שגרירי ישראל במצרים לדורותיהם: מתנגדים למינוי איוב קרא לשגריר

השגרירים לשעבר - יעקב אמיתי, גדעון בן-עמי, אפרים דובק, שלום כהן, יצחק לבנון, צבי מזאל, דוד סולטן, שמעון שמיר ואלי שקד - כתבו לנתניהו: "אנו מבקשים ממך להימנע ממינוי פוליטי ולהעדיף את הבחירה המקצועית שעשתה ועדת המינויים של משרד החוץ בדיפלומטית המיומנת אמירה אורון"

איוב קרא / צילום: שלומי יוסף
איוב קרא / צילום: שלומי יוסף

תשעה שגרירים ישראלים לשעבר במצרים פנו במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו וביקשו ממנו להימנע ממינוי פוליטי לתפקיד השגריר במצרים. על הפרק מונחים פיטוריו של שר התקשורת איוב קרא מהממשלה, אחרי שלא נבחר בפריימריז של הליכוד, והענקת צ'ופר אישי מנתניהו - מינוי אישי לתפקיד השגריר במצרים.

נתניהו כבר אינו שר החוץ, והשר ישראל כ"ץ מחזיק במשרד, ואף על-פי כן בחרו השגרירים לשעבר לפנות בעניין לנתניהו, מתוך התובנה שהוא מקבל החלטות לבדו בנוגע לפיטורי שרים ובנוגע לאופן הפיצוי שיוענק להם (עניין פוליטי שאינו מחויב המציאות). 

השגרירים לשעבר - יעקב אמיתי, גדעון בן-עמי, אפרים דובק, שלום כהן, יצחק לבנון, צבי מזאל, דוד סולטן, שמעון שמיר ואלי שקד - כתבו לנתניהו: "אנו מבקשים ממך להימנע ממינוי פוליטי ולהעדיף את הבחירה המקצועית שעשתה ועדת המינויים של משרד החוץ בדיפלומטית המיומנת אמירה אורון, שהיא בעלת ניסיון רב בענייני המזרח התיכון, בנוסף לשליטתה בשפה הערבית. היא שירתה בשגרירות ישראל בקהיר, ניהלה את מחלקת מצרים וייצגה את ישראל באנקרה. מעמדה של שגרירתנו במצרים יקר לנו, ואנו מקווים שתיענה לפנייתנו".

מכון מתווים, העוסק בתחום מדיניות החוץ של ישראל, הפיץ את המכתב מטעם השגרירים לשעבר.

אמירה אורון, עברה את ועדת המינויים וממתינה לשלב האחרון של החלטת הממשלה. העיכוב בעניינה אינו סביר מבחינת לוחות זמנים. אורון אמורה להיות השגרירה האישה הראשונה במצרים מטעם ישראל. המומחיות שלה בתחום מצרים והקשרים שלה בעולם הערבי הם ללא עוררין, ואף על-פי כן היא טרם יצאה לשליחות וממתינה להוראות.

יצוין כי לראש הממשלה ושר החוץ שמורה הזכות למנות 11 מינויים פוליטיים, וביניהם נמצא כיום שגריר ישראל בברזיל, יוסי שלי; השגריר היוצא לרומא, הפובליציסט מ"ישראל היום" דרור אידר; שגריר ישראל באו"ם, דני דנון; שגריר ישראל בוושינגטון, רון דרמר; ושגריר ישראל בהודו, רון מלכא.

דני כרמון, השגריר הקודם בהודו, אחד מבכירי משרד החוץ שמילא תפקידים רבים, כולל סגן שגריר האו"ם בניו יורק ושליח ישראל בארגנטינה, צייץ היום (ד') בטוויטר: 

בנוסף, שגרירי ישראל לשעבר חתמו גם הם על עצומות מקבילות הקוראות למנות את המינוי המקצועי הדיפלומטי למצרים, ולא לפגוע במעמד המקצועי של אנשי משרד החוץ. שגרירת ישראל לשעבר, דורית שביט, אמרה בראיון רדיו: "השאלה היא לא מה יש לנו נגד איוב קרא. דיפלומטיה דורשת הכשרה ארוכה וניסיון". מספר שגרירים בדימוס הוסיפו את חתימותיהם לקריאה להשלים את המינוי של אמירה אורון.

עוד בעניין: 

לא למינוי הפוליטי של איוב קרא לשגריר בקהיר | קסניה סבטלובה