ליברמן נוהג להצביע נגד האג'נדה האזרחית כשהוא בממשלה?

יו"ר מרצ הטרי ניצן הורוביץ טען כי אי-אפשר לסמוך על "ישראל ביתנו" שתייצג את החילונים בסוגיות של דת ומדינה, כיוון שבכל פעם הם "נכנעו למפלגות החרדיות" • האם מפלגתו של ליברמן באמת יישרה קו עם המשמעת הקואליציונית? בדקנו • המשרוקית של גלובס

ניצן הורוביץ / צילום: איל יצהר, גלובס
ניצן הורוביץ / צילום: איל יצהר, גלובס

אחד הקרבות הבולטים במערכת הבחירות הנוכחית נוגע לשאלה מיהו הנציג האותנטי של סדר היום החילוני והאזרחי. בראיון לכאן ב' ביקש יו"ר מרצ הטרי ניצן הורוביץ לפקפק במחויבותו של מנהיג ישראל ביתנו אביגדור ליברמן לנושא הזה. "אתה באמת סומך עליו?", שאל הורוביץ, שהוא בין השאר מייסד תנועת "ישראל חופשית". "בכל הממשלות שהוא היה, הוא לא החמיץ שום הזדמנות להצביע נגד נישואים אזרחיים, נגד תחבורה ציבורית בשבת, נגד זכויות להט"ב". בכל פעם שליברמן נדרש לסוגיות אמיתיות של דת ומדינה, אמר הורוביץ, "הוא נכנע למפלגות החרדיות".

ישראל ביתנו הייתה חברה בעשור האחרון בכל שלוש הממשלות של נתניהו, אבל לא לכל אורכן. חזרנו להיסטוריה ובדקנו איך הצביעו חברי הכנסת שלה בתקופות שבהן היו חלק מהקואליציה. בתקופה זו הוצגו במליאה עשרות הצעות חוק בנושאים שהזכיר הורוביץ; מקוצר היריעה נמנה כמה מן הבולטות, והרחבה תמצאו כרגיל במדור המשרוקית שבאתר "גלובס".

בשאלת החופש להינשא, חברי ישראל ביתנו התנגדו לנוסחים שונים של חוק ברית הזוגיות שהוצגו ב-2010 וב-2011. ב-2011 הצביעו שבעה חברי כנסת של המפלגה נגד הצעת חוק הנישואים והגירושים שהורוביץ עצמו היה מיוזמיה. משה מוץ-מטלון תמך. בסוף 2018 - זמן קצר אחרי שפרשו מהקואליציה - הצביעו חברי ישראל ביתנו בעד חוק נישואים אזרחיים של מרב מיכאלי.

בענייני תחבורה ציבורית בשבת הרבו חברי המפלגה להיעדר מהצבעות לא-נוחות. לדוגמה, בהצבעה על הצעה ברוח זו שהוצגה בוועדת השרים ב-2014, שרי המפלגה נמנעו; ובב-2016, כל חברי הכנסת נעדרו מהמליאה בהצבעה על יוזמה דומה של יש עתיד. בסוף 2018, אחרי שפרשו מהקואליציה, הם תמכו במליאה בהצעה להפעיל תחבורה תחבורית מצומצמת בשבת.

אשר לזכויות להט"בים, אנשי ישראל ביתנו הצביעו יחד עם הקואליציה נגד שורה של הצעות, ובהן חוק אימוץ ילדים בחו"ל למי שאינם מוגדרים "איש ואישה", החזר כספי לזוגות שנאלצו להינשא בנישואים אזרחיים בחו"ל. יחד עם הקואליציה הם תמכו בחוק הפונדקאות שלא כלל להט"בים.

מקרה חריג שבו גילו עצמאות הוא "חוק המרכולים" של אריה דרעי, שלפיו כל חוק עזר עירוני המתיר פתיחת עסקים בשבת יחייב אישור של שר הפנים. ישראל ביתנו התנגדה לכך עוד ב-2016, כשהייתה באופוזיציה, אבל הפעם דבקה בעמדתה גם מבפנים. כשהחוק אושר סופית בינואר 2018, על חודו של קול, ארבעה מחברי ישראל ביתנו הצביעו נגד וכמעט סיכלו את אישורו.

בשורה התחתונה: דבריו של הורוביץ נכונים ברובם. בממשלות האחרונות, בתקופות שבהן ישראל ביתנו ישבה בקואליציה, חברי המפלגה הצביעו בכנסת נגד הצעות חוק לקידום נישואים אזרחיים, תחבורה ציבורית בשבת וזכויות ללהט"ב. עם זאת, בינואר 2018 הם חברו לאופוזיציה בהתנגדות לחוק המרכולים, שנועד להקשות על פתיחת עסקים בשבת.