החלטורה של נהגי אובר: איתור דירות ובתים פנויים לחברות נדל"ן

החברות מגייסות את הנהגים כדי שיסייעו להן לאתר נכסים נטושים כדי למכור את לקנות אותם במהירות

נהגת של אובר בפעולה/ צילום: רויטרס Rodrigo Garrido
נהגת של אובר בפעולה/ צילום: רויטרס Rodrigo Garrido

ברנדון טיילור הוא נהג משלוחי מזון ב-UberEats ובאמזון, אבל לאחרונה הוא לקח על עצמו עוד עבודה: לחפש דירות ובתים פנויים עבור משקיעים שנוהגים לקנות ולמכור מהר נכסים.

הוא עובד עבור CORI, חברת נדל"ן ששוכרת נהגים כדי שיזהו דירות פנויות בנתיבי הנסיעה שלהם, כדי שהיא תוכל לקנות ואחר כך למוכרו במהירות למטרת רווח קל. טיילור למד לעקוב אחרי סימנים של דירה שבשלה ל"קטיף" כזה: הצטברות של דואר בתיבת הדואר, התרעות של העירייה ושל גופים נוספים שמודבקות על הדלתות, דשא גבוה בחזית הבית או מכוניות נטושות בחצר האחורית.

"צריך לפקוח עיניים", אומר טיילור, שמשגר כל חודש ממוצע של 150 תצלומי נכסים פנויים פוטנציאליים לחברה הזו.

חברות שקונות בתים בשכונות שעוברות "התחזקות", כלומר כניסת דיירים אמידים יותר, במקומות כמו אטלנטה, שיקגו ושרלוט בצפון קרוליינה מגייסות ציים של נהגים שעובדים עבור יישומי הנסיעות המשותפות כמו אובר וליפט.

העיניים והאוזניים של חברות הנדל"ן

הן משלמות לנהגים כדי שהם יצלמו נכסים שנראים נטושים בנסיעות שלהם, בהימור שכמה מהבעלים של הנכסים יהיו להוטים למכור. השחקנים בשוק הדירות שמחליפות ידיים במהירות, שהופך ליותר ויותר תחרותי, משתמשים בנהגים כעיניים וכאוזניים שלהם וחוסכים זמן וכסף שהיו מבזבזים סריקות רגילות של שכונות.

"זו דרך נהדרת להגיע לאזורים שאני לא יכול לנהוג בהם כל היום", אמר סקוט סקולוב, שמנהל את HomeVestors באטלנטה, ששכרה לעבודה כמה נהגים. "לא צריך לדעת הרבה כדי לראות בתים שזקוקים לשיפוצים".

קניית דירה למטרת רווח מהיר, flip בעגה האמריקאית, מוגדרת כקנייה ומכירה חוזרת בתוך שנה או שנתיים. הקונים משקיעים בדרך כלל בשיפוץ הבית כדי להשביח את ערכו, ומוציאים אותו לשוק.

הנוהג הזה שנוי במחלוקת, וכמה אנליסטים בשוק הדיור מאמינים שהוא תרם לפקיעת בועת מחירי הדיור לפני 11 שנים. באותה תקופה התחרו עדרים של משקיעים חובבים על חלקות אדמה אחרי פיצול בשווקים לוהטים כמו לאס וגאס ופיניקס.

עם זאת, בשנים האחרונות העסק הפך להיות מתוחכם יותר: 40% מה-flips מבוצעים כעת על ידי חברות ולא על ידי יחידים, פי שלושה ביחס לשיעור החברות שעשו זאת בימי בועת מחירי הדיור, לפי סקר של חברת נתוני השוק CoreLogic .

גיוס נהגים של אובר וליפט למיפוי של שכונות ואזורים בעלי פוטנציאל לרווח מהיר הוא הסימן האחרון לכך שהמשקיעים הזריזים הופכים לממוסדים ו"טכנולוגיים" יותר.

הברית החדשה הזו בין עובדים זמניים כמו נהגי אובר וליפט לספקולנטים של נדל"ן איננה כה מפתיעה כפי שנדמה. כאשר פעילות גלגול הנכסים מתמסדת, כך גובר הביקוש לעבודה זולה כדי להצמיח אותה.

גיוס הנהגים על ידי חברות הנדל"ן המהיר מתבצע דרך אפליקציות כמו DealMachine, שבו משתמשות יותר מ-400 חברות כאלה, לפי מנכ"ל האפליקציה, דיוויד לקו. הוא קיבל את הרעיון משיחות עם נהגים באינדיאנפוליס, שבה ממוקמת החברה הזו.

מודל התשלום משתנה מחברה לחברה

מודל התשלום לנהגים משתנה בכל חברה, מעמלה על מכירת הנכס לעמלה על כל נכס שנחשב לפוטנציאל. CORI מאטלנטה משלמת לנהגים עד 1,500 דולר לכל הפניה שמובילה לקנייה, ובכמה מקרים היא משלמת עם עבור מידע בלבד, אמר ריצ'נר.

קריסטל פולייט, ממייסדות חברת הנדל"ן Be Polite Properties במחוז אלמנס בצפון קרוליינה, שוכרת נהגים כדי לאתר נכסים ב-20 ממדינות ארה"ב. היא מציעה דולר אחד או שניים תמורת נכס שהחברה אישרה, ו-10% מהרווח נטו אם המידע הופך לעסקת קנייה ומכירה.

"צריך שזה ישתלם להם, כי יכול לעבור זמן רב בין האיתור לבין סגירת העסקה", היא אומרת.

אחד ממגייסי הנהגים של סקולוב הוא ג'ירי אימנובסקי שמתגורר במרכז אטלנטה. הוא סייע לסקולוב לגייס נהגי אובר וליפט לחברה שלו, שמתמקדת בנכסים בשווי עד 200 אלף דולר. אימנובסקי מעריך שכ-200 העברות פרטים על נכסים פוטנציאליים מניבות עסקה אחת, ולכן אם נהג או נהגת שולחים מידע על 600 נכסים בחודש, הוא או היא ירוויחו הכנסה נוספת של 3,000 דולר בערך.

ועדיין, לא ברור אם מישהו מתעשר באמת מחיפושי נכסים שמתאימים ל-flipping. טיירה ג'ונסון מוריס, 35, נהגת של אובר וליפט בשיקאגו, אומרת שהיא שלחה יותר מ-400 תצלומים ל-MORI מאז ינואר. היא נוהגת לשאול את הנוסעים שלה על השכנים שלהם ולהתמקד בבתים פנויים.

אף אחד מהצילומים שלה עדיין לא הניב עסקה, אבל היא מתכוונת להמשיך בכך. "אני מבינה שנדל"ן הוא משחק של מספרים. מה אני כבר מפסידה?" היא אומרת. "אני נוהגת באזור בין כה וכה".