פיז'ו 508 החדשה - טובה יותר מהמתחרות?

הפיז'ו 508 החדשה עושה צעד גדול לעבר מחוזות הפרימיום, עם שילוב בין היכולות הדינמיות המסורתיות של פיז'ו "קלסית", מיטב הטכנולוגיה של העולם המודרני ואבזור שמשאיר מאחור את כל מה שמקובל בסגמנט

פלח מכוניות הסדאן-מנהלים, או קבוצה D/E כפי שהוא מכונה באירופה, נמצא בשנים האחרונות בצניחה חופשית. הוא נרמס תחת הנהירה ההמונית לרכבי פנאי וקרוסאובר ואת מה שנשאר קוטפות ההיברידיות. המכוניות שנותרו בפלח זה מנהלות ביניהן מאבק קיום על מעט לקוחות, רובם בציי הרכב.

ב-2018 למשל, התמודדו בישראל לא פחות מ-17 דגמי סדאן-מנהלים על נפח מכירות שתפס בסך הכל כ-2.3% מכלל המכירות בשוק. הדרך של היצרנים להתמודד עם הדעיכה - מלבד הפניית משאבים לייצור המוני של רכבי פנאי ושטח - היא דחיקת דגמי ה-D/E "המשפחתיים" מעלה, לעבר טריטוריית רכבי הפרימיום שבה עוד נותר קצת "בשר" מבחינת ביקוש ורווחיות.

גם פיז'ו עברה את התהליך והתוצאה היא הדור החדש של ה-508, ששאיפות מיצוב הפרימיום שלו הן הגבוהות ביותר, שנראו אי פעם במשפחה הזו. המיצוב מתחיל בעיצוב ובמקרה של ה-508 מדובר בהחלטה לנטוש את הפרופורציות התקניות והשמרניות של "שלוש קופסאות" לטובת מראה ספורטיבי של "קופה חמש דלתות" עם פרופיל נמוך, ארוך ורחב, שמסתיים בבליטת זנב קצרה יחסית ומסווה היטב דלת חמישית מתרוממת.

הפרופיל הדינמי מקבל משנה תוקף מחרטום אגרסיבי עם פנסי LED מעוצבים ובגרסת ה-GT שבה נסענו משלימים את המראה צמד מפלטים שמנמנים מאחור וחישוקי 19 מרהיבים. אנחנו לא חסידים גדולים של פס התאורה המושחר שאופנתי לאחרונה - אצל אאודי למשל - אבל אין ויכוח על כך שהמכלול גורם למכונית להיראות יוקרתית ויקרה מכפי שהיא באמת. הוא גם עובר בהצלחה יתרה את מבחן עצירת התנועה ברחוב הישראלי, וזו תופעה שכבר מזמן לא נתקלנו בה במכונית סדאן-מנהלים של מותג "נורמלי".

פיז'ו_508_GT-1
 פיז'ו_508_GT-1

ההשקעה הכבדה של קבוצת PSA במותג הפרמיום DS הקנתה לה לא מעט ניסיון בתכנון וגימור של תאי נוסעים יוקרתיים וה-508 החדשה קוטפת את הפירות. למעשה חלק לא מבוטל מהרכיבים בתא שוכפלו מה-DS7 , כולל לוח המחוונים הרב תכליתי מבוסס ה-LCD, שמציע מערך נרחב של מידע ואפשרויות ארגון אישיות; מסך המולטימדיה הרוחבי המרהיב וחלק לא מבוטל מממתגי התפעול.

לצערנו שוכפל כאן גם קונספט התפעול הצרפתי המוזר של מערכות המשנה שקרוי "מתגי פסנתר". אלה מוצבים בצורה אופקית לשדה הראייה של הנהג ומאלצים אותו לתרגל את הזיכרון. יש גם הגה ספורטיבי קטנטן ופחוס, שנראה בתחילה לא במקומו במכונית מנהלים מכובדת, אבל כפי שנגלה מאוחר יותר - אזהרת ספויילר - קיומו מוצדק בהחלט.

לא צריך לשלם עוד כדי לקבל יותר

רמת הגימור והאבזור התקני נדיבה ושוברת את הקונספט המוכר של מותגי הפרימיום הוותיקים, במיוחד הגרמנים שבהם, שאומר "אם אתה רוצה קצת יותר, תשלם הרבה יותר". מלבד האבזור המקובל, מקבלים בדגם ה-GT כסטנדרט גם צמד מושבי ספורט קדמיים חשמליים עתירי כוונונים, עם מנגנון מסאג' משוכלל לנהג ולנוסע שלצידו; דיפוני עור תפורים שעוטפים את עמדת הפיקוד; בולמי זעזועים נשלטים אלקטרונית; מערכת קול של מותג פרימיום ידוע; מערך בטיחות אקטיבי עם כל האופציות הקיימות כיום, כולל היגוי סמי-אוטונומי; מערכת חניה אוטומטית משוכללת שיכולה להכניס ולהוציא את הרכב עצמאית מחניה בשלל זוויות ותנוחות; מערכת מצלמות היקפית ועוד. אלה אופציות "על חשבון הבית" שקשה לקבל גם במכוניות שעולות כפול.

המושבים הקדמיים מרווחים ונוחים אבל יושבי המושב האחורי משלמים את מלוא המחיר על העיצוב המוחצן. מרחב הרגליים שלהם סביר אבל נוסעים בגובה ממוצע ומעלה יגלו שפדחתם נמצאת בקרבה אינטימית לריפוד התקרה. גם העיצוב הגבשושי של מסעד המושבים הקשה עלינו להתאקלם. ייתכן שמישהו במחלקת השיווק רמז למישהו במחלקת ההנדסה, שלקוחות משפחתיים וגבוהים ממילא רוכשים כיום SUV. אך בכל זאת, חלק מהמתחרות בפלח מציעות סביבה ידידותית יותר ליושבים מאחור - ע"ע סופרב.

יחידת הנעה בוגרת ומגובשת 

את יחידת ההנעה של ה-508GT, שכוללת מנוע 1.6 ליטר טורבו בנזין בהספק 225 כ"ס ותיבה אוטומטית בת שמונה מהירויות, פגשנו לאחרונה בגרסת ה-GT של האחות הקטנה 308. זוהי יחידה נמרצת, שמספקת את עיקר המומנט שלה בסל"ד נמוך יחסית אבל אין לה בעיה להעפיל גם לסל"ד גבוה שבו נמצא שיא ההספק.

המנוע לא מתקשה לטפל במשקל העצמי הצנוע יחסית של ה-508, קצת פחות מ-1.4 טון, ובמצב התכנות הספורטיבי ההילוכים עוברים במרץ והדחף נשמר בכל שיפוע גם כשהרכב בתפוסה מלאה. מצב התכנות "הנורמלי" מספק תגובת דוושה עצלה יותר משמעותית, שמתאימה בעיקר לעיר ולפקקים. פגשנו כבר בתיבות רהוטות יותר ופחות עצבניות בתנאים של עצור-סע, אבל בסך הכל זו יחידת הנעה בוגרת ומגובשת, שמסוגלת להעניק שיוט מהיר ונטול מאמץ למרחקים ארוכים ועדיין לא מוותרת על הריגוש של בעיטת טורבו במנועים חזקים.

אם כבר בריגושים עסקינן, כאשר הכביש מתפתל ומצב הרוח של הנהג נכון, שולפת המכונית את האס הנסתר שלה, שהוא היזון חוזר שגובל בשלמות. המצב הספורטיבי מקשיח את הבולמים, מחדד ומכביד את ההיגוי החד בלאו הכי ומתרגם בצורה מדויקת את פקודות ההיגוי של ההגה הקטן והנמרץ לכוחות ג'י ולשינויי כיוון מהירים בעולם האמיתי.

היזון חוזר כזה מפתה את הנהג להיכנס ולצאת במהירות לפניות מורכבות ונדיר מאוד למצוא אותו בעולם הרכב האלקטרוני והרובוטי של ימינו, בוודאי במכונית מנהלים. עבורנו זו הייתה הפתעה נעימה ונוסטלגית. המצב הספורטיבי של הבולמים מפחית את נטיית הגוף אך עשוי להיות קצת נוקשה עבור נסיעה מנהלתית על האספלט הישראלי. שאר המצבים ידידותיים יותר ומנטרלים בצורה סבירה בהחלט בורות וסדקים, למרות השימוש בחישוקים גדולים עם צמיגים בחתך 40'.

בשורה תחתונה ה-508 החדשה היא משב רוח מרענן בנוף צחיח של פלח הסדאן-מנהלים. היא אמנם לא חפה מבאגים תכנוניים ויש בפלח שלה מכוניות יותר מרווחות ליושבים מאחור, אבל יש לה עיצוב משובב עין, תא נוסעים מתוחכם ובנוי היטב, ועל כבישים רציניים היא מתקשרת עם נהגים "מביני עניין" ברמה שכבר חשבנו שנכחדה מהעולם. ב-240 אלף שקל היא גם מציעה יחס מפרט-לכסף, שהוא כמעט מחאה חברתית נגד הגישה החמדנית של מותגי הפרימיום המסורתיים. בקיצור, מדובר הוכחה חיה מדוע יש עוד זכות קיום לפלח הזה בעולם ה-SUV.

המתחרות

סקודה סופרב

238 אלף שקל עולה גרסת "לורן-קלמנט" המפוארת של סקודה סופרב עם הנעה קדמית ומנוע שני ליטר טורבו בהספק 220 כ"ס. הממדים החיצוניים והפנימיים הם מהגדולים בקבוצה, התאוצה מאפס ל-100 אורכת שבע שניות ורמת האבזור גבוהה מאוד. לקראת סוף השנה יגיע הדור המחודש של הרכב עם אופציה להנעת פלאג-אין.

וולבו S60 2019

249 אלף עולה וולבו S60 החדשה בגרסת T4, עם מנוע שני ליטר בהספק 190 כ"ס ותאוצה מאפס ל-100 ב-7.1 שניות. המכונית צמחה בממדיה החיצוניים, ניצבת על בסיס גלגלים מהגדולים בפלח ומצוידת בתא נוסעים מאובזר ושופע מערכות בטיחות מתקדמות.

ניסאן מקסימה

240 אלף שקל עולה המקסימה, שמגיעה מארצות הברית. מלבד עיצוב בעל נוכחות יש לה ממדים נכבדים ותא נוסעים מתוחכם ומאובזר מאוד לפי המסורת האמריקנית. המנוע הוא V6 בנפח 3.5 ליטר, שמייצר 300 כ"ס ומשודך לתיבת הילוכים רציפה.