האישור מבנק ישראל הגיע ומנורה וכלל מחזיקות כל אחת 10% ממניות חברת כרטיסי האשראי מקס

חברת כרטיסי האשראי תצא בקרוב בהנפקת אג"ח פרטיות בהיקף של חצי מיליארד שקל • בעלת מניות מיעוט נוספת במקס היא חברת אלייד, שאותה מוביל רו"ח יצחק סוארי

רון פאינרו - מנכ"ל לאומי קארד, צילום: איל יצהר
רון פאינרו - מנכ"ל לאומי קארד, צילום: איל יצהר

בנק ישראל אישר את הצעד השני בעסקת חברת כרטיסי האשראי לאומי קארד, שנהפכה ל-MAX: קבוצות הביטוח מנורה מבטחים וכלל ביטוח הגדילו את החזקתן במקס לכ-10% כל אחת.

לפיכך, בהתאם לתוכנית העסקית הראשונית בין הצדדים, ההשקעה של מנורה מבטחים, של כלל ביטוח ושל אלייד במניות מקס מסתכמת בכ-250 מיליון שקל עבור 25% מהמניות.

במקביל, מקס, שאותה מובילים יו"ר החברה, ירון בלוך, והמנכ"ל רון פאינרו, נערכת לקראת ביצוע הנפקת אג"ח בגיוס חוב פרטי בהיקף של כחצי מיליארד שקל, שייצא לדרך "בימים הקרובים, בקרב המשקיעים המוסדיים", על פי הודעת החברה.

חברת כרטיסי האשראי מקס עברה מוקדם יותר השנה לשליטתה של קרן ההשקעות האמריקאית ורבורג פינקוס. הקרן, יחד עם בעלי מניות נוספים - מנורה, שאת השקעותיה מנהל ניר מורוז; כלל, שאת השקעותיה מנהל יוסי דורי; וגם אלייד, שבהובלת רו"ח יצחק סוארי - רכשו את מניות חברת כרטיסי האשראי מידי בנק לאומי, שהחזיק ב-80% ממניותיה, ומידי קבוצת עזריאלי, שהחזיקה ביתרת ה-20%.

עתה, לאחר שהתקבלו ונחתמו היתרי ההחזקה הנדרשים על ידי נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הגדילו שתי קבוצות הביטוח את חלקן בחברת כרטיסי האשראי מכ-5% לכ-10%, כאמור, כשוורבורג פינקוס מחזיקה ב-75% ממניות מקס.

כבר במועד העסקה המקורית לוותה ורבורג פינקוס כ-900 מיליון שקל מקונסורציום של גופים מוסדיים ישראליים, בהובלת הראל, שאליה הצטרפו מנורה מבטחים והפניקס. ככל הידוע, הראל העמידה במסגרת זו אשראי בסדר גודל של כ-450 מיליון שקל, מנורה מבטחים העמידה מימון בהיקף של כ-300 מיליון שקל והפניקס העמידה סדר גודל של כ-150 מיליון שקל. 

באפריל הצטרפה ללאומי קארד (כיום MAX) גם חברת ישראכרט, שבנק הפועלים החזיק בה ושהונפקה בבורסה. כיום נסחרת ישראכרט לפי שווי חברה של 2.44 מיליארד שקל.