מספיחי המפולת במניה: שווי השוק של מיילן עקף את זה של טבע

טבע נסחרת כיום בשווי של פחות מ-9 מיליארד דולר - נפילה של 88% מהשיא של לפני 4 שנים, בעוד שהשווי של מיילן מגיע ל-9.3 מיליארד דולר • גם למיילן אין הרבה סיבות לגאווה בהקשר של שווי השוק בראייה היסטורית • כזכור, טבע ניסתה להשתלט על מיילן במהלך השתלטות עוינת לפני 4 שנים

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

מניית טבע , שאיבדה אתמול בניו יורק עוד 2.2% מערכה וירדה לשפל של מעל 19 שנה, רושמת עוד שפל נוסף, סמלי למדי: בעוד היא נסחרת במגמה שלילית, מתחרתה מיילן עולה בימים האחרונים - ושווי השוק שלה עקף את שוויה של טבע. נכון למחירי הנעילה בוול סטריט אתמול, טבע נסחרת בשווי של 8.9 מיליארד דולר (8.18 דולר למניה - ירידה של 88% מהשיא ביולי 2015), בעוד שהשווי של מיילן מגיע ל-9.3 מיליארד דולר - פער של כ-385 מיליון דולר לטובת מיילן.

נראה שבמיילן יכולים להיות מרוצים מההישג, שהופך אותם לחברת התרופות הגנריות הגדולה ביותר במונחי שווי שוק (סנדוז, חברה גנרית גדולה נוספת, אינה נסחרת בפני עצמה והיא חלק מחברת נוברטיס) - אם כי גם למיילן אין הרבה סיבות לגאווה בהקשר של שווי השוק בראייה היסטורית יותר. כזכור, טבע ניסתה להשתלט על מיילן במהלך השתלטות עוינת לפני 4 שנים, כאשר שוויה של מיילן בעסקה הוערך בכ-40 מיליארד דולר, וכשמיילן נסחרה בשווי של למעלה מ-30 מיליארד דולר. במקביל, טבע נסחרה אז בשווי של כ-55 מיליארד דולר, כך ששתיהן מחקו למשקיעים בהן מיליארדים רבים מההשקעה בתקופה שחלפה מאז.

במסגרת ניסיון ההשתלטות, טבע רכשה מניות של מיילן בשוק הפתוח במחירים שנעו סביב 70 דולר למניה, לעומת המחיר הנוכחי של מניית מיילן, 18.1 דולר (טבע הוציאה אז מעל 1.5 מיליארד דולר על רכישת מניות מיילן, ולימים מכרה אותן בהפסד). יו"ר מיילן, רוברט קורי, שהתנגד לניסיון של טבע, פרסם באותה תקופה מכתבים ארסיים ששלח למנכ"ל טבע דאז, ארז ויגודמן. באחד המכתבים כתב קורי כי מיילן "אינה רוצה להפוך את בעיותיה של טבע לבעיותיה של מיילן". כן הוא כתב כי "טבע ניהלה אסטרטגיה מזגזגת וידעה שינויים מתמידים בהנהלה וחוסר שביעות רצון מצד בעלי המניות... הכנסת התרבות הלא מתפקדת של טבע תשבש את ליבת העסקים שלנו". קורי הוסיף אז כי למיילן יש "חששות רציניים לגבי יכולתה של טבע לבצע מיזוג ולנהל באופן יעיל חברה ממוזגת, ולספק לבעלי המניות ערך משמעותי".

טבע נטשה את הניסיון לרכוש את מיילן ובקיץ 2015 הודיעה על רכישת אקטביס, החטיבה הגנרית של אלרגן, תמורת קרוב ל-40 מיליארד דולר. לצורך מימון הרכישה, טבע גייסה חוב, שלימים העיק על המאזן שלה והביא לצורך המיידי ביישום תוכנית קיצוצים משמעותית. הנהלת טבע בזמן ניסיון ההשתלטות על מיילן ורכישת אקטביס התחלפה כמעט במלואה, ותחת ניהולו של המנכ"ל הנוכחי קאר שולץ טבע פיטרה מעל 10,000 עובדים וקיצצה פעילויות שונות במטרה לשרת את החוב, והצליחה להפחית מעט את המינוף.

עם זאת, בשבועות האחרונים גברו החששות בשוק שטבע תיאלץ לשלם סכומים מהותיים של מיליארדי דולרים כדי ליישב תביעות משפטיות נגדה, הן בתחום תיאום המחירים בתעשיית הגנריקה והן בתחום שיווק משככי כאבים אופיואידיים שהובילו להתמכרויות - דבר שישפיע לרעה על הורדת המינוף ויקשה על טבע לשרת את החוב. כתוצאה מכך, נפלה מניית טבע ב-43% בשבועות האחרונים.

מיילן מצידה, שבזמן ניסיון ההשתלטות אמרה כי לא תשקול כל הצעה של פחות מ-100 דולר למניה, רחוקה גם היא מהשיאים אליהם נסקה אז. בחודש שעבר מנייתה צנחה ב-24% ביום אחד, לאחר שהחברה פרסמה דוחות חלשים ופספסה (ולא בפעם הראשונה) את תחזיות האנליסטים, בין היתר בשל שחיקת מחירי הגנריקה בשנים האחרונות.