נתניהו מחזיק בממשלת מעבר אך מפטר וממנה כאילו נבחר לראש ממשלה ולא כמי שכשל בהרכבתה

מדינת ישראל נמצאת בכאוס פוליטי בעת הנוכחית, והגורם היחיד האמור לשמור על יישום האיזונים והבלמים הוא היועץ המשפטי לממשלה, אך אביחי מנדלבליט הפך ל-Missing in Action • פרשנות

בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן-הארץ
בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן-הארץ

ההחלטות של ראש הממשלה בנימין נתניהו להחליף חלקים רחבים של הממשלה, למנות דיפלומטים בכירים, ליטול לעצמו מספר רב של משרות שרים מלמדות על כך שהוא אינו מוכן לקבל על עצמו את החוקים והכללים. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט עוצם עיניים ומאפשר לו לנהוג כאילו ניצח בבחירות, הרכיב קואליציה ויש לו סמכויות רגילות של ממשלה. הממשלה ה-34 המכהנת כיום כממשלת מעבר נמצאת בתקופה בעייתית שלא היתה כדוגמתה שנים ארוכות.

מצד אחד, החליטו נתניהו והשר לביטחון פנים גלעד ארדן כי הממשלה היוצאת, בשיאה של תקופת בחירות לא תמנה מפכ"ל משטרה וכך מונה לתפקיד ממלא מקום מפכ"ל מוטי כהן, כבר למעלה מחצי שנה. ארדן דווקא ניסה לפעול במסגרת לוח הזמנים החוקי ולא תיכנן שהעניין יגרר לתוך בחירות אך לא צלח.

כעת, מה שלא ניתן היה לעשות בתוך משרדו הממשלתי, מינוי מפכ"ל בתקופת בחירות, מבקשים ארדן ונתניהו לבצע למענו של ארדן: מינוי לתפקיד הבכיר של שגריר ישראל באו"ם כאשר הממשלה היא בתקופת מעבר.

בכך לא מסתיים העניין, השיקולים הפוליטיים מערפלים את החלטותיו של נתניהו וכך הוא מינה את ישראל כ"ץ לשר החוץ, אחרי שסירב במשך שנים למלא אחר ההתחייבות הזו שנתן לכ"ץ לפני מספר שנים.

נתניהו פיטר שני שרים, איילת שקד ונפתלי בנט, מבלי שהוכנה חלופה מראש לתפקידיהם ותוך שהוא לוקח לעצמו תיקים אלה, בשלב הזה. בנוסף, הוא מתכנן לעשות שימוש בנושאי תיקי הממשלה כאמצעי לקידום ולשימור כוחו בקרב בכיריו וגם כדי לשאת חן בקבוצות שונות בחברה הישראלית ומדי יום יוצאות ידיעות בנושא הזה:

השרה שקד פוטרה כדי לא לאפשר לה לרכב על גל פופולריות, השר בנט פוטר כיוון שהוא עשוי לבלוט בדיוני הקבינט, השר כ"ץ מונה לשר חוץ בין השאר בשל שליטתו במוסדות הפנימיים של הליכוד וכדי לחסום אפשרות של הצבעה על זהות יו"ר הליכוד לקראת הבחירות לכנסת ה-22, השר זאב אלקין מועמד למשרד הקליטה כי בליכוד רוצים לשפר ולחדש את הקשר עם הבייס הרוסי של אביגדור ליברמן, ח"כ אמיר אוחנה מועמד לתפקיד שר המשפטים גם כתוצאה מכך שהוא נחשב לנאמן והשר איוב קרא קיבל הצעה לתפקיד שגריר במצרים כדי שנתניהו יוכל להשתמש בתיק התקשורת כדי לצ'פר אחד אחר במפלגה.

את ההחלטה למנות את ישראל כ"ץ לשר חוץ ובכך לפתות ח"כ זוטר אחר בתיק התחבורה לא היה צורך להביא לאישור מליאת הכנסת. כלומר, ניטל מן הכנסת מעמד של גוף מפקח, כיוון שזו ממשלת מעבר. אם אכן זו ממשלת מעבר , מדוע מותר לפתע למנות שגריר לאו"ם או שגריר למצרים, בשני מינויים פוליטיים? אם המינויים האלה נתפסים כאפשריים כי זו היא ממשלה רגילה, אזי מדוע לא מובאים מינויי השרים לאישור הכנסת?

הכלל שנקבע בפסיקה ובחוקים הוא שממשלת מעבר לא כובלת את ידיה של הממשלה הבאה באמצעות מינויים חשובים, וממשלתו הנוכחית של נתניהו לא קיבלה אמון מהכנסת ו/או מהעם (היא קיבלה את אמון העם ב-2015, ולא בשנית).

האמת היא שמדינת ישראל נמצאת בכאוס פוליטי בעת הנוכחית, והגורם היחיד האמור לשמור על יישום האיזונים והבלמים, הוא היועץ המשפטי לממשלה, אך אביחי מנדלבליט הפך ל-Missing in Action. הוא מאפשר הכל, ואולי אף אדיש, זה המצב.