הוזלת יוקר המחיה? המלט הוא רק 0.8% ממחיר הדירה

בניגוד למהלכים לפתיחת השוק ליבוא בענפים שבהם ההוזלות באמת מגיעות לצרכן - הורדת מחיר המלט ב–8% ממילא לא תשפיע על רוכשי הדירות ולא תוריד את מחיריהן

מלט / צילום: שאטרסטוק
מלט / צילום: שאטרסטוק

חלקו של מחיר המלט עומד על 0.8% בלבד מהמחיר שמשלם מי שרוכש דירה ממוצעת בישראל של 2019. הפרט הזה רלוונטי על רקע הכוונה של היצרנית נשר להוריד את מחיר המלט החל מהחודש הבא ב-8%, הוזלה שהצרכן כמובן לא ירגיש בגלל חלקו הזניח של המלט במחיר של דירה.

המהלך המתוכנן של יצרנית המלט נשר מבטא את המצוקה הקשה שבו היא נתונה כבר תקופה ארוכה מיבוא בהיצף של מלט מטורקיה ומיוון שהחל ב-2016. יבוא בהיצף הוא הגדרה של טובין שנמכר בשוק במחיר נמוך מהמחיר שבו הוא נמכר בארץ המוצא שלו, כלומר בטורקיה וביוון המלט הזה עולה יותר.

בכירים בתעשיית המלט המקומית מגדירים את היבוא הזה טורפני, כזה שבהיעדר גורם שירסן אותו ויגן על הייצור המקומי נוגס ועוד ינגוס בנתח השוק של החברות המקומיות. יצרנית המלט הקטנה, מלט הר טוב שליד בית שמש, מדממת כבר תקופה ארוכה, מפסידה ומתקיימת בזכות הזרמות הון מהבעלים וחלקה של נשר, אחד המונופולים השנואים במשק, בשוק המלט מצטמצם עוד ועוד ונאמד כיום ב-55%. ברבעון הראשון של השנה היא הפסידה כ-15 מיליון שקל, ובנשר חוששים שיש עוד לאן לרדת. ייתכן כי הורדת המחירים על-ידה, בפעם השנייה בתוך שנה, הוא צעד אחרון לפני שתפנה לצעדים דרסטיים כמו צמצום פעילויות שיתבטא בין השאר בפיטורי עובדים.

אל מול המצוקה של תעשיית המלט המקומית, הממונה על היטלי הסחר שבמשרד הכלכלה והתעשייה כבר עשה בדיקה ממושכת וקבע כי השוק מתאפיין ביבוא בהיצף. בגמר הבדיקה הוא המליץ לרסן את היבוא באמצעות היטל בגובה של עד 23%. ועדה מייעצת לשר הכלכלה דחתה את המלצת הממונה, בין השאר בנימוק שאין להפריע לתחרות שמתקיימת ובכוחה להוריד את יוקר המחיה.

כעת, הממונה על היטלי הסחר במשרד הכלכלה נערך לחדש את בדיקותיו בנוגע לתלונות על היצף בשוק המלט, שמאיים להטביע את היצרניות המקומיות: הוא כבר פנה לשחקנים המרכזיים בשוק בבקשה לנתונים רבעוניים, וזאת בניסיון להתרשם עד כמה העמיק המשבר בענף מאז פסיקתו האחרונה - שלא התקבלה.

הבדיקה הקודמת שלו בנושא ארכה כשנה וחצי, תקופה שבה מלט הר טוב המשיכה להפסיד ולדמם. להערכת גורמים במשרד הכלכלה, "בדיקה נוספת תימשך לכל הפחות כמה חודשים" - שבהם התעשייה הישראלית תמשיך לדמם על מזבח יוקר המחיה. אבל בניגוד למהלכים לפתיחת השוק ליבוא בענפים שבהם ההוזלות באמת מגיעות לצרכן - הורדת מחיר המלט ממילא לא תשפיע על רוכשי הדירות ולא תוריד את המחירים.