"אין ארקיע בלי עובדים": החלה המחאה על פיטורי 250 מעובדי החברה

היום התכנסו עובדי ארקיע לאסיפת הסברה, בה יצאו בקריאה להנהלה: "דורשים הודעה חד-משמעית שאומרת שהפיטורים מבוטלים"

מחאת עובדי ארקיע / צילום: אגף הדוברות בהסתדרות
מחאת עובדי ארקיע / צילום: אגף הדוברות בהסתדרות

ֿאחרי ההכרזה על סכסוך עבודה, מחאת עובדי ארקיע בעקבות כוונת החברה לפטר 250 עובדים יצאה לדרך.

היום (ד') התכנסו עובדי החברה לאסיפת הסברה, בה יצאו בקריאה להנהלה: "דורשים הודעה חד-משמעית שאומרת שהפיטורים מבוטלים".

כוונת ארקיע לפטר 250 מתוך 650 עובדי החברה פורסמה בתקשורת, ומקורה בסגירת שדה דב והצפי להפחתת פעילות הטיסות הפנים-ארציות מנתב"ג לשדה התעופה רמון (אילת). עוד פורסם כי החברה מתכננת להוציא חלק מעובדי החברה לחופשה כפויה.

אסיפות ההסברה נערכו בכל אתרי החברה בארץ, לרבות בשדה דב, בשדה התעופה רמון ובנתב"ג, במהלכן שובש לוח הטיסות של ארקיע בקו נתב"ג-רמון.

העובדים שהגיעו נשאו שלטים עליהם נכתב בין היתר: "אין ארקיע בלי עובדים, לא ניתן לכם לזרוק אותנו", "הנהלת ארקיע - הסכם יש לכבד", "לא הורסים משפחות - ארקיע זה הבית שלנו" ו"מטיסים אותנו הביתה - ארקיע תנחתו".

אתמול (ג') החליט יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, להכריז על סכסוך עבודה דחוף בארקיע, בעצה אחת עם יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי. טענת ההסתדרות, בה מאוגדים עובדי ארקיע, היא שמהלך הפיטורים נעשה באופן חד-צדדי ובניגוד מוחלט להסכם שחתמה החברה עם ההסתדרות ב-2013, לפיו כל עובדי ארקיע בשדה דב יועברו לנתב"ג מבלי לפגוע במשרתו של איש מהם.

עוד השתתפו באסיפת ההסברה יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי; פרופ' ירון זליכה, יו"ר דירקטוריון תו"ת (תעופה ותיירות) של עובדי ארקיע, להם 30% מהבעלות על החברה; וכן עליזה בלאיש, יו"ר הוועד הארצי של עובדי ארקיע.

יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי, אמר לעובדים: "הנחישות שלנו ללכת עם הסיפור הזה עד הסוף, היא כי קודם כל כולנו בני אדם, אבל התנהגות ארקיע, העומד בראשה והבעלים שלה, רחוקה מלהיות של בני אדם. יש פה אנשים עם משפחות, עם ילדים, עם משכנתאות. ככה לא מכבדים עובדים. אני לא רוצה שאף אחד מכם ישב בבית ויתחיל לדאוג. כשהחברה הייתה צריכה אתכם, נתתם כתף; כשהיה צריך מלווה, נתתם מלווה; כשהיה צריך להקפיא שכר - הקפאתם.

"קודם כל, מה שצריך לקרות זה ביטול מוחלט של הפיטורים והצבה של העובדים. יש הסכם קיבוצי שנחתם ב-2013 שחור על גבי עיתון, ולפיו כל עובדי שדה דב צריכים לעבור לנתב"ג, וכל עבודה שמבוצעת במיקור חוץ תעבור לעובדי ארקיע. זה הסכם שאני אישית חתום עליו. מצפים מאיתנו לעמוד בהסכמים - אני מצפה מהם לעמוד בהסכמים איתנו. אנחנו דורשים הודעה חד-משמעית שאומרת שהפיטורים מבוטלים. בלי זה לא נשב לשום דיון".

יו"ר הוועד הארצי של עובדי ארקיע, עליזה בלאיש, מסרה: "על הנהלת ארקיע לכבד את ההסכם בדבר העברת העובדים משדה דב לנתב"ג. לא נאפשר שעובדי ארקיע המסורים ישלמו את המחיר ויאבדו את הפרנסה שלהם בגלל החלטות אומללות של ההנהלה. נילחם בגזירה וניאבק בכל האמצעים העומדים לרשותנו".

מהנהלת ארקיע נמסר אתמול (ג'), לאור ההכרזה על הסכסוך, כי בתקופה של שינויים מהותיים בתעופה הפנים-ארצית, הכוללים סגירת שדה תעופה משמעותי כשדה דב - יש לבצע ארגון מחדש, זהו מהלך טבעי. ישראל אינה מדינה זולה למחיה ולעסקים, רבים התחומים בהם עלויות חברת תעופה ישראלית יקרות בהרבה מהמתחרים המגיעים מחו"ל. לכן, חובה עלינו להיות יעילים ולתת שירות איכותי במחיר תחרותי. ארקיע תעשה כל מה שצריך כדי להצליח במשימה זו, ואנו משוכנעים שעובדי ארקיע, שהם גם שותפים בחברה, יהיו שותפים גם בתהליך ההתייעלות".

לאסיפת העובדים הגיע גם בעלי ארקיע, אבי נקש, שאמר לעובדים: "אני מכיר את כולכם אחד-אחד, הייתם ועודכם עובדים מסורים. המצב הביא אותנו לכך שרק ביוני היו לנו 20 אלף פחות נוסעים פחות מתל-אביב לאילת - זה אומר הפסד של 4 מיליון שקל. זה הולך ומתדרדר. אי-אפשר להמשיך כאילו שום דבר לא קרה, ואז החברה הזו לא תהיה קיימת תוך מספר חודשים. גם ככה אנחנו בבעיות - או שנצמצם בצורה מכובדת ונמשיך לחיות עם מה שהמצב הביא אותנו. המצב לא טוב. אם אנחנו רוצים להתקיים ולהמשיך להיות חברת ארקיע כמו שהיינו וכמו שאנחנו רוצים להיות, חלק מהאנשים צריכים לצאת החוצה. אין ברירה. אם נמשיך ככה להפסיד כסף, בתוך כמה חודשים לא נהיה".

אחת העובדות אמרה לנקש: "אנחנו נותנים את הנשמה לחברה הזו, סופגים אלימות מהנוסעים וממשיכים לתת את הנשמה. למה שולחים אותנו הביתה לחופשה לשבוע?". 

"אתם רואים נוסעים באים לטיסות?", ענה לה נקש.

העובדת התייחסה למעבר לעובדי קבלן שמחליפים את עובדי ארקיע בנושא של דיילות קרקע: "למה שאנחנו לא נעבוד?", שאלה, "אנחנו מועילים לחברה הרבה יותר".

יו"ר הוועד, עליזה בלאיש, אמרה לנקש: "עשינו הסכמים קיבוציים בתקופה קשה. אני מבקשת שתבטל את הכוונה לבטל 250 עובדים, ושהעובדים של שדה דב יעברו לנתב"ג". 

מנכ"ל ארקיע ניר דגן, שנכח במקום, אמר כי ההנהלה תפעל ליישום ההסכם הקיבוצי, והוסיף כי העולם השתנה עוד לפני שסגרו את שדה דב. דגן אמר לעובדים כי "התעופה היום לא נראית כפי שהיא הייתה, התעופה שאנחנו מכירים מפעם איננה. לארקיע היו שני שדות מרכזיים במשך 70 שנה, שדה דב ואילת. לא צריך לספר לכם ששניהם אינם. טעות מדינית כלכלית וכל מה שתגידו, נלחמנו בזה בשיניים, וזה לא הלך. המדינה סגרה את השדות, וזה שינוי מהותי. נעשה את מה שצריך כדי שהחברה תמשיך. החברה צריכה לעבוד כמו שצריך, והעסק צריך לעבוד, וצריך שתהיה בטיחות על הקרקע ובטיסה. אני מבקש לא לשבש את לוח הטיסות".

הבעלים נקש התייחס גם למחירי הטיסה הנשחקים לאירופה כשאמר: "כמה עולה טיסה לברצלונה, 350 דולר? אפשר לטוס היום לברצלונה ב-180 הלוך חזור, והעלות היא עדיין 350 דולר, זה לא אותו עולם תעופה. לרודוס טסים ב-105 דולר, כשהעלות היא 220 דולר. אנחנו צריכים לשנות את כל המתכון שלנו, זה לא הולך".