בינתיים ביפן: לבנק המרכזי אוזלת התחמושת למאבק באיומים על הצמיחה

ביותר משש שנים של הקלה מוניטרית אגרסיבית, יפן כבר הרחיקה לכת יותר מרוב המדינות המתועשות בהקלת מדיניותה כדי להעלות את האינפלציה ולהמריץ את הצמיחה הכלכלית • כעת, הבנק המרכזי מתקשה לעשות מעבר

נגיד הבנק המרכזי ביפן הרוהיקו קורודה / צילום: Yoshio Tsunoda/AFLO
נגיד הבנק המרכזי ביפן הרוהיקו קורודה / צילום: Yoshio Tsunoda/AFLO

בשבוע שעבר, שבו בנקים מרכזיים גדולים עסקו בפיזור רמזים על הקלה מוניטרית נוספת, נגיד הבנק של יפן הציע מעט מאוד תחמושת חדשה למלחמה בהאטה כלכלית, והראה בכך איך לבנק המרכזי שהיה חלוץ בטכניקות הקלה אזלו רעיונות חדשים בתחום הזה.

אחרי שהבנק המרכזי לא שינה מאומה במדיניות הריבית שלו ביום ה' שעבר, הנגיד הרוהיקו קורודה חזר על הניסוחים המוכרים בדבר נכונותו לעשות יותר, אבל לא פירט איך.

"אנחנו ננקוט עוד פעולת הקלה ללא היסוס אם נראה מכשולים בתנופה לקראת אינפלציה של 2%", אמר קורודה. 2% הם יעד האינפלציה של הבנק המרכזי שלו.

ביותר משש שנים של הקלה מוניטרית אגרסיבית, יפן כבר הרחיקה לכת יותר מרוב המדינות המתועשות בהקלת מדיניותה כדי להעלות את האינפלציה ולהמריץ את הצמיחה הכלכלית. ב-2016, הבנק המרכזי השיק ריביות שליליות על כמה פיקדונות של הבנקים המסחריים, במטרה לעודד את הבנקים להסיט יותר כספים לכלכלה. מאוחר יותר באותה שנה הודיע הבנק שהוא יקבע את תשואת אג"ח האוצר לעשר שנים על אפס אחוז.

המהלכים הללו באו אחרי הפעלת ה"בזוקה" באפריל 2013 על ידי הנגיד קורודה - תוכנית קניית נכסים רדיקלית שהפכה לנדבך התוכנית הכלכלית של ראש ממשלת יפן שינזו אבה. "הבזוקה של קורודה" עזרה לין היפני לרדת בתלילות, העלתה את רווחי החברות, בייחוד במגזר היצוא, ושיגרה את שוק העבודה לרמה הדוקה היסטורית (מחסור בידיים עובדות).

כעת, הבנק המרכזי היפני, BOJ, מתקשה לעשות יותר מזה, למרות החששות מהאטה עולמית. ביום ד' שעבר, יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאואל, אמר שההיגיון במדיניות מקילה מתחזק, ועמיתו האירופי, מריו דראגי, אמר ש"תמריצים נוספים יידרשו" אם התנאים באירופה ובעולם לא ישתפרו.

כשנשאל מה הוא יוכל לעשות כדי ליישר קו עם עמיתיו בחו"ל, קורודה ציין כמה אופציות מוכרות כמו הורדת ריבית לטריטוריה שלילית עוד יותר עמוקה. אבל כלכלנים אמרו שה-BOJ צפוי לשמור על האמצעי האחרון הזה שבידיו, כי הבנקים טוענים כי ריבית שלילית עוד יותר תשחק את שולי הרווח שלהם.

קורודה הביע תמיכה מסוימת בהגדלת ההוצאה הממשלתית כחלופה להקלה מוניטרית. הוא אמר שיפן תוכל להנפיק יותר אג"ח בלי להעלות את הריבית שלהן, בזכות מדיניות הבנק המרכזי של קביעת תשואת אג"ח המדינה לעשר שנים על אפס.

כשנשאל אם הבנק המרכזי התחייב שישתף פעולה עם הממשלה במצב של הוצאה ציבורית מוגברת, קורודה אמר שזו לא המטרה של הבנק המרכזי, אבל המדיניות שלו תהיה למעשה שיתוף פעולה כזה.

מארי איוושיטה, כלכלנית בחברת דייוואה סקיוריטיז, אמרה שההוצאה הממשלתית היא אכן אופציה מעשית יותר מהקלה מוניטרית.

"אם החולשה בביקוש החיצוני (יצוא) תימשך, כלכלת יפן עלולה להתכווץ מאוד, בייחוד כאשר עליית מס הקנייה באוקטובר תפגע כנראה בצריכה", אמרה איוושיטה. "מאחר שהבנק המרכזי צריך להקדיש תשומת לב להשלכות של ההקלה המוניטרית שלו, אין מדיניות אפקטיבית שהבנק המרכזי יכול לבצע לבדו".