מנכ"ל האוצר בהתבטאות נדירה: באגף התקציבים נוהלו מכרזים "תפורים" לטובת אנשי האגף

הסכסוך החדש בין באב"ד למרידור: מנכ"ל משרד האוצר מאיים לדווח לנציבות שירות המדינה כי באגף התקציבים נוהלו מכרזים "תפורים" לטובת אנשי האגף • הרקע לאמירה: רצונו של באב"ד להיות מעורב בהליכי מינוי בכירים באגף • אגף התקציבים: "מינוי סגן מתבצע בהליך מכרזי ע"י ועדה בניהול נציבות שירות המדינה, ולמיטב ידיעתנו אין דרך אחרת"

שי באב"ד, מנכ"ל משרד האוצר / תצלום: ליאור מזרחי
שי באב"ד, מנכ"ל משרד האוצר / תצלום: ליאור מזרחי

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, מאיים לדווח לנציבות שירות המדינה כי באגף התקציבים נוהלו מכרזים "תפורים" לטובת אנשי האגף. האיום הושמע על רקע רצונו של באב"ד להיות מעורב בהליכי מינוי בכירים באגף, הנהנה מעצמאות ניהולית. 

באגף התקציבים טענו כי מעולם לא היה מקובל לתאם עם המנכ"ל חילופי תפקידים בין סגנים באגף. באשר לטענה על המכרזים התפורים, באגף אמרו כי המכרזים מתנהלים בהתאם להוראות נציבות שירות המדינה.

באגף התקציבים שינו לפני מספר שנים את נוהלי איוש המשרות, בעקבות דוח ביקורת של מבקר המדינה שמצא פגמים בהליכי איוש המשרות הבכירות באגף.

באב"ד ומרידור: ידידות שהפכה ליריבות

במשרד האוצר רואים באירוע הנוכחי חלק ממערכת יחסים בעייתית של כיפופי ידיים בלתי פוסקים בין המנכ"ל באב"ד לאגף התקציבים. כך למשל, בשבוע שעבר סירב באב"ד לאשר לסגן ממונה אחר להצטרף לראש אגף התקציבים שאול מרידור לנסיעה לכנס מקצועי בינלאומי באסטוניה, ואיים למנוע את הנסיעה גם ממרידור.

באגף סבורים כי התנהלות המנכ"ל באב"ד פוגעת בתפקוד המשרד, בעוד המנכ"ל טוען כי אין פגיעה בתפקוד המשרד, וכי מי שאשם במצב הוא הממונה על התקציבים מרידור, שלטענתו הפסיק לתאם איתו את מהלכיו.

באב"ד היה זה ששכנע את שר האוצר משה כחלון למנות את מרידור לתפקיד בנובמבר 2017, במקומו של אמיר לוי. באב"ד הכיר את מרידור מהימים בהם כיהן מרידור כמנכ"ל משרד האנרגיה, בעת שהשניים עבדו יחד לקידום הרפורמה במשק החשמל - והשניים התיידדו. בנוסף, באב"ד חשש ממינוי של מקורב לממונה הקודם אמיר לוי - שעימו היה מסוכסך.

אולם בחודש ינואר האחרון חל שינוי ביחסו של באב"ד למרידור ולאגף התקציבים. האירוע הראשון שגרם לכך היה היוזמה של באב"ד לתכנית אסטרטגית למשרד האוצר שהוצגה במרכז למורשת בגין - יוזמה שבאב"ד גנז לאחר שמרידור לא תמך בקידומה. האירוע השני היה התעקשותו של מרידור לפרסם תחזית מעודכנת לגירעון הצפוי בסוף 2019, למרות התנגדותו של שר האוצר כחלון, שחשש כי הפרסום יזיק לו בבחירות. הפרשה השלישית שהעכירה את היחסים בין השניים הייתה פרסום תמלילי ההקלטות של בני גנץ, שבהם נשמע אומר כי נפגש עם אנשי אוצר ואנשי אגף תקציבים. באב"ד דרש ממרידור הסברים לדברים ואף קבע לו אולטימטום ואיים לזמנו לשימוע אם לא יקבל תשובה. בסופו של דבר קיבל באב"ד את תשובתו של מרידור ואמר כי מבחינתו הפרשה סגורה.

למרות זאת, באב"ד אמר בתקופת הבחירות כי אינו מאמין שמרידור יישאר בתפקידו במקרה שכחלון ימשיך לקדנציה נוספת באוצר לאור חוסר האמון בין השניים, ואף כינה את התנהלותו "כפויית-טובה".

מטעמו של המנכ"ל באב"ד נמסר כי "איוש הסגנים יסוכם כפי שהיה עד כה בין הממונה על התקציבים למנכ"ל. כמקובל, המנכ"ל יוודא קודם לכן כי לא מדובר במכרז תפור".

מאגף התקציבים נמסר כי "תהליך מינוי סגן מתבצע בהליך מכרזי על-ידי ועדה בניהול נציבות שירות המדינה, ולמיטב ידיעתנו אין כל דרך אחרת. אנחנו מקווים שאין בכוונת המנכ"ל להתערב בהליך זה".