ארבעה חודשים לפני פרישתו מהבנק האירופי המרכזי, דראגי הופך ליותר נועז

מריו דראגי, שצפוי לפרוש ב-31 באוקטובר, מכפיל את ההימור על האסטרטגיה של הקלה כמותית במטרה להמריץ את האינפלציה הנמוכה מדי • הצעדים שהוא נוקט עכשיו עשויים להגביל מאוד את מרחב התמרון של מחליפו

מריו דראגי / צילום: רויטרס, Francois Lenoir
מריו דראגי / צילום: רויטרס, Francois Lenoir

מריו דראגי מוציא כעת לפועל כמה מהצעדים הנועזים ביותר שלו בכהונתו בת שמונה השנים כנשיא הבנק המרכזי האירופי, ארבעה חודשים בלבד לפני פרישתו מהתפקיד, ובכך הוא כובל אולי את ידיו של יורשו למשך שנים.

פרץ הפעלתנות הנוכחי של דראגי, האיטלקי בן ה-71, מפיח חיים בשוקי ההון באירופה ומעורר את תשומת ליבו של הנשיא דונלד טראמפ, גם כשהוא מעורר שאלות משפטיות ופרקטיות על מה שנותר עדיין בארגז הכלים של ה-ECB.

המעבר למדיניות של כסף קל, בדומה לזו של הפדרל ריזרב, מגיע למרות איתנות יחסית בכלכלת גוש האירו, ששיעור האבטלה בה ירד לרמת שפל של עשר שנים.

שלוש ישיבות מועצת הנגידים האחרונות של דראגי - שיתקיימו ביולי, ספטמבר ואוקטובר - הפכו לפתע לישיבות של שינוי מדיניות. אנליסטים צופים שה-ECB יפחית את הריביות, שהן כבר שליליות, בישיבה ב-12 בספטמבר ואולי כבר החודש. חלקם צופים גם שדראגי יכריז על השקה מחדש של תוכנית רכישת האג"ח בהיקף 2.6 טריליון אירו של הבנק המרכזי, שידועה כהקלה כמותית.

המרוץ להחלפת דראגי בנובמבר נכנס כעת לשלב המכריע. מנהיגי אירופה נועדו בתחילת השבוע ללא תוצאות כדי לבחור שורה של תפקידי מפתח באיחוד האירופי, כולל נשיא חדש ל-ECB, שכהונתו אינה ניתנת לחידוש.

לדראגי יש יותר חופש מאי-פעם לעצב מדיניות, מפני שהמבקרים הרגילים של מדיניותו בוועדת הריבית של הבנק המרכזי מעדיפים לשמור על שתיקה כאשר המרוץ להחלפתו מגיע לשיאו.

אין מועמדים רשמיים לתפקיד, וההחלטה צפויה להיות תוצאה של "סחר סוסים" עם מינויים בכירים נוספים באיחוד. אבל למרות שלמועמדים הלא רשמיים - ביניהם הנגיד הגרמני ינס וידמן, הנגיד הפיני לשעבר ארקי ליקאנן, הנגיד הפיני הנוכחי אולי רהן והנגיד הצרפתי פרנסואה וילרואה דה גאלו - יש אולי גישות אחרות למדיניות מוניטרית, ייתכן שכולם יהיו מחויבים במשך שנים למדיניות הכסף הקל שדראגי יוביל בשבועות הקרובים.

"מרחב התמרון של הנשיא הבא, יהיה מי שיהיה, יהיה מוגבל מאוד", אמי יורגן שטארק, ששימש ככלכלן הראשי של ה-ECB עד 2011.

דראגי מכפיל את ההימור שלו על אסטרטגיה שהוא יישם זה שנים, כשהוא נשען על כלים חדשים שהוא יצר, כולל רכישת אג"ח בקנה מידה ענק וריביות שליליות לבנקים המסחריים (שמשלמים תמורת הזכות להפקיד יתרות בבנק המרכזי, כדי לעודד אותם להשתמש בכספיהם למתן הלוואות). זאת, במטרה להמריץ את האינפלציה הנמוכה מדי שמחלישה את ההוצאה ואת ההשקעה. הפעם, גוש האירו נפגע ממתחי הסחר הבינלאומי, והמשקיעים חוששים יותר מרמת האינפלציה בעתיד.

מצמצם אפשרות לחילוקי דעות

פעם נוספת, אומרים מקורות ב-ECB, דראגי מעמיד את ועדת הריבית של הבנק המרכזי על מסלול פעולה, ומצמצם את האפשרות להיקלע לחילוקי דעות בוועדה הזו. הוא שיחק בצורה דומה לפני ההכרזות של ה-ECB על תוכניות רכישת האג"ח ב-2012 וב-2015.

וידמן, הנגיד הגרמני, התנגד לתוכניות הללו, אך כעת הוא ממלא פיו מים ואינו יוצא נגד איתותי הקלה הכמותית המחודשת. הוא אפילו ריכך את התנגדותו בעבר לרכישת אג"ח, שהיא מהלך שנוי מאוד במחלוקת בגרמניה מפני שהיא הופכת את הבנק המרכזי למממן של ממשלות.

"העובדה שדראגי יכול עדיין להרשות לעצמו את האסטרטגיה הזו למרות שהוא פורש באוקטובר מראה בבירור את גודל התמיכה בו במועצת הנגידים של ה-ECB ", אמר יורג קרמר, הכלכן הראשי של קומרצבנק.

דראגי אינו נשיא ה-ECB הראשון שנוקט פעולה בחודשים האחרונים לכהונתו. קודמו, הצרפתי ז'אן קלוד טרישה, העלה פעמיים את הריביות ב-2011 - במה שנחשב היום לטעות.

שלא כמו טרישה, שיצר עוד מרחב ליורשו להוריד את הריביות, אנליסטים אומרים שדראגי מגביל את יורשו על ידי דלדול ארגז הכלים המדולדל ממילא של הבנק המרכזי. ריבית המפתח של ה-ECB היא כעת מינוס 0.4%, וה-ECB יושב על מאזן של יותר מ-2.5 טריליון אירו באג"ח (לא רק ריבוניות) של גוש האירו.

הכוונה להעלות ריבית השתנתה

עד לאחרונה, ה-ECB נע לכיוון של ריביות גבוהות יותר אחרי סיום תוכנית ההקלה הכמותית שלו בדצמבר. אבל עיתוי העלאות הריבית הללו נדחה כמה פעמים בחודשים האחרונים, כאשר מתחי הסחר הבינלאומי התחזקו, והניבו האטה במגזר המפתח היצרני בגוש האירו.

כאשר אנשי הפד החלו לאותת בתחילת החודש שעבר שהבנק המרכזי האמריקאי עשוי להוריד ריביות, דראגי הלך בעקבותיהם והעלה את האפשרות של הורדת ריביות או רכישה מחודשת של אג"ח במסיבת עיתונאים בליטא - אבל רק אם הכלכלה תיחלש. המשקיעים הגיבו באיפוק, ושיגרו את האירו דווקא לעלייה מול הדולר.

דראגי שינה את נימתו במפגש עם עיתונאים בסינטרה, פורטוגל, ב-18 ביוני, ואותת שתמריצים חדשים יגיעו בתוך כמה שבועות אם הכלכלה לא תשתפר - ובכך העביר את הבנק המרכזי מישיבה בחיבוק ידיים לפעולה.

איב מרש, חבר מועצה שאינו במרוץ להחלפת דראגי, טען בשבת שכלכלת גוש האירו חזקה באופן בסיסי, והזהיר מפני "דיוני מדיניות לא אמינים למטרת יצירת תמריצים לטווח הקצר". דיונים כאלו מסכנים את האמינות של הבנק המרכזי בטווח הארוך, לדבריו.

אבל ייתכן שדראגי עושה ליורשו טובה גדולה, בכך שהוא מקדם החלטות שעלולות להיות קשות לנשיא חדש, כולל הפוטנציאל להרחיב את מאגר האג"ח שהבנק המרכזי יכול לקנות.

על פי החוקים הנוכחיים שלו, ה-ECB אינו יכול לקנות יותר מ-33% מהחוב של כל מדינה יחידה, אך דראגי רמז בחודש האחרון שהכללים הללו עשויים להשתנות. העלאת המגבלה ל-50%, לדוגמה, תפתח מאגר חדש של אג"ח בשווי עוד טריליון דולר לרכישה של הבנק המרכזי, לפי אנליסטים.

"אם אתה נשיא חזק ויש לך מוסד חשוב כמו ה-ECB, אתה לא יכול רק להמתין ולומר, 'אני ברווז צולע'", אמר גונטרם וולף, מנהל ברויגל, מכון המחקר מבריסל. "אתה צריך לדאוג לגוש האירו, ולהגיב לנתונים נכנסים".