היועץ הפיננסי של אי.די.בי: "שאלנו אם תהיה הזרמת הון גם בלי היתר שליטה, ואלשטיין אמר שזה לא בלתי סביר"

האג"ח נסחרות בתשואת "זבל", וחברת הדירוג S&P מעלות מזהירה מפני הסדר חוב בזמן הקרוב • אבל באסיפת מחזיקי האג"ח אתמול טענו נציגי אי.די.בי כי החברה אינה במצב של חדלות פירעון: "לשאלה אם בעל השליטה יביא עוד כסף תהיה בסוף תשובה, אבל היא לא תימסר בחדר הזה"

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר
אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

איגרות החוב של חברת אי.די.בי פתוח  נסחרו היום (ג') בעליות שערים קלות, לאחר שהנהלת החברה הכריזה אתמול שלתפיסת הדירקטוריון, אי.די.בי אינה נמצאת במצב של חדלות פירעון. את הדברים אמרו מנהלים בכירים בקבוצת אי.די.בי-דסק"ש (דיסקונט השקעות), שנמצאת בשליטת אדוארדו אלשטיין, באסיפה מתוחה של מחזיקי האג"ח של אי.די.בי, שהתכנסה אתמול (ב') אחר הצהריים במשרדי החברה בתל אביב.

את האסיפה כינסו נאמני סדרות האג"ח בעקבות התפטרותם של שניים מבכירי החברה - המנכ"ל, שולם לפידות, וסמנכ"ל הכספים, גיל קוטלר - ועקב אזהרה ששיגרה חברת S&P מעלות מפני הסיכון שאי.די.בי תגיע לחדלות פירעון או תבצע הסדר חוב נוסף בחצי השנה הקרובה. על רקע הדברים נסחרת כיום אג"ח ט' של אי.די.בי לפי תשואה שנתית לפדיון של 27% ובמחיר השווה ל-54% בלבד מערך הפארי שלה. לאי.די.בי ארבע סדרות אג"ח, בעלות היקף חוב מצטבר של 2.72 מיליארד שקל.

שולם לפידות / צילום: יונתן בלום
 שולם לפידות / צילום: יונתן בלום

את אי.די.בי ייצגו באסיפה סמנכ"ל הכספים הפורש קוטלר, היועץ הפיננסי יריב פילוסוף, הסמנכ"ל והיועץ המשפטי אהרון קאופמן, וכן עו"ד כפיר ידגר ממשרד גורניצקי, שמייצג את החברה. בעל השליטה אלשטיין לא נכח באסיפה, אבל שיגר אליה את איש אמונו, מתיאס גייבירונסקי, סמנכ"ל הכספים של חברת אירסה, שבאמצעותה שולט אלשטיין באי.די.בי ובדסק"ש. מדוחותיה של אירסה עולה כי סך השקעותיה באי.די.בי ובדסק"ש (באמצעות חברות דולפין שבבעלותה) עומד נכון להיום על 640 מיליון דולר.

ככלל, ביקשו אנשי אי.די.בי בעיקר שקט תעשייתי ממחזיקי האג"ח, וכן שיתוף פעולה במטרה למנוע מהלכים משפטיים חד-צדדים נגד החברה. עיקר המסר היה שמטרת אי.די.בי היא למכור את כל נכסיה, למעט ההחזקה באיגרת החוב של דולפין איי.אל (שאליה משועבדות מניות השליטה בדסק"ש).

"אנחנו לא חושבים שאי.די.בי חדלת פירעון"

עוד הוסבר למחזיקים כי האסטרטגיה לביצוע המטרות היא למכור את ישראייר ברבעון האחרון של 2019, ולהמתין לקבלת היתר השליטה של אלשטיין בכלל ביטוח, כדי שניתן יהיה למכור את מניות השליטה בכלל ביטוח לדסק"ש או לחברה פרטית בבעלותו של אלשטיין. עם זאת, אם לא יתקבל ההיתר, ימשיכו באי.די.בי לנסות ולאתר קונה אחר למניות השליטה בכלל ביטוח, ובמקביל יימשך מימוש המניות, על פי המתווה שקבעה רשות שוק ההון במשרד האוצר.

הדובר המרכזי באסיפת האג"ח היה גם הפעם פילוסוף, שמכהן כמנכ"ל חברת הייעוץ גיזה זינגר אבן: "המטרה שלנו באי.די.בי היא למכור את כלל ביטוח, למכור את הפעילות בלאס וגאס (פרויקט הטיבולי; ע"כ), למכור את ישראייר, ולהגיע לכך שהנכס היחיד תהיה ההלוואה לדולפין (שמחזיקה בדסק"ש). הנכס העיקרי שאנחנו מצפים לממש אותו הוא מניות כלל ביטוח.

יריב פילוסוף / צילום: איל יצהר
 יריב פילוסוף / צילום: איל יצהר

"התוכנית העיקרית שהחברה עשתה, היא לשתף פעולה עם אלשטיין בבקשתו להיתר שליטה. האלטרנטיבה השנייה היא למכור אות המניות למשקיע אחר, והאפשרות השלישית והפחות מועדפת היא להמשיך ולמכור לפי המתווה של הממונה על שוק ההון והביטוח. אני חושב שכאן קיימת זהות אינטרסים בינינו לביניכם. אנחנו לא מחזיקים בקרנות המזבח של המניות הללו". בתשובה לשאלה, ענה פילוסוף: "אנחנו לא חושבים שאי.די.בי חדלת פירעון".

אלא שאת המחזיקים עניינה בעיקר השאלה האם אלשטיין מתכנן הזרמה מיידית לאי.די.בי לצורך ייצוב מצבה. על כך השיב סמנכ"ל הכספים של אירסה, מתיאס גייבירונסקי: "מאז שהגעתי לכאן לפני שבוע, התחלתי בפגישות עם מחזיקים מכל הסדרות כדי להבין את החששות ואת הצרכים של כל אחת מהן. אנחנו לא מרוצים מהמצב, ואנחנו מנסים לפעול אתכם יחד לפתרון הנושא.

"בנוגע לדרישה להזרמת הון נוספת לאי.די.בי, אנחנו מנתחים את המצב ובוחנים את האפשרויות", הוסיף גייבירונסקי. "באסיפה כאן לא ניתן לפתוח במו"מ, אבל אנחנו נשמח להתחיל בו עם מי מהאנשים שאתם תבחרו".

"אני יכול לצפות שתהיה הזרמת הון מתישהו"

היועץ המשפטי אהרון קאופמן הוסיף כי "לשאלה אם בעל השליטה יביא עוד כסף תהיה בסוף תשובה, אבל היא לא תימסר בחדר הזה". אלא שאת נאמן אג"ח ט', דן אבנון, התשובה לא סיפקה, והוא דרש לדעת מאנשי קבוצת אלשטיין האם תהיה הזרמת הון. בתשובה, ציין פילוסוף כי "אלשטיין אמר לנו שאם הוא יקבל היתר שליטה בכלל ביטוח, הוא ודאי שיידרש להזרמת הון גדולה נוספת. שאלנו אם תהיה הזרמת הון גם בלי היתר שליטה, והוא אמר שזה לא בלתי סביר. אני יכול לצפות שתהיה הזרמת הון מתישהו, בהתאם לצרכים. אנחנו יודעים מתי אנחנו צריכים כמות גדולה של מזומנים, וזה בנובמבר. אני גם חושב שמי שכבר השקיע 2.7 מיליארד שקל, יכול להביא עוד".

קאופמן הוסיף: "אנחנו לא בהפרה של אף התחייבות שלנו, ואנחנו נמשיך לקיים את ההתחייבויות שלנו. זאת עמדתנו, אבל אנחנו מבינים את החששות ואנחנו חושבים שהדרך היא לקיים דיון כדי למצוא את הפתרון הטוב ביותר לכלל ביטוח. אנחנו רוצים לשבת עם נציגות מוסמכת מטעמכם ולדבר על הדברים. הדירקטוריון סבור כי החברה היא כשרת פירעון ויכולה לשלם את ההתחייבויות שלה".

בתשובה לשאלות בנוגע להיתר השליטה בכלל ביטוח, אמר קאופמן: "הבקשה להיתר לשליטה בכלל ביטוח הוגשה לפני חודשיים וחצי, ונכון להיום הוגשו כל החומרים הדרושים. בעל השליטה בדעה שהוא עומד בכל הפרמטרים הדרושים".

בינתיים, דיווחה אמש חברת דסק"ש כי קיבלה התחייבות מהחברות שנמצאות בשליטת אלשטיין, שלפיה הן לא ייזמו או יבצעו או יקדמו כל עסקת בעלי עניין ביניהן לבין דסק"ש, שעניינה רכישה או מכירה של נכס מהותי. כמו כן, התחייבו החברות שבשליטת אלשטיין שלא ליטול הלוואה בהיקף מהותי מדסק"ש או להעמיד לה הלוואה לצורך רכישת נכסים, במהלך תקופת ההתחייבות, שנקבעה ל-12 החודשים הקרובים.

עוד התחייבה דסק"ש כי במקרה שתבקש ליזום בתקופת ההתחייבות עסקה לרכישת החזקות הציבור בחברה הבת נכסים ובנין, יקבלו נאמני האג"ח הודעה בדבר כוונתה לעשות כן 21 יום מראש. עם זאת, התחייבויות אלה יתבטלו במקרה שמחזיקי האג"ח ינקטו במהלך התקופה פעולות נגד החברה.