המנכ"לית שחילצה את דיסקונט מהדשדוש עוזבת, והיא לא לבד

לילך אשר-טופילסקי הודיעה היום במפתיע כי תפרוש בסוף השנה מניהול בנק דיסקונט, ותהפוך לשותפה בכירה בקרן פימי • בתקופת כהונתה התוצאות הכספיות של הבנק השתפרו, ושוויו נסק ב–150% • בכך היא מצטרפת למנכ”לי הפועלים, הפניקס וביטוח ישיר, שעזבו לאחרונה את תפקידיהם • בעבר התבטאה אשר־טופילסקי נגד ההגבלה של שכר הבכירים בענף הפיננסים

לילך אשר-טופילסקי / צילום ארכיון: איל יצהר
לילך אשר-טופילסקי / צילום ארכיון: איל יצהר

האם תקרת השכר בסקטור הפיננסים מוציאה עוד בכירה מהענף? לילך אשר-טופילסקי, מנכ"לית בנק דיסקונט מפברואר 2014, הודיעה הבוקר במפתיע על פרישתה מהבנק לטובת מעבר לפימי, קרן הפרייבט אקוויטי של ישי דוידי. אשר-טופילסקי צפויה לעזוב את דיסקונט בסוף שנה זו, ותכהן בפימי כשותפה בכירה. בעקבות ההודעה איבדה מניית דיסקונט  כ-2.7% מערכה, נכון לשעות הצהריים.

מצוקת המנכ"לים של מגזר הפיננסים מחריפה | רון שטיין

העזיבה של אשר-טופילסקי מהווה חלק מגל עזיבות בסקטור הפיננסים, שרבים קושרים לתקרת השכר הקיימת בתחום זה - ובו בלבד. באפריל הודיע גם מנכ"ל בנק הפועלים שיעזוב בסוף השנה, הודעה שהתקבלה בהפתעה גם היא. גם אייל לפידות (הפניקס) ורביב צולר (ביטוח ישיר) עזבו לאחרונה את ענף הביטוח. בגופים כמו קרן פימי, לעומת זאת, אין מגבלת שכר.

עלויות העסקת לילך אשר-טופילסקי כמנכלית דיסקונט
 עלויות העסקת לילך אשר-טופילסקי כמנכלית דיסקונט

במרץ 2018, על רקע פרסום הדוחות השנתיים של דיסקונט ל-2017, התייחסה אשר-טופילסקי לכך שמנהלי החברות-הבנות של דיסקונט נהנים משכר גבוה משמעותית לעומתה. "לא אסתיר את דעתי שהחוק לא נכון ויוצר עיוות", היא אמרה. "אפשר לראות את העיוות גם מול תעשיות אחרות בישראל ומול הנהוג בעולם". היום נמסר מטעמה כי "לאחר שנים רבות במערכת הפיננסית, אני שמחה לצאת לדרך חדשה בקרן פימי ולהצטרף לעשייה עסקית-ניהולית בתחומי פעילות חדשים עבורי".

הכהונה של אשר טופילסקי בדיסקונט צמיחה ברווחים ותשואה להון
 הכהונה של אשר טופילסקי בדיסקונט צמיחה ברווחים ותשואה להון

האסטרטגיה הוכיחה את עצמה

אשר-טופילסקי (49) החלה את דרכה המקצועית ביועצת אסטרטגית בחברת הייעוץ BCG בשיקגו. משם המשיכה לבנק הפועלים, שם כיהנה בשורת תפקידים בכירים ובהם המשנה למנכ"ל, ראש חטיבת האסטרטגיה וראש החטיבה הקמעונאית. לאחרונה רווחו שמועות כי תוכל לקבל את תפקיד מנכ"ל הפועלים במקומו של פינטו, אם תרצה, אך היא הבהירה שאינה מעוניינת בתפקיד.

הכהונה של אשר-טופילסקי בדיסקונט נחשבת מוצלחת מאוד, ובתקופתה הבנק רשם שיפור מהותי בתוצאותיו. רבות מהסיבות לשינוי החיובי קשורות לתוכנית האסטרטגית שניסחה והובילה: תוכנית זו כללה בין היתר שימת דגש על שיפור היעילות בבנק, הגדלת האשראי לציבור בסגמנטים רווחיים יותר וחיזוק ההיבטים הטכנולוגיים-דיגיטליים בבנק פנימה ובשירות ללקוחות.

העובדה שאשר-טופילסקי הצליחה ליישם את האסטרטגיה שלה בגוף כמו דיסקונט אינה עניין של מה בכך. הבנק סבל לאורך שנים ממשקולות ניהוליות, שנבעו במידה רבה מכוחו הרב של ועד העובדים, אולם מנכ"לית דיסקונט הצליחה להתגבר על המכשול הזה, גם עקב הגעתם של עובדים ותיקים רבים לגיל הפרישה.

שווי דיסקונט בבורסה נסק ב-150% מאז שאשר-טופילסקי נכנסה לתפקידה. כיום עומד שווי הבנק על 16.48 מיליארד שקל, בעוד שבראשית כהונתה כמנכ"לית הוא עמד על 6.59 מיליארד שקל בערכים מתואמים.

עתה צפוי שאול קוברינסקי, יו"ר דירקטוריון דיסקונט, למנות ועדת איתור לתפקיד המנכ"ל. היום הוא אמר כי "קיבלתי בצער את הודעתה של לילך לפרוש מהבנק ולפנות לדרך חדשה. לילך היא ללא ספק מנכ"לית מוכשרת ויוצאת דופן, שהנהיגה את קבוצת דיסקונט בהצלחה חסרת תקדים. אני משוכנע שכישוריה ויכולותיה יעמדו לזכותה גם בתפקידה הבא".

בכך מצטרף דיסקונט לבנק הפועלים בחיפושיו אחר מנהל חדש. לעומתם, בשלושת הבנקים הגדולים האחרים תפקיד המנכ"ל יציב ותפוס על ידי מנהלים ותיקים, אפילו ותיקים מאוד. מנכ"לית לאומי רקפת רוסק-עמינח מכהנת בתפקידה כשבע שנים, מאז מאי 2012, בעוד שבבנק הבינלאומי מכהנת המנכ"לית סמדר ברבר-צדיק תקופה ארוכה של יותר מ-12 שנים, מאז מרץ 2007. במזרחי-טפחות מכהן המנכ"ל אלדד פרשר קרוב לשש שנים, מאז אוגוסט 2013. שמות השלושה לא נקשרו לעזיבה צפויה, אך לא מן הנמנע שהם נמצאים קרוב יותר לנקודת הסיום מאשר לנקודת תחילת הכהונה.

התפקיד בפימי: השבחת חברות

פימי, שהוקמה ב-1996, היא קרן ההשקעות הפרטית הראשונה והגדולה בישראל, עם נכסים מנוהלים של כ-5 מיליארד דולר. לקרן מוניטין טוב מאוד בשוק ההון, ובמקרים רבים מנהליה מצליחים להשביח חברות ולהביא לאקזיטים מוצלחים.

את הקרן מוביל המייסד ישי דוידי, ולצדו השותף הבכיר גילון בק, חברו של דוידי עוד מימי הצבא שנחשב למספר 2 בארגון. לצדם שותפים בה עוד ארבעה: עמית בן צבי, עמי בם, רון בן חיים ואלדד בן משה. למעשה, אשר-טופילסקי תהיה האישה הראשונה שממונה לשותפה בקרן.

במסגרת תפקידה העתידי תעסוק אשר-טופילסקי באיתור ובליווי השקעות הקרן, תכהן כיו"רית פעילה בחברות שפימי תיכנס אליהן, ותהיה אמונה על ניהול ההשבחה בחברה מא' ועד ת'. בסביבתה אומרים כי היא מצטרפת לקרן לא כ"חניית ביניים", אלא כשותפה בכירה לטווח ארוך.

קשרים הדוקים בין פימי לדיסקונט

אף על פי שלאשר-טופילסקי ניסיון וקבלות בעיקר בתחום הפיננסי-בנקאי, הרי שהצטרפותה לפימי לא מלמדת על השקעות עתידיות של הקרן בפיננסים. פימי אינה נוהגת להשקיע בפיננסים כמו גם בנדל"ן, ואין בכוונתה לשנות זאת, בין היתר כיוון שיהיה מדובר במהלך בעייתי על רקע חוק הריכוזיות.

לפימי ודוידי קשר ארוך שנים עם בנק דיסקונט, שהחל עוד ב-1995, אז הוא פעל לקראת הקמת הקרן ודיסקונט הצטרף כמשקיע מרכזי. מאז ועד היום דיסקונט המשיך להימנות עם המשקיעים בכל הגיוסים של פימי. למרות הקשר ארוך השנים בין דוידי לבנק, ולמנכ"לית העוזבת, ככל הידוע אפשרות הצטרפותה של אשר-טופילסקי לקרן עלתה רק לאחרונה.