חוסר השקיפות של נתניהו מול ועדת ההיתרים: מה יש לו להסתיר?

ועדת ההיתרים לא יכלה להסתפק בהצהרות ההון שנתניהו העביר למבקר המדינה, כי לדבריה, הן אינן שלמות • התנהלותו של רה"מ מול ועדת היתרים לאורך כל הדרך נגועה בחוסר שקיפות, שמעלה חשש שלנתניהו יש מה להסתיר • פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: חיים צח, לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: חיים צח, לע"מ

התנהלותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מול ועדת היתרים לאורך כל הדרך נגועה בחוסר שקיפות, שמעלה חשש שלנתניהו יש מה להסתיר. הנימוק המרכזי של ועדת ההיתרים בהחלטתה היום (ב') לדחות את בקשת נתניהו לקבל תרומות למימון הגנתו המשפטית, הוא שנתניהו מסרב למסור לוועדה תמונת מצב באשר לרכושו בארץ ובחו"ל. או במילים אחרות - אין לה תשתית ראייתית באשר למצבו הכלכלי של נתניהו שדרושה לה בקבלת החלטה בבקשתו.

אבל למה בכלל זקוקה הוועדה למידע הזה? הרי בהתאם לכללי ועדת אשר שחלים על שרים ועל ראשי ממשלה, יש עליהם ממילא חובה להגיש הצהרות הון למבקר המדינה עם כניסתם לתפקיד ומדי שנה. הצהרות ההון האלה אינן נבדקות על-ידי המבקר אבל מוחזקות אצלו בכספת, ובמידת הצורך הרשויות יכולות לעשות בהן שימוש (למשל, במקרה שנפתחת בדיקה או חקירה נגד שר).

התשובה של ועדת ההיתרים היא כפולה: ראשית, הוועדה בהחלטתה מבהירה כי היא לא עיינה בהצהרות ההון שמסר נתניהו למבקר, וכי המידע היחידי שנמסר לה הוא שנתניהו הוא "אדם אמיד". הוועדה מציינת כי כדי שיותר לה לעיין בהצהרת ההון של נתניהו, היא זקוקה לאישור שלו, אך אישור כזה לא ניתן, ו"ראוי היה שבאי-כוח נתניהו יעלו יוזמה זאת בעצמם".

שנית, הוועדה ממשיכה וכותבת כי גם אם הייתה מעיינת בהצהרות ההון של נתניהו, לא היה די בכך, שכן הצהרות ההון שמסר נתניהו בעבר אינן שלמות. הוועדה מזכירה בהקשר זה כי רק מפרסום פומבי נודע לה שנתניהו קיבל 300 אלף דולר מבן-דודו נתן מיליקובסקי. ובמילים אחרות: ועדת ההיתרים לא מאמינה לראש הממשלה וכותבת, שחור על גבי לבן, שדיווחיו על הונו למבקר המדינה אינם שלמים.

נזכיר כי הוועדה למתן היתרים של מבקר המדינה דחתה היום (ב') סופית את בקשת ראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל תרומות למימון הגנתו המשפטית בתיקים 1000, 2000 ו-4000 מאנשי עסקים זרים, נתן מיליקובסקי וספנסר פרטרידג' (כשלמעשה נתניהו כבר ויתר על הבקשה לקבל מימון ממיליקובסקי).

ההחלטה התקבלה לאחר שראש הממשלה לא עמד בהתחייבות שנמסרה בשמו בבג"ץ ב-18 במרץ, להמציא לוועדה לבקשתה כל פרטים שיתבקשו על-ידה לצורך דיון משלים בבקשה, שכבר נדחתה פעמיים. "לא נמסרה לוועדה תמונת המצב שהתבקשה בנוגע לרכושו של ראש הממשלה בארץ ובחו"ל, מכל סוג ומין שהוא, ללא יוצא מן הכלל (מזומנים, אג"ח, נדל"ן וכיוצ"ב), ולא ניתן מידע מפורט לגבי יחסיו עם המממנים הפוטנציאליים ומענה לשאלה מדוע הוא נזקק לתרומתם", נקבע.