היועצים לביטחון לאומי מישראל, ארה"ב ורוסיה ייפגשו בירושלים

הבית הלבן: מאיר בן שבת, ג'ון בולטון וניקולאי פטרושב ידונו ב"סוגיות ביטחון אזורי" • גורמים פרו-ישראליים בוושינגטון: היערכות לקראת אפשרות שאיראן תיכנס למו"מ עקיף עם ארה"ב על הסכם גרעיני חדש • דניס רוס: הכול תלוי בהערכות חמינאי לגבי יכולת העם האיראני להתמודד עם הסנקציות

ג'ון בולטון / צילום: רויטרס, Jim Young
ג'ון בולטון / צילום: רויטרס, Jim Young

היועצים לביטחון לאומי של ישראל, ארה"ב ורוסיה - מאיר בן שבת, ג'ון בולטון וניקולאי פטרושב - ייפגשו בירושלים ביוני, כך הודיע אמש (ד') הבית הלבן.

על-פי ההודעה, השלושה ידונו ב"סוגיות של ביטחון אזורי". ההודעה לא מסרה אילו נושאים יעלו על הפרק, אך גורמים פרו-ישראליים בארה"ב אמרו ל"גלובס" כי מדובר בהיערכות לקראת אפשרות שאיראן תיכנס למשא-ומתן עם ארה"ב על הסכם גרעיני חדש.

כן צפויים השלושה לדון על המצב הצבאי בסוריה עם דעיכת הלחימה שם. לארה"ב וסוריה יש נוכחות צבאית בסוריה, והמרחב האווירי של המדינה פתוח למטוסים ישראליים בהגבלות שנובעות מתיאום עם הכוחות הרוסיים שם.

פגישה של יועצים לביטחון לאומי מישראל, ארה"ב ורוסיה היא אירוע נדיר ביותר, אמרו הגורמים הפרו-ישראליים.

הדיפלמט האמריקאי הוותיק דניס רוס, ששירת נשיאים משתי המפלגות בתפקידי מפתח הנוגעים למוקדי מתיחות במזרח התיכון, כתב אתמול כי אין להוציא מכלל אפשרות שהסנקציות הקשות שמוטלות על איראן ייאלצו אותה בסופו של דבר לקיים משא-ומתן עקיף עם ארה"ב.

במאמר לסוכנות הידיעות בלומברג כותב רוס כי הדעה המקובלת היא שהאיראנים מעדיפים לחכות עד תום כהונתו של דונלד טראמפ ולשאת ולתת עם הנשיא שיבוא אחריו. "אין ספק שזו אכן העדפתו של האייתולה עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, אך הרבה תלוי בהערכותיו לגבי יכולת העם האיראני להתמודד עם הסנקציות הכלכליות הקשות שמוטלות על המדינה", כותב רוס.

ארה"ב אומנם שולחת כוחות נוספים לאזור, והמתיחות בין וושינגטון לטהראן גואה, אך מעניין לציין כי הן טראמפ והן חמינאי מנסים לבלום הידרדרות לעימות צבאי ישיר, כותב רוס. טראמפ הבהיר בפומבי כי הוא אינו מעוניין במלחמה. הוא דיבר על "הפוטנציאל הגדול" של איראן וקרא למנהיגיה ליצור עמו קשר ו"לעשות עסקה". חמינאי אמר בנאום טלוויזיוני כי "לא אנחנו ולא הם שואפים למלחמה".

אם חמינאי יגיע למסקנה שהוא חייב לפוגג את הלחץ הכלכלי שמוטל על ארצו, ייתכן שהוא יסכים להיכנס למשא-ומתן עם ארה"ב, מוסיף רוס. אין כמעט ספק שזה יהיה משא-ומתן עקיף. משא-ומתן ישיר יהיה השפלה גדולה מדי. קרוב לוודאי שמשא-ומתן כזה לא יושתת על 12 התנאים שהציב בזמנו שר החוץ האמריקאי מייקל פומפיאו. המשמעות של תנאים אלה, לדעת איראן, היא חילופי המשטר בטהראן, והרי טראמפ עצמו, במהלך ביקורו ביפן, אמר כי הוא אינו מבקש לחולל שינוי במשטר. ארה"ב דורשת רק שלאיראן "לא יהיה נשק גרעיני".

על רקע זה גורס רוס כי ייתכן שאיראן תסכים לקבוע מועד חדש שבו יותר לה לחדש את העשרת האוראניום - נאמר 2045, במקום 2030, המועד שנקבע בהסכם הגרעין הקודם. זה אומנם ירחיק את סכנת האיום הגרעיני, אך האמריקאים יצטרכו לשדל את טהראן גם להפסיק לשלוח נשק מתוחכם לחיזבאללה ולרופף את אחיזתה בסוריה. האיראנים מצידם ידרשו את ביטול כל הסנקציות. טראמפ אולי יסכים לכך. הוא עשוי לראות בהסכם משופר כזה, שירחיק סכנת התלקחות עם האיראנים, את אחד מההישגים הגדולים של נשיאותו.