מעדות הנגיד האמריקאי בסנאט ועד ריבית בנק ישראל: האירועים שיתדלקו השבוע את השווקים

יו"ר הפד פאואל עשוי לשכתב מחדש את מדיניות הריבית, כשברקע טראמפ ממשיך לנשוף בעורפו • מנגד, דוח התעסוקה החזק שפורסם בשישי עשוי לשנות את מידת ההתקפלות של הפד מהניסיון 'לנרמל' את הריבית • פפסיקו תפתח את עונת הדוחות לרבעון השני • מחר: החלטת הריבית של בנק ישראל • תחזית השווקים השבועית של "גלובס"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Kevin Lamarque
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Kevin Lamarque

שבוע המסחר מעבר לים צפוי להיפתח מחר (ב') בהמשך לפרסום דוח התעסוקה החיובי בארה"ב, שניפץ את התחזיות ובכך דחף את תשואות האג"ח האמריקאי מעל ל-2%, הפיל את הזהב והקפיץ את הדולר. הסיכויים להורדת ריבית הפד בחודש יולי פחתו עם פרסום דוח התעסוקה, אם כי החוזים העתידיים עדיין צופים הורדה של 25 נקודות בסיס בהודעה הקרובה. 

דוח התעסוקה האמריקאי שפורסם ביום שישי האחרון הציג תוספת של 224 אלף משרות, הרבה מעבר לצפי לתוספת של 165 אלף בלבד. בתגובה, התשואה על האג"ח האמריקאי ל-10 שנים עלתה מעל 2%, הדולר התחזק מול סל המטבעות והזהב צנח לרמה של 1,400 דולרים לאונקייה. ביום שישי המדדים המובילים בניו יורק ננעלו בירידות קלות. 

ואלו האירועים שצפויים לרכז השבוע את תשומת לב המשקיעים: 

1. נאום פאואל

ביום שלישי הקרוב נגיד הפד, ג'רום פאואל, צפוי לפתוח בעדות בת יומיים בפני הקונגרס, ובה תהיה לנגיד האמריקאי הזדמנות להצהיר מחדש על מדיניות הריבית של הפד. מעניין יהיה לראות את התייחסות פאואל לדוח התעסוקה החיובי שפורסם ביום שישי האחרון, שניפץ את התחזיות המוקדמות של הכלכלנים בשוק, והוריד את הסיכויים להפחתת ריבית ב-31 ליולי.

נאום פאואל עשוי לתדלק את מדדי המניות בוול סטריט הנסחרים ברמת שיא כל הזמנים, ומנגד, אם פאואל יסמן כי הורדות הריבית של הפד יהיו פחותות ואיטיות יותר מהגלום בשוק, ככל הנראה השוק יספוג מימושים בנקודה מכרעת בה נמצאים המדדים. "אמנם, הצמיחה בתעסוקה עדיין במגמת ירידה הדרגתית, אך בזמן ששוק המניות קובע שיאים ושיחות הסחר חזרו (לעת עתה לפחות), הנתונים תומכים בהערכה כי הפד צפוי להמתין עד ספטמבר לפני שתתחיל הפחתת הריבית", כתבו כלכלני בנק לאומי בסקירתם השבועית. "התפכחות השוק מן הצפי המוגזם להורדת ריבית של 50 נקודות בסיס בחודש יולי בארה"ב וייתכן אף מהורדה בכלל בחודש יולי עלולה לשלוח את שוקי האג"ח הממשלתיים בעולם כולל את השוק המקומי למהלך של עליית תשואות", הוסיפו.

הלחץ על פאואל מצד הנשיא האמריקאי לא פסק בסוף השבוע האחרון כאשר טראמפ המשיך לתקוף את הפד, כשאמר כי אין להם מושג מה הם עושים, והורדת ריבית היתה מתמרצת את הכלכלה. די ברור כי הורדת ריבית היא צעד שממריץ את הכלכלה, אך השאלה האם בשלב זה כדאי להשתמש בכדור האחרון במחסנית של הפד.

בהקשר זה, על אף דוח התעסוקה החיובי, ג'ון לונסקי, הכלכלן הראשי של מודי'ס, מצביע על מספר דגלים אדומים שעשויים להביא לירידות חדות אם הפד לא יחתוך את הריבית, ובהם הצמיחה הנמוכה בשכר השעתי שעלתה פחות מהתחזית בדוח האחרון. עוד מזהיר לונסקי, כי המשקיעים לא אוהבים את ההתערבות של הממשל בדרך של הטלת מכסים על סין, ומעלה חשש מהכנסות העסקים בארה"ב.

2. עונת הדוחות לרבעון השני

ביום שלישי הקרוב חברת פפסיקו תהיה הראשונה לפתוח את עונת הדוחות לרבעון השני בוול סטריט. באותו היום תדווח יצרנית הג'ינסים ליוויס' שהונפקה לאחרונה. ביום חמישי יפורסמו הדוחות של דלתא-איירליינס.

3. מחיר הנפט יושפע מהמתיחות?

איראן הכריזה היום כי תמשיך להעשיר אורניום מעבר לרמה המותרת, ובכך הכריזה בגלוי על המשך הנסיגה מהסכם הגרעין בצל הסנקציות מצד ארה"ב. מחיר הנפט, שנסחר כיום סביב 57 דולרים לחבית, עשוי לעורר עניין בשבוע הקרוב על רקע המתיחות הגוברת במפרץ. ראש הממשלה נתניהו אמר בתגובה על הצעד של איראן, כי מדובר בצעד "מאד מאד מסוכן".

לאחרונה ביקר מחיר הנפט מעל לרמה של 60 דולרים לחבית, לאחר החתימה של אופ"ק על ההסכם להמשך הקפאת ההפקה בניסיון לשלוט על צד ההיצע.

4. מאקרו - נתוני אינפלציה בארה"ב

ביום שישי יפורסמו נתוני האינפלציה בארה"ב לחודש יוני. בנוסף יפורסמו נתוני הדרישות הראשוניות לדמי אבטלה בשבוע החולף. עוד קודם, ביום שלישי יפורסם בארה"ב סקר מחזור משרות פתוחות ותעסוקה לחודש מאי. 

באירופה, ביום חמישי יפורסם פרוטוקול ה-ECB מישיבתו האחרונה. למרות הירידה בשיעור האבטלה בגוש האירו, הבנק המרכזי צפוי להתחיל בהקלות מוניטאריות נוספות בחודשים הקרובים, כאשר תשואות האג"ח הממשלתיות בגוש רושמות שיאי שפל חדשים. ביום שישי יפורסמו נתוני הייצור התעשייתי לחודש מאי שהראה סימני חולשה לאחרונה בצל החשש מהחרפת מלחמת הסחר ועמה התמתנות הפעילות בסין.

ביום שישי יפורסמו בנוסף נתוני הסחר של סין לחודש מאי, וזאת ברע לחידוש השיחות מול ארה"ב בנוגע למתיחות הסחר. ביפן יפורסמו נתוני הייצור התעשייתי לחודש מאי, ובארה"ב יפורסם דוח בייקר-יו המונה את מניין אסדות הקידוח הפעילות בארה"ב. ביום רביעי יפורסם פרוטוקול פגישת ועדת השוק הפתוח של הפד מהישיבה האחרונה, בה כזכור גברו הקולות לכיוון הורדת ריבית.

5. מאקרו מקומי: החלטת ריבית ותחזית של בנק ישראל

בנק ישראל צפוי לפרסם מחר את החלטת הריבית לחודש יולי ולצידה את תחזית המאקרו המעודכנת של מחלת המחקר בבנק ישראל. כלכלני לידר שוקי הון צופים אי שינוי בריבית, עם דגש בהודעה על התגברות הסיכונים הגלובליים והשפעה ממתנת של מלחמת הסחר. "בתחזית המאקרו לא צפויה העלאת ריבית השנה, לעומת העלאה ברבעון השלישי בתחזית הקודמת, ושתי העלאות ריבית ב-2020, בדומה לתחזית הקודמת", כתבו כלכלני לידר שוקי הון בסקירתם השבועית. "לא צפוי שינוי בתחזית האינפלציה: 1.5% השנה ו-1.6% בשנת 2020".

ביום רביעי יפורסמו בישראל בנוסף מדד אמון הצרכנים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לחודש יוני. בהראל כותבים בהקשר זה, כי יהיה חשוב לראות האם המדד מצביע על הרעה באופטימיות הצרכנית בדומה למדד אמון הצרכנים של בנק פועלים שפורסם בשבוע שעבר.

ביום חמישי יפורסמו בישראל נתוני הסחר חוץ, כולל ייצוא התעשייה שרשם בחודשים האחרונים ירידות חדות.