דליה טל לדירקטוריון בנק הפועלים? שבעלי המניות יבדקו את ההיסטוריה שלה

להלן כמה פרטים על המועמדת שהוועדה למינויי דירקטורים בתאגידים בנקאיים ממליצה לציבור בעלי מניות בנק הפועלים לבחור • פרשנות

דליה טל/ צילום: אמיר מאירי
דליה טל/ צילום: אמיר מאירי

הוועדה למינויי דירקטורים בתאגידים בנקאיים ממליצה לציבור בעלי מניות בנק הפועלים לבחור, באמצעות האסיפה הכללית, בעו"ד דליה טל לדירקטורית מטעמו. להלן כמה פרטים על המועמדת.

עמדתה המוצהרת: "כסף זה רק כסף. כשסגרנו את התיק של בנק לאומי מול הרשויות האמריקאיות אמרתי לשותף שלי שזה התיק הכי חשוב שעשיתי בחיים ורשמנו בו הישג אדיר. הוא שאל אותי איך אני יכולה לחשוב ככה אם הבנק שילם 1.5 מיליארד שקל. אז עניתי לו שבסופו של דבר, מבלי לזלזל בסכום, מה ששילם בנק לאומי שקול לרווחיות שלו ברבעון בודד, והוא יעבור את זה בשלום. מה שחשוב זה שנקטנו באסטרטגיה הנכונה" ("כלכליסט", 13.1.2018).

מעמדה זו, כך אפשר להבין, נוהל לאומי 25 שנים, בהובלת החברות הכי טובות גליה מאור ודליה טל. רקע היסטורי: הן גדלו יחד בבנק ישראל מסוף שנות ה-70, והגיעו לשיא בתחילת שנות ה-80 - מאור כמפקחת על הבנקים, טל כסגנית היועצת המשפטית. בשנים אלה התפתח משבר מניות הבנקים, שבאוקטובר 83' מוטט את המערכת הבנקאית, והוביל להלאמת ארבעת הבנקים הגדולים ולהזרמת עשרות מיליארדי שקלים.

אחר כך, עד 2012, הייתה מאור המנכ"לית הכל יכולה של לאומי, וטל הייתה יועצת משפטית חיצונית בכירה, שעל פיה יישק דבר - גם בהחלטות הנהלת הבנק, גם בהחלטות הפיקוח של הדירקטוריון וגם בעסקאות בנקאיות. כמעט עשור (2010-2002) מתוך תקופתן המשותפת נחקר לעומק על ידי מוסדות הפיקוח האמריקאיים. הממצאים, כזכור, היו כל כך מביכים, כל כך פליליים, שהבנק קיבל אחריות וחתם על הסדר שבגינו שולמו 1.5 מיליארד שקל. הכל על חשבון הציבור, שכן המנהלים שהובילו את המהלכים הללו וגם יועציהם המשיכו לשמור בכיסיהם את העשרות הרבות של המיליונים שקיבלו - גם כבונוסים - ממש באותן שנים מעוותות.

אם זה אכן "הישג אדיר", כפי שטל צוטטה, אז מחזיקי מניות הפועלים, ששקוע באותה חקירה עצמה וכבר הפריש בגינה לפחות מיליארד שקל, כנראה אכן צריכים את טל בקודקודי הניהול. מה גם ש"כסף זה רק כסף", אבל נראה שזה תלוי במי משלם אותו ובמי שמקבל אותו.

באותו ראיון נשאלה טל: "עשרות נושאי משרה בבנק נתבעו, כולל רואי חשבון חיצוניים, ואת לא נכללת באף תביעה. את מרגישה סנטימנט ציבורי של 'איך דליה טל התחמקה מהתביעה'?". הנה תשובת טל, לשירות מחזיקי מניות הפועלים: "לא הייתי שם, לא נדרשתי לטפל בנושא ולא טיפלתי, רק כשנפתחה חקירה גלויה". בקיצור: היועצת המשפטית הצמודה של המנכ"לית, של ההנהלה ושל הדירקטוריונים לאורך שני עשורים, לא הייתה שם.

עוד תזכורת מעברם המשותף של בנק לאומי וטל. ביולי 2010 המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, חתם על "דוח ביקורת", שבו קבע כי קיימת בעייתיות רבה בתפקוד לאומי. לפי הדוח הדירקטוריון מובל על ידי ההנהלה, החלטות מגיעות מההנהלה לדירקטוריון כשהן מנוסחות, מגובשות ומבושלות, ובקושי נידונות. פרק מיוחד בדוח יוחד לדליה טל: המפקח קבע אז כי יש חשש לאפשרות ניגוד עניינים לכאורה ("גלובס", 29.7.2010) בעובדה שטל מייצגת הן את ההנהלה והן את הדירקטוריון, מייצגת את הבנק בעסקאות רכישה ומכירת נכסים פיננסיים, ובמקביל, בהיותה עו"ד שותפה במשרד עורכי דין שנהנה מהכנסה מלאומי של מיליונים בשנה, מייצגת גופים בנקאיים ובעלי עניין בנקאיים אחרים במשק. לימים הגיבה טל על טענת הכפילות הבעייתית באומרה "אני מרגישה שיש לי מצפן. אני לא מתבלבלת בין מה טוב ומה רע...".

חצי שנה לאחר מכן, בינואר 2011, סיכמו המפקח על הבנקים דודו זקן ויו"ר לאומי דוד ברודט כי טל תמשיך להיות היועצת המשפטית של ההנהלה בראשות מאור - אבל תיפרד מהייעוץ לדירקטוריון, ותקבל מהבנק אישור מראש לפני שתייצג לקוחות בעסקאות מול הבנק. ב-2012 הידידה מאור פרשה מניהול הבנק, ובסוף דצמבר 2013 הוא הודיע כי עו"ד טל בחרה לשמש יועצת משפטית רק של הדירקטוריון. לא עוד גם וגם. באמצע 2014 לאומי הודיע כי טל מסיימת גם את תפקידה כיועצת הדירקטוריון, תמשיך ללוות את הבנק בעסקאות ומיזמים ותייצג גם גופים ומתעניינים בבנקאות.

בראש הועדה למינוי דירקטורים בתאגידים בנקאיים עומד משה גל, שופט בדימוס. חבריה הם: פרופ' מומי דהן, עו"ד אורית קורן, עו"ד רונית אברמזון ויעקב פאר.