מנכ"ל פנאקסיה: "האישור ליצוא קנאביס מישראל יגיע בתוך שבועות עד חודשים"

דדי סגל, שהשתתף היום באירוע של "גלובס", דיבר על פעילותה של חברת פנאקסיה בתחום הקנאביס • "הנפקה ראשונית לא הייתה רלוונטית, בין השאר בגלל שהמוסדיים לא היו בשוק לפני שנה. כיום הם מתעניינים"

באירוע "עושים שוק: מפצחים את תעשיית הקנאביס" שערך הבוקר (ד') "גלובס" בתל-אביב, שוחח דדי סגל, מנכ"ל חברת פנאקסיה, עם שי שלו, עורך שוק ההון של "גלובס", ועם גלי וינרב, כתבת הביומד של העיתון.

"אני נולדתי למשפחה מתחום הפארמה", סיפר סגל. "בשלב מסוים הבנתי שאני צריך למצוא תחום מעניין עם פוטנציאל בתחום, אז בדקתי את האפשרויות השונות, ולבסוף בשנת 2010 הגעתי לקנאביס. כיום יש לנו כמה חברות שפועלות בתחום".

פנאקסיה, שמיועדת להתמזג בקרוב לתוך השלד הבורסאי הרודיום השקעות, היא בעלת מפעל לייצור קנאביס בישראל, העומד בתקני הרפורמה החדשה ובתקנים הדרושים ליצוא. פנאקסיה כבר מייצרת מוצרים עבור כמעט כל מגדלי הקנאביס בישראל. החברה האחות שלה, פנאקסיה ארה"ב, היא בעלת כמה מתקני ייצור קנאביס בארה"ב ומוכרת את מוצריה בשוק האמריקאי. פנאקסיה היא חלק מקבוצת סגל - קבוצת חברות בתחום התרופות, תוספי המזון והאסתטיקה הרפואית.

בחרתם להגיע לבורסה באמצעות מיזוג לשלד בורסאי. מה עמד מאחורי ההחלטה?

סגל: "ראינו בשלב מסוים שאנחנו נצטרך לגייס הון, כי אנחנו עומדים להיכנס לשוק גדול מאוד, עם הרבה מאוד אתגרים כמו יצוא, וזה מאוד קשה. הנפקה ראשונית לא הייתה רלוונטית, בין השאר בגלל שהמוסדיים לא היו בשוק הזה לפני שנה. כיום הם כבר מתעניינים, כי השוק השתנה והתבגר".

בתקופה האחרונה נרשמו ירידות חדות במניות הקנאביס, כולל במניית הרודיום השקעות, שפעילות פנאקסיה אמורה להיכנס לתוכה. זה מדאיג אותך?

"אי-אפשר להסתכל על השוק כמקשה אחת. כשכל השוק יורד, אז גם אנחנו יורדים. אנחנו למעשה חברת תרופות, ופועלים על 15 התוויות כיום. מצד שני, אנחנו גם חברת ביוטק, שעובדת על פתרונות ייחודיים".

"אנו ממוקדים בשוק הרפואי"

מניית הרודיום השקעות משקפת היום לחברה שווי של כ-60 מיליון שקל, לאחר עלייה של 350% בשנה האחרונה. עם זאת, מאז השיא שאליו עלתה באמצע פברואר, רשמה המניה ירידה של קרוב ל-70%. שווי החברה הממוזגת יעמוד על 300-400 מיליון שקל, ואם יתקיימו כל התנאים הקשורים ביצוא, שווי החברה צפוי לעלות ל-800-700 מיליון שקל.

אצל מי יושב עיקר הנתח ממכירות מוצר הקנאביס הרפואי?

"בשוק של מוצרים מעבר לדלפק, היצרנים עושים בערך 30% מההכנסות. הקנאביס לא שם כרגע, כי מדובר בשוק מאוד צעיר, ממש בחיתולים. יש הרבה משאים ומתנים, אבל לדעתי, זה יתכנס לכיוון שוק הפארמה בטווח הארוך - כלומר, כ-30% מהיקף השוק יילך לחברות עצמן. האישור ליצוא קנאביס מישראל יגיע, לדעתי, בתוך כמה חודשים, כי היתרון שלנו כיום נשחק מול חברות בעולם ואנחנו חייבים לפעול מהר".

לאיזה שווקים אתם מכוונים?

"בעיקר לשוק האירופי. השוק הזה לא דומה בכלל למה שקורה בצפון אמריקה, בעיקר בגלל שהרגולטורים מקשים הרבה יותר על החברות מצפון אמריקה לפעול שם. בקנדה, למשל, יש כ-200 שחקנים, ובאירופה רק חמישה שחקנים שמוכרים תפרחות קנאביס באירופה, וזה בגלל הרגולציה. יש לכמה מהחברות מצפון אמריקה הרבה מאוד כסף במאזנים, אבל אין להן כנראה יכולות שיש לנו לעמוד בדרישות הרגולציה באירופה. אגב, אנחנו לא מוותרים גם על שווקים אחרים, כמו אמריקה הלטינית".

אתם מכוונים גם לשוק הפנאי?

"יש לנו ערך מוסף רק בשוק הרפואי, ושם אנחנו ממוקדים", אמר סגל. "בשוק הפנאי התחרות בעולם הרבה יותר גדולה".