ברנד במכירת חיסול? חתמה הסכם לא מחייב למכירת החברה הבת פלגז ב-20 מיליון שקל בלבד

לפני כשלוש שנים רכשה ברנד 40% ממניות פלגז, הפועלת בתחום המתכת, לפי שווי יותר מכפול מזה שלפיו היא מעוניינת למכור כעת את החברה הבת • מניית ברנד איבדה 25% בשנה האחרונה, ומשקפת לחברה שווי של 75 מיליון שקל

עיבוד מתכת / רויטרס - Yves Herman
עיבוד מתכת / רויטרס - Yves Herman

חברת התעשייה ברנד  בדרך לפרידה מחברה בת נוספת שלה, פלגז, אחרי שחתמה על הסכם עקרונות לא מחייב למכירתה תמורת 20 מיליון שקל.

מהעדכון שפרסמה ברנד בנושא, עולה כי הסכם מפורט, שאותו פועלים הצדדים לגבש כעת, יהיה כפוף לאישורם של הגורמים המממנים וכן של בעלי מניותיה של ברנד. אישור בעלי המניות נדרש, "בין היתר, לאור העניין האישי שעשוי להיות בעסקה לבעלי השליטה" - קרן KCPS של השותפים גלעד הלוי, אורי עינן וגלעד שביט, וזאת "לאור קשרים עסקיים המתקיימים בינם לבין הקונה", לפי דיווחה של ברנד. 

המכירה האפשרית של החברה הבת, המוחזקת על ידי ברנד במלואה, מגיעה פחות משלוש שנים לאחר שברנד סיכמה, באוקטובר 2016, על רכישת חלקו של השותף שהיה לה בפלגז (40%), חברת טאדי קבוצה להשקעות והחזקות, תמורת 17.5 מיליון שקל - סכום המשקף שווי חברה יותר מכפול לעומת השווי שבו היא מבקשת למכור את פלגז כעת.

פלגז, הפועלת באזור התעשייה ניצני עוז שבאזור השרון, עוסקת בייצור, עיבוד והרכבה של מוצרי מתכת וייצור, שיפוץ, שליפה והטמנה של צוברי גז, והיא נכללת תחת מגזר מוצרי המתכת של ברנד, הכולל ייצור, עיבוד והרכבה של מוצרי מתכת לסוגיהם. 

הסכם העקרונות שנחתם כעת בנוגע למכירה, קובע כי מחצית התמורה בעסקה, כ-10 מיליון שקל, תשולם לברנד במועד חתימת ההסכם המפורט, והיתרה תועבר אליה במועד השלמת העסקה, עד לסוף שנת 2021. ההסכם המפורט יכלול מתן בטוחות לקונה להבטחת ביצוע התחייבויותיה של פלגז ושיעבוד המניות הנמכרות לטובתה של ברנד להבטחת ביצוע התשלום השני.

מימוש נכסיה של כארמור מתעכב

ברנד, הפועלת בתחום המתכת,  מייצרת באחרונה בעיקר כותרות שליליות. בחודש שעבר הגיעה חברה בת אחרת שלה, הפועלת בתחום ייצור הרכב, כארמור, לפתחו של בית המשפט המחוזי בתל אביב, עקב חוסר יכולתה לעמוד בהתחייבויותיה. מצבה הפיננסי המאתגר הוביל את הבנקים מזרחי-טפחות ודיסקונט, שניים מהנושים המרכזיים שלה, לפנות בהסכמתה של כארמור לבית המשפט בבקשה למינוי דחוף של כונסי נכסים מטעמם, במטרה "למקסם את שווי נכסי החברה", ובמסגרת זו לפעול למכירת נכסיה או חלק מהם.

ואולם, בשלב הנוכחי מימוש נכסיה של כארמור מתעכב, ולמרות התעניינות מכמה גורמים לגבי רכישה אפשרית של הפעילות, מועד הגשת ההצעות להשקעה חלף בסוף השבוע שעבר. ככל הידוע, בשלב הנוכחי מתעכבת הגשתן של הצעות קונקרטיות.

מדוחות ברנד לרבעון הראשון של השנה עולה כי לכארמור חוב לא מובטח של כ-450 אלף שקל לפלגז "בגין שירותים שקיבלה". עיקר חובותיה של כארמור הן למזרחי-טפחות, בסך 18 מיליון שקל, לדיסקונט, בסך 4 מיליון שקל, לספקים בסך 35 מיליון שקל, לבעלי מניות החברה בסך 20 מיליון שקל - ובסך הכל, קרוב ל-80 מיליון שקל.

כארמור (לשעבר התכוף) פועלת בתכנון, פיתוח, ייצור הרכבה, התאמה ותחזוקת כלי רכב ייעודיים לשימושים אזרחיים וביטחוניים, וכיום היא מתרכזת בתכנון, פיתוח ושיווק של רכבי כבאיות במסגרת מיזם משותף עם חברת מרכבים, המשמשת קבלן משנה של כארמור.

נוסף על הצרות בחברות הבנות, דיווחה ברנד בשבוע שעבר כי אחד מלקוחותיה עדכן על מימוש שתי ערבויות וכוונה לממש ערבות נוספת בסכום כולל של כ-5 מיליון שקל, שהועמדו לטובת הלקוח על ידי שני בנקים, להבטחת התחייבויותיה של ברנד בשלושה פרויקטים שונים שביצעה עבור אותו לקוח. לבקשתה של ברנד, בית המשפט המחוזי בתל אביב העניק צו המונע באופן זמני את מימוש הערבויות, עד להחלטה אחרת.

מניית ברנד איבדה 25% בשנה האחרונה, ומשקפת לחברה שווי של 75 מיליון שקל.