ביטול סגירתו של שדה דב יעלה למדינה 14 מיליארד שקל; ביהמ"ש הזמין את היועמ"ש לדיון דחוף

לאחר שביום חמישי הוחלט בוועדת הכספים לבקש לדחות את פינוי שדה דב מ-1 ביולי 2019 ל-1 בינואר 2020, מנהלי הגוש הגדול דורשים מהמדינה לקיים את ההסכמים מולם ולפנות את השדה ללא דיחוי • ביהמ"ש: הנוגעים בדבר ימתינו ללא יצירת עובדות נוספות עד למועד הדיון ביום שלישי הקרוב

היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: שלומי יוסף
היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: שלומי יוסף

העלות התקציבית של המשך הפעלתו של שדה דב וביטול התוכנית לסגירתו תגיע ל-14 מיליארד שקל - זה האומדן שגובש במסגרת דיונים פנימיים שנערכו בשבוע האחרון בין משרד האוצר לגורמים במשרד ראש הממשלה ובמועצה הלאומית לכלכלה. הסכום הזה מורכב ממספר נושאים, ובהם הפיצוי לבעלי הקרקע ואפשרויות ניצול הקרקעות הסמוכות לשדה.

יום שלישי הקרוב יהיה יום חשוב במערכה על שדה דב: ועדת הכספים תתכנס לדיון נוסף, אחרי הדיון שהתקיים ביום חמישי האחרון שבסיומו, בהסכמה כמעט גורפת של הנוכחים, הוחלט לבקש לדחות את מועד פינוי השדה מ-1 ביולי 2019 עד ל-1 בינואר 2020.

ביום שלישי, לפי החלטת השופט יעקב שקד, יתייצב היועץ המשפטי לממשלה או מי מטעמו לדיון דחוף בנושא סגירת שדה דב, בעקבות פנייה שהגישו מנהלי הגוש הגדול, המייצגים את בעלי הקרקעות, בדרישה מהמדינה לקיים את ההסכמים מולם ולפנות את שדה דב במועד הנקוב וללא דיחוי.

השופט שקד התייחס לטענת מנהלי הגוש הגדול להליך החקיקה, "שממשיך לכאורה בניגוד להסכמים שאושרו בהליך כאן". הכוונה היא ליוזמתו של שר התחבורה החדש בצלאל סמוטריץ', שמתכנן להעלות להצבעה בהקדם חקיקת-בזק לדחיית סגירת שדה דב, אשר לגביה הוא טוען שיש הסכמה בין כל קצות הסיעות בכנסת. החקיקה תבקש לעצור את סגירת השדה אך להמשיך בהליכי התכנון במקביל להפעלת טיסות על שטח מצומצם. ה"סוכרייה" שכוללת הצעת החוק היא לעגן את מעמד בעלי הקרקעות בשטח של שדה דב כבעלי זכות ראשונים על בנייה שתצא לדרך בשטח השדה. בינתיים מקווים שתוכל להיעשות שוב בחינה להשלכות ולמשמעויות של סגירת שדה דב.

מבחינת השופט שקד, "בית המשפט מניח כי הנוגעים בדבר ימתינו לדיון זה ללא יצירת עובדות נוספות עד למועד הדיון".