עובדי משרדי הכלכלה, הביטחון והחוץ נגד הקיצוץ הרוחבי: "יפגע במשלחות"

הקימו מטה מאבק משותף: "נחושים לסכל את התכנית" • משרד האוצר: "כל שליח עולה למדינה 2 מיליון שקל בשנה והקיצוץ – בתקציבי אירוח במסעדות"

משרד האוצר / צילום: איל יצהר
משרד האוצר / צילום: איל יצהר

ועדי העובדים של משרדי הביטחון, החוץ והכלכלה הקימו מטה מאבק בין-משרדי בעקבות מה שהם מגדירים "מהלכי משרד האוצר שיובילו לפגיעה כלכלית אנושה במאות עובדי מדינה שממלאים תפקידי שליחות ברחבי העולם".

מדובר בכ-800 דיפלומטים, אנשי משלחות לרכש ביטחוני ועובדים בנספחויות הכלכליות שפועלים בעשרות מדינות ברחבי העולם - וחלק מתקציבי הפעילות שלהם צפויים להיפגע בעקבות הקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה, שיובא לאישור בשבוע הבא.

במטה המאבק שהוקם בימים האחרונים אמרו ל"גלובס" כי "מדובר בשליחים שתורמים תרומה מהותית לכלכלת ישראל, לביטחונה ולמעמדה המדיני בעולם תוך שהם פועלים בין השאר ליישום הסכמי סחר בינלאומיים, לסיכול פעולות מדיניות נגד ישראל מצד איראן ולמגעים עם גורמי ממשל שונים וחברות ביטחוניות כדי לקדם עסקאות רגישות בתחום".

את מטה המאבק מובילים יו"ר ועד העובדים במשרד הביטחון, ששון פרץ, יו"ר הוועד המדיני במשרד החוץ, דנה בנבנישתי, יו"ר הוועד החוץ מנהלי של משרד החוץ, אלי יפרח ויו"ר ועד העובדים במשרד הכלכלה, ארז כהן.

על פי הערכות, ההיקף של הקיצוץ הצפוי הוא כמה מיליוני שקלים, ובמטה המאבק טענו כי הוא יוחל בתקציבים המשמשים את השליחים בחו"ל למימון פעילויות ומפגשים שהם מחוץ לשגרירויות ולנספחויות - כנהוג בפעילות דיפלומטית.

פעילויות אלה כוללות בין השאר מפגשים וישיבות עם בעלי תפקידים מקבילים במסעדות או בבתי מלון ברחבי העולם - באופן שלעתים מחייב את השליחים לשאת בעלויות אלה. לטענת מטה המאבק מדובר בתקציבים שמהווים חלק מסל הכלים המשמש את השליחים בחו"ל לבצע את תפקידיהם "בשל האופי הרגיש של אותם מפגשים, שמחייבים פעילות מחוץ לשגרירויות ולנספחויות השונות בעולם - כדי להשיג את מטרות השליחות של העובדים לטובת האינטרסים המדיניים, הכלכליים והביטחוניים של מדינת ישראל. מדובר בסל של כלים שמאפשר לשליחים בחו"ל למלא את תפקידם - ופגיעה בו תוביל להשבתת פעילותם".

עוד טענו במטה המאבק כי חרף קריאותיהם למשרד האוצר לקיים משא ומתן למען הסדרת הנושא, הידברות כזאת טרם החלה, וציינו כי נבחנת האפשרות שכבר במהלך השבוע הקרוב הם יפתחו בפעולות מחאה. זאת, תוך קבלת גיבוי מצד ההסתדרות הכללית.

"אנחנו יודעים להוביל מאבקים נחושים", אמר היום (ו') יו"ר ועד העובדים במשרד הביטחון, פרץ: "אנחנו נחושים גם הפעם לסכל תכניות שיש בהן כדי לפגוע בציבור העובדים ובוודאי בשליחים שעושים את עבודתם נאמנה למען אזרחי ישראל, עבודה שחלקה סמויה מן העין. אנחנו מקווים שהסוגיה תבוא על פתרונה בימים הקרובים".

משרד האוצר מסר בתגובה לדברים כי "לצורך עמידה במסגרת התקציב לשנת 2019 תתבקש הממשלה לבצע שינוי בסדרי העדיפויות שלה לצורך מימון פרויקט ביטחוני ולסבסוד מסגרות לימודיות בשעות אחר הצהריים. ההפחתה לצורך תעדוף הוצאות הממשלה חלה על כל משרדי הממשלה, קיצוץ שמושת גם משרדי הבריאות, הרווחה והחינוך".

באוצר מתחו ביקורת חריפה על המהלך של עובדי משרדי הכלכלה, הביטחון והחוץ ואמרו עוד כי "מפליא בעינינו שדווקא שליחי מדינת ישראל בחו"ל, שתנאי השירות של כל אחד מהם עולה למשלם המסים כ-2 מיליון שקל בשנה, תנאים שלא נפגעים במסגרת הקיצוץ, בוחרים להקים ועד פעולה כנגד הקיצוץ בתקציב שנועד לארח זרים בחו"ל במסעדות ובאירועים רשמיים".

גורם באוצר אמר בתוך כך כי במסגרת הקיצוץ הרוחבי הצפוי, כל משרד ממשלתי קובע על פי שיקול דעתו באיזו מן הפעילויות שבאחריותו יעשה הקיצוץ.