבלום את הרעיון.

הדיון בוועדה המחוזית יתכנס בחודש יולי ולמעשה אחרי המועד שבו צפוי שדה דב להיסגר. מבחינת רמ"י, "ממשיכים כרגיל. התוכנית ממשיכה כמתוכנן ונערכת לסגירת שדה דב ב-1 ביולי 2019". 

"גימיק נוסף של חולדאי"

המנהלים מטעם בית המשפט לניהול שטח הגוש הגדול בתל-אביב מסרו כי "מדובר בגימיק נוסף מבית מדרשו של חולדאי. אין ספק כי התנגדות זו של עיריית תל-אביב תידחה על-ידי הוועדה המחוזית, בהיותה בלתי ישימה, כמו קודמתה המנסות ליצור רושם שניתן לבנות שכונת מגורים ולקיים בו-זמנית שדה תעופה על גבולה ובתחומה. לא רק שההתנגדות מופרכת לגופה, אלא שעצם הגשתה פגומה, שכן מהנדס העיר, שהוא יושב-ראש וועדת ההיגוי שיזמה את התוכנית יחד עם רשות מקרקעי ישראל ומנהלי הגוש הגדול, לא קיבל, ולא היה מקבל, את אישור ועדת ההיגוי לשינוי כה מהותי בתוכנית שהוגשה על-ידם ושפינוי השדה הוא בבסיסה.

"זו כנראה הסיבה שחולדאי הורה למהנדס העיר החדש, העומד בראש ועדת ההיגוי, לעקוף את ועדת ההיגוי ולהתעלם ממנה, הגם שידוע לו היטב כי ועדה זו פועלת מכוח החלטה שיפוטית". 

עו"ד מרים דונין, המייצגת מאות בעלי קרקעות בשטח של שדה דב, מסרה בתגובה: "יתכבדו מי שרוצים להשתמש בשטח לבקש הסכמה מהבעלים כנגד שימוש בשטח. הפעילות בשדה כיום היא פעילות מסחרית אזרחית, אין כאן צורך לאומי, ואיני מבינה מדוע ראש העיר צריך להתערב בעניין זה. יתרה מכך, הימצאות השדה היא צל כבד על כל השכונות. יש לזכור שתוכניות נוספות בסביבה מותנות בפינוי השדה, כמו למשל תוכנית פי גלילות שבמסגרתה ניתן לבנות 10 אלף יחידות נוספות".