יו"רית רשות ני"ע: "מאכזב מאוד שאנשים מנוסים מנצלים את הפוזיציה שלהם כדי לעשות רווח אישי על חשבון הציבור"

בכנס "עושים שוק" של "גלובס" הבהירה ענת גואטה כי הרשות "פועלת לאתר הונאות שעושות שימוש באמצעים חדשניים ומתקדמים: ברשתות החברתיות ובאינטרנט ככלל" • לדבריה התשתית הנורמטיבית בישראל מפגרת וזקוקה להתאמות כדי להעביר את הרשות, ואת שוק ההון, לאלף השלישי

יו"רית הרשות לניירות ערך, ענת גואטה, התייחסה היום בדבריה בכנס "עושים שוק - אירועי שוק ההון של גלובס" לפרשות השימוש במידע פנים שנתגלו לאחרונה, וציינה כי מדובר בפרשיות מצערות. מבלי להתייחס לפרשה כזו אחרת, אמרה גואטה, כי "זה מאכזב אותי מאוד שאנשים מנוסים מנצלים את הפוזיציה שלהם כדי לעשות רווח אישי על חש בון הציבור".

לצד זאת, הזהירה גואטה את אותם שחקני שוק הון המנצלים את מעמדם כי הרשות "ממשיכה להשקיע משאבים באימוץ הטכנולוגיות המתקדמות ביותר, ופועלת להתקדם בקצב מואץ כדי להמשיך לאתר הונאות שעושות שימוש באמצעים חדשניים ומתקדמים. בהתאם לכך, אנחנו ערים למתרחש גם ברשתות החברתיות וברשת האינטרנט ככלל".

הפן הטכנולוגי תפס מקום בולט בדבריה של גואטה, שפתחה בהתייחסה לתפקיד רשות ני"ע "בהווה, כדי להיערך לשוק ההון של המחר", ובכלל זה העברתו ל"אלף השלישי". הכנת רשות ני"ע לאלף השלישי, עליה שוקדת גואטה, מהווה לדבריה "משימת-ענק" שהציבה לעצמה ולרשות. מדובר לטענתה על מהלך כולל שמקיף כמעט כל ממד רלוונטי וכרוך בהשקעת משאבים רבים בקידום חדשנות וטכנולוגיה בשוק ההון.

גואטה סבורה כי לא מדובר בטרנד חולף, ולדבריה הרשות לא מקדמת נושא זה רק בגלל שכך עושים כולם. "אנחנו חייבים לעסוק בנושאים האלה כיוון שהעולם של היום שונה ב-180 מעלות מהעולם בו חיינו רק לפני כמה שנים. הדרך בה מוצעים ונצרכים שירותים פיננסיים השתנתה בשנים האחרונות מהקצה אל הקצה. והרגולציה חייבת להתאים למציאות המשתנה", אמרה.

"לא נהיה בחור פרימיטיבי בעולם שכולו חשמל"

יו"ר הרשות ציינה בדבריה כי התשתית הנורמטיבית הקיימת בישראל אינה מספיק אטרקטיבית ואף מפגרת. כדוגמה הזכירה את חוק הייעוץ שנחקק בשנת 1995, שלגישתה "חייב לעבור שינוי כדי להתאים אותו לעולם של היום, ולכן יזמתי את קידומו של חוק הייעוץ הכללי".

אותו "עולם של היום" כולל לדבריה "משקיעים רבים המקבלים את המידע הפיננסי הדרוש להם באופן מעובד, דיגיטלי, על ידי טכנולוגיית בינה מלאכותית ישירות לכף ידם, מרחוק ומבלי שידברו עם איש. כיום שירותים כאלה בעולם זמינים לכל דורש". ואולם לדבריה, "באופן אבסורדי, בארץ שירותים אלה אינם חוקיים, רק עד שנתקן את החוק".

תיקון החוק המוצע שפורסם לאחרונה, "יסיר את החסמים הללו ויאפשר מתן ייעוץ השקעות כללי, גם באמצעים טכנולוגיים מתקדמים, שיבוסס על מתן מידע לציבור הרחב באמצעות רשת האינטרנט על גבי פלטפורמות מבוססות פינטק", ציינה גואטה.

מעבר לממד הטכנולוגי, התייחסה גואטה גם לשינויים אותם היא מבקשת לקדם במישור האישי (הכנת שוק ההון הישראלי לבואם של משקיעי דור ה-Z), וכן הגיאורגפי - איך להפוך את שוק ההון הישראלי לשוק גלובלי.

בהקשר זה אמרה גואטה כי היא "פועלת לחבר את ישראל ההייטקיסטית והטכנולוגית לשוק ההון בישראל, ולא רק לשוקי ההון בחו"ל". מאחורי כוונה זו שלה עומד לדבריה רצונה לראות את אזרחי ישראל "נהנים מהפירות של משאב הטבע המרכזי שלנו, וסיפור הצלחת ישראל כאומת הסטארט-אפים. לא רק המשקיעים הזרים שמממנים פעילות זו".

בהתייחסה לשירו של אלון אולארצ'יק, "בחור אנלוגי בעולם דיגיטילי", הדגישה יו"ר הרשות כי היא לא מוכנה שבמשמרת שלה תהיה הרשות "בחור פרימיטיבי בעולם שכולו חשמל". "ההיפך", אמרה, "אני מתכוונת להיות תחנת הכוח שתחשמל את השוק ותאפשר את המעבר שלו לאלף השלישי".

אין צעד אחד שיביא לשגשוג בשוק

לתפיסתה של גואטה, שוק ההון הציבורי הוא האפשרות העדיפה ביותר להשקעה. וזאת, לאור היותו שקוף ביותר, מתומחר באופן הוגן, נזיל ובעל שפע יתרונות נוספים לדבריה. 

בהתייחס לתפקיד רשות ני"ע כרגולטור, אמרה גואטה: "תפקיד הרגולטור הוא תמיד מורכב. ניהול הסיכונים כאן הוא הרבה יותר עדין. ההשלכות של כל החלטה על המשקיעים והשוק, לעתים אינן הפיכות". עם זאת הדגישה כי פעילות הרשות היא "תמיד בהתבוננות על טובת המשקיע - שהיא באופן מסורתי חתירה למינימום של סיכונים 'מוראליים' הכרוכים בהשקעות והסדרה מועילה של ענפי הפעילות בשוק".

במקום זה, שבו מחפשים את "טובת המשקיע", טמון לדברי יו"ר הרשות "המתח והמורכבות שבין הרצון לאפשר והחובה לשמור ולהגן, בין שאיפות לחששות, בין החזון למציאות. בעיניי, טובת המשקיע היא גם להעניק לו את הערך האופטימלי הגלום בשוק ההון. "יצירת הערך האופטימלי משמעותית לא פחות מתפקידנו בתחום האסדרה ובפיקוח על פעילות השוק, כדי לשמור על עניינו של המשקיע", ציינה גואטה.

יו"ר הרשות דימתה את שוק ההון הישראלי ל"מכונה מורכבת, עם הרבה גלגלי שיניים ורבדים שאותה מפעילים מספר רגולטורים בו זמנית. כדי להגדיל את התפוקה שלה צריך במקביל ובהדרגה לחזק את הברגים, לשמן את הצירים, להגדיל את נפח המנוע, ולחזק את השלדה". גואטה הצהירה, כי "מי שחושב שיש צעד אחד גדול שאם נתמקד בו השוק ישגשג - טועה. צריך לעשות 'זום אאוט', להביט על המערכת באופן כולל, ולטפל במספר רכיבים בעדינות ובמקביל. רק תנועה מקבילה שלהם יחד תאפשר לייצר הרמוניה וסנכרון במערכת כדי לפעול בצורה מיטבית ולהגדיל את העוגה". 

*** גילוי מלא: אירוע עושים שוק של "גלובס" נערך בחסות ובשיתוף בנק לאומי, בית ההשקעות פסגות וקרן קיסטון.