ח"כ משה גפני: "הכלכלה חזקה - אבל האנשים משוגעים"

יו"ר ועדת הכספים בוועידת איגוד החברות הציבוריות: "המצב לא טוב, יש גירעון גבוה, לא התמודדנו איתו בזמן, ועכשיו אין ממשלה" • "לא נשב בקואליציה עם יאיר לפיד. זה עיקרון" • "ליברמן שונא את נתניהו, ולכן הוא המציא את חוק הגיוס. אם לא זה, הוא היה מוצא משהו אחר"

ח"כ משה גפני / צילום: שלומי יוסף
ח"כ משה גפני / צילום: שלומי יוסף

"המצב לא טוב, מדינת ישראל צריכה להיאבק בגירעון, ואין ממשלה" - כך אמר היום (ד') יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, בפתיחת הוועידה הכלכלית השנתית ה-28 של איגוד החברות הציבוריות, בשיחה של אחד על אחד עם העורכת הכלכלית של חדשות 12, קרן מרציאנו.

לדברי גפני, "הגירעון גדול מאד, כ-4%, ואנחנו לא התמודדנו עם זה בזמן. הכלכלה חזקה, אבל אנחנו חייבים להוביל מהלכים לצמצום הגירעון. הכלכלה חזקה, אבל האנשים משוגעים. היינו צריכים להעלות את גיל הפרישה לנשים ולנקוט צעדים כלכליים מיידים".

גפני מתח בדבריו ביקורת על שר האוצר הקודם יאיר לפיד ואמר כי "ידענו שלפיד לא מבין ביהדות, אבל לא חשבנו שהוא גם לא מבין בכלכלה".

באשר לשאלה האם יסכימו לשבת בממשלה אחת עם מפלגת כחול לבן, אמר גפני: "לא נשב עם מפלגות שנוגדות את המצע שלנו. לא נשב עם יאיר לפיד. זה עיקרון. אנחנו לא חייבים להיות בקואליציה. לגבי ליברמן, חוק הגיוס בכלל לא מעניין אותו, והלכנו איתו בנושא הבחירות בירושלים, אבל עוד לא הכרענו. בגלל שהוא שונא את ביבי, הוא המציא את חוק הגיוס. אם לא זה, הוא היה מוצא משהו אחר. הכול שקר. נתניהו וליברמן יריבים, וחוק הגיוס הוא תירוץ. אגב, מישהו יודע מה שלום איסמעיל הנייה?". 

גפני המשיך וטען כי "אני לא יודע איך פותרים את הפלונטר הפוליטי. אני מכיר את החסרונות של נתניהו, אבל בעיניי הוא ראש ממשלה טוב, ואנחנו נמליץ עליו, בינתיים לא ביקשו מאיתנו התייחסות לחוקי החסינות. יש חוק, וראש הממשלה לא חייב להתפטר. החשדות נגדו הם לא על ריגול או בגידה".

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, אמר כי "הדרך להתמודד עם הגירעון היא באמצעות קיצוץ בהוצאות ולא באמצעות העלאת מסים. אפשר גם להעלות את יחס החוב-תוצר ל-65%". כהן הוסיף כי "אנחנו עדיין בהלם מזה שהולכים לבחירות, אבל ממשיכים לעבוד במשרד הכלכלה".

בתשובה לשאלה האם השותפות הקואליציונית בממשלה הבאה ימתנו את הדרישות הכספיות לאור הגירעון, אמר גפני: "אנחנו לא רוצים כלום, לא רוצים שקל. אנחנו רוצים שכל ילדי ישראל יקבלו אותו דבר. אנחנו לא יכולים להשאיר ילדי רעבים בחינוך המיוחד, גם כשיש קושי תקציבי. אנחנו לא מבקשים תוספת לחינוך התורני".

בנושא הגבלת שכר הבכירים שאותה הוביל, אמר גפני: "החקיקה הייתה חשובה. יש פערי מעמדות, והמשכורות בבנקים הדליקו את הפיוזים של הרבה אנשים. אני לא אוהב התערבות ממשלתית בגופים ציבוריים, אבל במערכת הפיננסית היינו חייבים לנקוט פעולה. הלוואי שהמגזר העסקי היה עוצר את החגיגה לבד. למרות הטענות, מנהלי הבנקים לא פורשים, ולא קרה שום דבר למערכת הבנקאית".

לדברי גפני, "אני תומך בהורדת המס על רווחי הון, וגם הובלתי את הטבות המס לחברות שינפיקו בישראל, בניגוד לעמדת האוצר. הבורסה נמצאת במצב רע. אנחנו הורסים את האילן הכלכלי עליו אנחנו יושבים, וצריך לפעול להורדת המס במהירות. אני אלחם על העניין הזה בממשלה הבאה".