דוח מקינזי על בזן: הכדאיות הכלכלית הגבוהה ביותר היא בסגירת המתחם ב-2030

המועצה הלאומית לכלכלה בחנה 4 אפשרויות בנוגע לבזן ולאפשרות להעתיק את פעילות הזיקוק למקום אחר • לפי בזן, החלופה של שסגירת בתי הזיקוק, תוך פיצוי הבעלים, תהיה כדאית ביותר כשתתבצע במועד הרחוק ביותר שנבחן, שנת 2030 • הדוח של מקינזי הוא כלכלי בלבד ולא כולל ניתוח של ההשפעה של בזן על התעסוקה ועל הסביבה העירונית

מכלי הענק של בזן / צילום: גיל ארבל
מכלי הענק של בזן / צילום: גיל ארבל

חברת בזן מפרסמת הבוקר (א') חלקים מהדוח שערכה חברת הייעוץ מקינזי על האפשרות להעתיק את פעילות הזיקוק למקום אחר. הניתוח של מקינזי, שלא פורסם עד כה והגיע לידי בזן רק אחרי שעתרה לבית המשפט המחוזי, נעשה בהזמנת המועצה הלאומית לכלכלה, הבוחנת אפשרויות לסגירת בתי הזיקוק והעתקם למקום אחר.

לפי בזן , מסקנות הדוח הן שהקמת בתי זיקוק מקבילים במקום אחר אינה מצדיקה את ההשקעה. חלופה שנייה, הכוללת סגירה של חלק מהפעילות במקום, תפחית את זיהום האוויר אבל לא תאפשר בנייה סמוכה לבתי הזיקוק.

מקינזי מציינים, כך לפי הדיווח של בזן לבורסה, שסגירת בתי הזיקוק, תוך פיצוי הבעלים, תהיה כדאית ביותר כאשר תתבצע במועד הרחוק ביותר שנבחן, שנת 2030. זאת, מתוך הנחה שהפעילות בבתי הזיקוק תפחת בהדרגה בשל הביקוש ההולך וקטן לדלק עבור מכוניות, שיעברו להנעה חשמלית. ההנחה שהפעילות של בזן תקטן מנוגדת להערכות של בזן עצמה. בחברה מודעים למעבר המסתמן להנעה חשמלית, אבל מתכננים להישאר רלוונטיים בעזרת ייצור חומרים לתעשיית הפלסטיק, שחלקם ישמשו גם כלי רכב עירוניים זעירים, כמו קורקינטים, ואף חלקי מכוניות.

הדוח של מקינזי הוא כלכלי בלבד, ולא כולל ניתוח של ההשפעה של בזן על התעסוקה ועל הסביבה העירונית, ואין ניתוח של שיקולים סביבתיים ושל התפתחות העיר.

המועצה הלאומית לכלכלה בוחנת ארבע אפשרויות בנוגע לבזן - הראשונה היא המשך פעילות בתי הזיקוק בהיקפם הנוכחי; השני הוא העברת הפעילות לנגב, לאזור לא מיושב; השלישי הוא סגירה חלקית של המתחם (עליה לא ממליצה מקינזי); והרביעית - סגירה מלאה של הפעילות, תוך פיצוי בעלי בתי הזיקוק.

הממונה על ההגבלים העסקיים התנגדה לסגירה מלאה של המתחם, כדי שישראל לא תסתמך על בית זיקוק יחיד לנפט (לצד פעילות יבוא). פרופ' אבי שמחון, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, תומך בהעתקת בתי הזיקוק לנגב. לפי מקינזי, בניית תשתית חלופית לזיקוק בנגב תארך ארבע שנים, ובבזן רומזים כי הדבר עשוי להימשך זמן רב יותר.