ארבע הסיבות של לפיד לכך שאנחנו בדרך למשבר כלכלי חמור

חבר הכנסת פרסם הבוקר פוסט בעמוד הפייסבוק שלו שמסביר למה בקרוב נאבד את מקומות העבודה שלנו ואת הבית, ולמה נתניהו וכחלון אשמים • "הקורבנות העיקריים יהיו הצעירים של מעמד הביניים הישראלי... אם אתם משלמים משכנתה גבוהה, תאבדו את הדירה. אם הילדים שלכם קטנים, לא תעמדו בהוצאות"

יאיר לפיד/ צילום:  Shutterstock  א.ס.א.פ קריאטיב
יאיר לפיד/ צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאטיב

ח"כ יאיר לפיד (כחול לבן) פרסם הבוקר (שבת) טקסט ארוך בעמוד הפייסבוק שלו בנוגע למשבר הכלכלי אליו נכנסת ישראל. לפיד, אשר שירת כשר האוצר בשנים 2013 ו-2014, כתב שלעברה של ישראל דוהר "משבר כלכלי כמו אוטובוס שאיבד את הבלמים".

"הגירעון כבר עבר את ה-50 מיליארד שקל ונמצא בפער של יותר מ-12 מיליארד שקל מהגירעון המתוכנן. המשקיעים מזיעים. זה לא משבר שייעצר בבורסה, או בעיתונים הכלכליים. הוא יהיה אמיתי, הוא יהיה אכזרי.

"הקורבנות העיקריים יהיו הצעירים של מעמד הביניים הישראלי. אנשים לא מעטים יאבדו מקומות עבודה. אם אתם משלמים משכנתה גבוהה, תהיה לכם בעיה לעמוד בתשלומים ותאבדו את הדירה. אם הילדים שלכם קטנים, לא תעמדו בהוצאות. אני יודע שנדמה לכם שאתם כבר לא עומדים בהוצאות, אבל זה רק הפרומו. הולך להיות גרוע יותר. הרבה יותר" הוא כתב.


אתמול התראיין שר האוצר משה כחלון לערוץ 12 (אופירה וברקו), אך לא נשאל וממילא לא התייחס בדבריו לסוגיה הבוערת שעל סדר היום הכלכלי, היווצרות גירעון עצום, ופועלו של כחלון בשנה האחרונה כדי להתמודד עם הנתונים, עד כדי פרסום המידע בשעות מוזרות בהן העיתונות אחרי סגירת עיתונים, כך שנושא הגירעון לא יוצף.

בסטטוס של לפיד הבוקר (שבת) הוא מונה ארבע סיבות מתוך סיבות נוספות שעוד יצוצו, לדבריו.

הסיבה הראשונה, הוא כותב, הוא בכך שיש בישראל ממשלה חסרת אחריות אשר "הייתה אמורה לנהל את הכלכלה, במקום זה היא עשתה מסיבה".

"ב-2014, כשעזבתי את משרד האוצר, לא הייתה אפילו אגורה אחת של גירעון עודף. הגירעון ירד ל-2.6% - מהנמוכים בתולדות המדינה (לעומת גירעון של 3.8% היום). לאחר שנה ושמונה חודשים באוצר השארתי בקופה עודפי גבייה של יותר מ-10 מיליארד שקל.

"לזכותו של כחלון ייאמר שהוא לא ניסה מעולם להסתיר את זה. "אני עושה את הרפורמות שלי", אמר בטקס הפרידה מהחשבת הכללית מיכל עבאדי, "עם הכסף שלפיד השאיר לי". אלא שהכסף אזל במהירות מסחררת. הממשלה הנוכחית חילקה וחילקה וחילקה כאילו אין מחר (או ליתר דיוק, על חשבון המחר). שום תכנית התייעלות רצינית לא בוצעה. כל הדיבורים על מלחמה בבירוקרטיה נשארו רק דיבורים. רק עלות ההסכמים הקואליציוניים - הכסף שנתניהו חילק לשותפיו - היתה מעל 10 מיליארד שקל. החוב הלך ותפח במהירות".

עוד מציין לפיד שהצמיחה בישראל סבירה, אבל החוב הלאומי תופח. "הגירעון בשליש הראשון של 2019 זינק. זה לא הפתיע אף אחד. הכתובת היתה כתובה על הקיר של משרד האוצר. הממשלה פשוט לא עמדה בקצב הבזבוזים של עצמה. המפלגות הסקטוריאליות דרשו ודרשו ודרשו, וראש הממשלה נתן ונתן ונתן. תקציבי הישיבות בשיא של כל הזמנים. תכנית "מחיר למשתכן", הבייבי של שר האוצר, גרמה לאובדן הכנסות של מיליארדים".

הסיבה השנייה שפירט לפיד היא השפעת השחיתות, הקיצוניות על המשק ועל השקעות זרות. "שחיתות פוגעת בכלכלה, קיצוניות פוגעת בכלכלה. כשראש הממשלה חשוד בשחיתות, שר העבודה חשוד בשחיתות, שר הפנים חשוד בשחיתות, יו"ר הקואליציה חשוד בשחיתות - העולם מבין שישראל היא מדינה מושחתת. אף אחד לא אוהב לעשות עסקים עם מושחתים, מפני שהם ירמו אותך. כשחלק גדול ממרכיבי הממשלה נחשבים לקיצונים דתיים, העולם המערבי - שהוא כוח הסחר העיקרי הפועל מולנו (רוב הסחר שלנו הוא עם אירופה) - מתחיל למשוך החוצה בשקט את ההשקעות. הם לא מכריזים על חרם חלילה, הם רק רוכשים מוצרים במקומות אחרים".

לפיד סבור שישראל עדיין לא חשה בהשפעת השחיתות על הכלכלה "בעיקר בזכות הצלחותיה של "אומת הסטארט-אפ", אבל כשזה קורה, זה קורה מהר. כשהמשבר היכה בטורקיה בשנה שעברה, האינפלציה זינקה ליותר מ - 20% והאבטלה התקרבה ל-15%. כל זה קרה בזמן שהצמיחה בטורקיה עדיין היתה גבוהה. למה? כי ברגע מסוים משטרו של ארדואן נראה למשקיעים הזרים מושחת וקיצוני מדי וההשקעות הזרות הפסיקו לזרום".

הוא מציין שישראל ירדה במדד השחיתות העולמי בשנת 2019 בשני מקומות אחרי שבמדד של 2018 היא ירדה ארבעה מקומות למקום ה-34. "אנחנו אפילו לא המדינה הפחות מושחתת במזרח התיכון. שתי דיקטטורות איסלאמיות - קטאר ואיחוד האמירויות - נמצאות מעלינו במדד.

"מה זה אומר מדינה מושחתת? מדינה שבה רשויות החוק חלשות ולא יעילות. במדד אכיפת החוזים למשל, ישראל מדורגת במקום ה-90 בעולם. למה? כי המשטרה ובתי המשפט לא מתוקצבים, סובלים ממחסור כרוני של כוח אדם, ונמצאים תחת התקפה מתמדת מצד הממשלה. כששר המשפטים החדש מכריז שלא תמיד צריך לכבד את הכרעת בית המשפט, משקיעים פוטנציאליים מתחילים לשאול את עצמם אם כדאי לחתום אצלנו חוזה".

הסיבה השלישית לדבריו היא "אופטימיות מוגזמת", "כל המשברים הכלכלים הגדולים, החל מ"השפל הגדול" של שנות השלושים, דרך התפוצצות בועת הדוט.קום בתחילת שנות האלפיים נבעו מכך שהציבור שכנע את עצמו שהמצב טוב בהרבה ממה שהיה באמת. זה בדיוק המצב היום בישראל. רפורמות כמו "שמיים פתוחים" שהביאו לישראל את טיסות הלואו-קוסט (הייתי אחד מיוזמיה), ייבוא זול מהמזרח של מוצרי צריכה בסיסיים וכל תכניות ה"נטו" למיניהן, גרמו לציבור להרגיש שאין שום סיבה לחסוך. הישראלים מסרבים היום להכיר באמת היסודית האומרת שהכלכלה היא מחזורית. אחרי כל גאות מגיע שפל. הממשלה, ובעיקר ראש הממשלה, ממשיכים להבטיח להם כל הזמן שמצבם הכלכלי פשוט מצוין ושזה לא ישתנה לעולם. המערכת כולה מעודדת אותם לקחת עוד ועוד אשראי ולבזבז אותו היום, על חשבון המחר.

"התוצאה? חובות משקי הבית צמחו בעשור האחרון ביותר מ-100% (בזמן שההכנסה הפנויה צמחה בפחות מ-50%). אפילו אם מנקים מהחישוב את המשכנתאות, כלומר משאירים רק את החוב שצברו משפחות ישראליות על האוטו החדש, או על החופשה באילת, מגלים שהחוב צמח בעשור האחרון ב-82%. היקף ההלוואות הצרכניות - כלומר הלוואות שאזרחים לקחו רק כדי לקנות מוצרים חדשים - עומד על 15% מהתוצר הלאומי. זה נתון גבוה באופן חריג יחסית לעולם (מתייחס לנתוני 2016)".

והסיבה הרביעית, היא שאין לישראל הנהגה כלכלית שמסוגלת לעצור את המשבר.

"נתניהו מאוד אוהב לדבר על כלכלה ולהציג גרפים, אבל נגמל מלקחת אחריות ב-2006. הוא גילה אז מה המחיר הפוליטי שיש לצעדים קשים ונזרק לאופוזיציה. בכל פעם שיש למשק בעיה (הוא מכיר היטב את הבעיות שמתוארות כאן וחושש מהן מאוד) נתניהו פיתח את היכולת להיעלם. הוא נעלם כשסוגרים מפעלים, הוא נעלם מול גל החקיקה הפופוליסטי ששוטף את הכנסת, איש לא שמע אותו מתייחס לנושאים כמו גיל הפנסיה או תעסוקת חרדים.

"נתניהו, שהמציא בזמנו את תכנית "מקצבאות לעבודה" שהוציאה חרדים מהישיבות והעבירה אותם לשוק העבודה, איבד את התעוזה הפוליטית הדרושה להנהגה כלכלית אמיתית. הוא עדיין ליברל כלכלי בנפשו, אבל בורח כמו מאש מהחלטות קשות. במקום זה הוא מכריז "פתרתי את בעיית הצהרונים" ומקצה בשביל זה 300 מיליון שקל מתקציבי הממשלה. זה לא נקרא לפתור בעיה, זה להעביר אותה למקום אחר. (מאיפה בדיוק נתניהו יקח את ה-300 מיליון האלה? מהביטחון? מבתי החולים מהרווחה?..)".

לפיד מפנה אצבע גם לחולשת הפקידים הבכירים בממשלה וחוסר הקשבה בקרב חברי הממשלה לאנשי מקצוע.

"אגף התקציבים איבד את אמון הפוליטיקאים, ולבנק ישראל מקבלי ההחלטות (שאינם מקבלים החלטות) הפסיקו להקשיב…. אני בספק אם רוב אזרחי ישראל יודעים לנקוב בשמו של הנגיד אמיר ירון, או לזהות אותו אם יעבור על פניהם ברחוב. "המועצה ליציבות פיננסית" היא גוף ריק מתוכן וגם "המועצה הלאומית לכלכלה" נטולת השפעה. בקיצור, אין מי לדבר".

לא להעלאת מסים, אבל במקום לצמצם נתניהו מנסה להרחיב

לפיד מציין שהעלאת מסים אינה הפתרון. "במקום להעלות מסים (כי גם זה יקרה אם תוקם ממשלת ליצמן- סמוטריץ׳) צריך להעביר את הכסף למקום שבו הוא מייצר עוד כסף ועסקים. את המיליארדים שהיום הממשלה מעבירה לסחטנים ועסקנים צריך להשקיע בכל מה שעוזר למעמד הביניים העובד: צהרונים, הכשרות מקצועיות, השכלה גבוהה במקצועות הטכנולוגיים, דמי אבטלה ומחלה לעצמאים, אשראי ליזמים, פתרונות דיור לזוגות צעירים. התנאים שם, המשאבים שם, רק צריך להשקיע אותם באנשים הנכונים".

לדבריו הרחבת הממשלה של נתניהו ל-26 שרים, היא התעלמות מן המצב הכלכלי. "במקום לצמצם הוא מתכנן להרחיב….למפלגות החרדיות ולחבורת סמוטריץ׳ הובטחו סכומים חסרי תקדים. גם תהליך ההשחתה וההקצנה - למרות השלכותיו הכלכליות החמורות - היה מואץ במידה ניכרת. אם זה מה שיקרה, העול ייפול על מי שהוא תמיד נופל עליו - מעמד הביניים הישראלי".