בן גביר: מפרק את השותפות, לא נרוץ עם איחוד מפלגות הימין

אתמול הודיע נציג עוצמה יהודית באיחוד מפלגות הימין ליו"ר האיחוד השר רפי פרץ על פירוק האיחוד • לטענתו, פרץ מפר הסכמים שנחתמו בין הבית היהודי ועוצמה יהודית, ומסרב להתפטר מן הכנסת ולאפשר לאורית סטרוק להיכנס

איתמר בן גביר  / צילום:תמר מצפי
איתמר בן גביר / צילום:תמר מצפי

בבחירות לכנסת ה-21 הוכנסו נציגי עוצמה לישראל לאיחוד תחת הבית היהודי והאיחוד הלאומי, אך עם פיזור הכנסת והליכה לבחירות לכנסת ה-22 השותפות הזו פורקה. מי ששימש אז כמתווך הראשי בין אנשי עוצמה, איתמר בן גביר ומיכאל בן ארי, הלוא הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו, יצטרך להפשיל שרוולים מחדש ולעבוד על ניסוח הסכמים פוליטיים בין יו"ר הרשימה השר רפי פרץ, לבין השר בצלאל סמוטריץ' ועם המועמדים המזוהים עם ארגונים ימניים קיצוניים כלהבה, ואנשי מורשת תנועת כ"ך, שעדיין מוגדרת ארגון טרור בארה"ב.

תזכורת: בחורף 2019 הגיע נתניהו עד כדי ביטול נסיעה דחופה לרוסיה למטרת פגישה עם הנשיא פוטין, כדי להיות כאן בעת סגירת הרשימות ולוודא שכל אותן קבוצות בימין מוכנסות תחת רשימה אחת. הדבר לא צלח במבחן התוצאה בקלפי, שכן נתניהו לא לחץ על אנשי הימין החדש ומשה פייגלין להיכנס, וכך שני האחרונים לא חצו את אחוז החסימה.

אתמול הודיע נציג עוצמה יהודית באיחוד מפלגות הימין, איתמר בן גביר, במכתב ליו"ר האיחוד השר רפי פרץ על סיום השותפות ביניהם, ועל פירוק האיחוד. לטענתו, פרץ מפר הסכמים שנחתמו בין הבית היהודי ועוצמה יהודית, ומסרב להתפטר מן הכנסת ולאפשר לבאה בתור, אורית סטרוק, להיכנס. התפטרות נוספת של השר סמוטריץ' תאפשר לבן גביר להספיק להיכנס לכנסת ה-21.

אולם סביר להניח שהודעות מן הסוג הזה של בן גביר ואנשי עוצמה יהודית הן בסך הכל צעד פתיחה במו"מ, וניסיון להפעיל מנופים ולחץ פומבי על פרץ כדי לשפר את מעמדם ברשימה הבאה לכנסת ה-22.

בבית היהודי דוחים זאת על הסף, שכן ההסכם פקע עם חוק הפיזור וגם כיוון ששילוב סטרוק ובן גביר בשלב הזה יגרע מן הבית היהודי יחידת מימון בחירות.

עוד במכתב מתלונן בן גביר על האיטיות סביב הסיכום המחודש של החבירה בין המפלגות. "בנסיבות אלה לא נוכל לשמש עוד כמקפצה עבור הבית היהודי, ואנו פועלים למען חיבורים אחרים שיחזקו את הכוח של הימין בבחירות", כותב בן גביר לפרץ.

האיחוד הלאומי בראשות השר סמוטריץ' הגיבו הבוקר ואמרו כי "אמש אישרר מרכז המפלגה את ההסכם הקיים בין האיחוד הלאומי, לבית היהודי ועצמה יהודית. אנו קוראים ומפצירים בשותפות שלנו לעשות כך גם הן עוד היום. אין לנו את הפריווילגיה להגיע שוב למלחמות מיותרות בתוך מחנה הימין.

"האיחוד הלאומי ימשיך לעשות הכל כדי להביא לריצה משותפת של מפלגות הציונות הדתית והימין האמיתי".

השר בצלאל סמוטריץ' יו"ר האיחוד הלאומי מגיב להודעת עוצמה יהודית על פירוק ההסכם לאיחוד מפלגות הימין ומבהיר כי אין אפשרות חוקית לממש את ההסכם בשל היות הממשלה ממשלת מעבר. בפוסט-רשומה שפרסם בפייסבוק כותב סמוטריץ': "הסכמים צריך לקיים. אין ולא יכול להיות על זה ויכוח. לו הייתי יכול הייתי עושה הכל כדי להכניס את איתמר לכנסת. איתמר הוא חבר, הוא איש מוכשר שיכול לעשות הרבה, וזה מגיע לו ולבוחרי עוצמה.

"אלא שלמרבה הצער הדבר פשוט לא אפשרי כרגע. בדקתי, ניסיתי, אבל זה פשוט לא מתאפשר - שכן הממשלה הזו היא ממשלת מעבר ולא ניתן בה לחוקק את החוק הנורווגי. למרות זאת, לבקשת איתמר בדקתי את האפשרות להתפטר מהכנסת בהתפטרות רגילה כדי להכניס אותו. אלא שהדבר בלתי אפשרי משפטית. על פי חוק יסוד הממשלה, בתקופת ממשלת מעבר ראש הממשלה יכול למנות לשר רק מי שהוא חבר כנסת. כך שאם נתפטר מהכנסת נחדל לכהן גם כשרים וזה כמובן לא הגיוני ולא מתבקש מההסכם (שלא נהיה חברי כנסת ולא שרים רק כדי שאיתמר יכנס במקומנו)".

הוא הדגיש כי עמדתו הייתה ונשארה שצריך לאשרר מיד את ההסכם של איחוד מפלגות הימין בדיוק כפי שנחתם רק לפני כמה חודשים. "ההסכם הזה היה טוב אז והוא טוב גם עכשיו. אם כל אחד מאיתנו ינסה לראות בבחירות האלה הזדמנות למקצה שיפורים ניגרר סתם למאבקים ומריטת נוצות הדדית, כפי שכבר קורה לצערי בימים האחרונים, ולציבור ימאס מאיתנו, ובצדק. כולנו חייבים עכשיו להיות חכמים ולא להיות צודקים. האחריות שלנו היא למקסם את האלקטורט של מה שמימין לליכוד כדי שתקום כאן ממשלת ימין בלי ליברמן, ולא למקסם את ההישגים הפוליטיים או האישיים שלנו." הוא קרא לבן גביר ולרב פרץ להיפגש בארבע עיניים ולפתור את הסוגיה.

עם זה, בבית היהודי יש גורמים רבים המאמינים כי באמצעות חיבור עם איילת שקד ואולי עם הימין החדש מתייתר הצורך בשותפות עם עוצמה יהודית, שלפיהם הבריחה רבים מהמתונים בציונות הדתית להצבעה למפלגות אחרות.

בן גביר, המודע לכך שלא ניתן היה לקיים את הסכם החוק הנורבגי, זועם על כך ועל הצעה לקבל את המקום השביעי ברשימת האיחוד החדשה, ולכן הודיע על פירוק החבילה.

מן הבית היהודי בראשות פרץ טרם נמסרה תגובה.