אבותינו שורשים, אבל אנחנו לא משקיעים לפי ענפים

בעוד שגישת ההשקעות הסקטוריאלית מצליחה בעולם ומרכזת סביבה מיליארדים רבים, דווקא אצלנו בארץ עוד לא נולד המדד הענפי שסחף עימו את המשקיעים • האם הצעדים שנקטה הבורסה יובילו לשינוי מגמה?

השקעות ענפיות / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
השקעות ענפיות / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

בשבועות האחרונות ביצעה הבורסה בתל-אביב שני צעדים חשובים, שמטרתם להעניק "דחיפה" לגישת השקעות שאיננה מצליחה להתרומם בישראל, אף על פי העובדה כי מחוץ לה, מדובר באחת האסטרטגיות המובילות בעולם הפיננסי - השקעה סקטוריאלית.

למעשה, פרט לגישה המרכזית שרווחת בתחום מדדי המניות בעולם - השקעה במדדי שווי שוק שמכסים מדינה מסוימת - למשל רכישת קרן סל על מדד דאקס בגרמניה או FTSE 100 בבריטניה, השקעה על בסיס התמחות ענפית זוכה לפופולריות עצומה בקרב משקיעים רבים בעולם, מפרטיים ועד גופי ענק, כולל כאן בישראל.

מנתוני השקעות של גופים מוסדיים בארץ, אשר מעודכנים לסוף רבעון ראשון, עולה כי למעלה מ-30 מיליארד שקלים, התופסים נתח של כשליש מסך ההשקעה של הגופים המקומיים בקרנות סל גלובליות על מדדי מניות בחו"ל, הושקעו במוצרי השקעה "סקטוריאליים".

במדדי מניות בארה"ב המתמקדים במגזר הפיננסים, הבריאות והתעשייה, מחזיקים גופים ישראלים מיליארדי שקלים. אפילו בענפים נישתיים יותר כדוגמת חברות אינטרנט, מכשור רפואי ובנייה, יש משקיעים רבים שמקצים להם חלק ניכר מתיק ההשקעות.

מרחק גדול בין הארץ לחו"ל

אל מול המספרים המרשימים של השקעות ענפיות בחו"ל די עצוב לראות את תמונת המצב המקומית.

אמנם במבט חטוף, המספר הכולל של הנכסים העוקבים אחרי מדדים ענפיים בארץ עומד כיום על 6.5 מיליארד שקלים, אשר מהווים יותר מרבע מכלל הנכסים המנוהלים במוצרי מדד על שוק המניות בארץ.

השקעות במדדים ענפיים בישראל
 השקעות במדדים ענפיים בישראל

אולם, בחינה מעמיקה יותר מגלה כי הרוב המוחלט שלהם מושקע במדד אחד בלבד - ת"א-בנקים-5 , כאשר הסיבה האמיתית להיקף הנכסים הנכבד המנוהל במדד זה היא רגולטורית, שהרי החזקה ישירה בבנקים מעל אחוז מסוים מחייבת היתר מראש של בנק ישראל, ועל כן המדד מהווה פתרון חשיפה נוח למניות הבנקים הגדולים בישראל ללא צורך בקבלת אישורים מיוחדים.

אם נוסיף להשקעה העקיפה במדד הבנקים את הסכומים המנוהלים בשני המדדים הבאים בתור - מדדי הביטוח והפיננסים - נגיע לשיעור מזערי של 1.4% אשר מוקצה על ידי משקיעים מקומיים למוצרי מדד המתמחים בענף ריאלי מסוים בבורסה המקומית.

מפרידים בין הבנייה לגבייה

נחזור למהלכים שהוכרזו לאחרונה על ידי הבורסה. הראשון הינו הפרדת כוחות בחברות המקומיות המתמחות בנדל"ן. עד כה ענקיות כמו עזריאלי ומליסרון, שעיקר פעילותן בהשכרת שטחי מסחר ומשרדים, חלקו את אותו סיווג ענפי עם יזמי נדל"ן למגורים כדוגמת צרפתי ופרשקובסקי.

אולם, מתחילת החודש הנוכחי בוצע שינוי במסגרתו ענף נדל"ן ובינוי, אשר משויכות אליו לא פחות מ-93 מניות הנסחרות בבורסה (קרוב לרבע מכלל החברות הציבוריות), פוצל לשניים - תת-ענף בנייה, שמהווה מעתה את האכסניה למניות של חברות הפועלות בעיקר בתחום ייזום בנייה, קבלנות בניין, התחדשות עירונית ועבודות תשתית ותת-ענף נדל"ן מניב, שכולל את החברות שעיקר פעילותן בהשקעות נדל"ן המניבות הכנסה שוטפת.

הסיווג של החברות לכאן או לכאן מתבסס על הדוחות הכספיים שלהן, באופן שעל מנת להיכלל בסיווג מסוים, חברה נדרשת להציג כי 60% ומעלה מהכנסותיה מקורן מעסקי נדל"ן מניב או בנייה, ובנוסף לכל הפחות 60% מנכסיה יהיו מאותו תחום.

פיצול זה מייצר מדד נדל"ן מניב כחול-לבן, במסגרתו נכללות יותר מ-50 מניות בשווי מצרפי של למעלה מ-100 מיליארד שקלים ומדד חברות בנייה מקומיות שכולל 30 מניות ושווי שוק של כ-20 מיליארד שקלים.

כעת נראה האם מהלך זה יגרום להגדלה משמעותית של הקצאת כספי המשקיעים למדדי הנדל"ן של הבורסה, אשר כיום מנהלים סכום מאכזב יחסית של 150 מיליון שקל בלבד, נמוך ביחס להיצע הניירות הקיים ולמיקומו של הענף במשק המקומי.

מחברים בין התשתיות לאנרגיה

צעד נוסף שהוכרז לאחרונה על מנת להגדיל את סל הפתרונות הסקטוריאליים עבור המשקיע הישראלי הוא השקת מדד מניות שיתמחה במניות תשתיות אנרגיה.

מדובר בהכלאה של שני תחומים שמתקדמים בפתרונות מקבילים: אנרגיה "רגילה" ואנרגיה "ירוקה". מדד זה מורכב ממניות של חברות הכלולות בתת-ענף אנרגיה של הבורסה וממניות של חברות אנרגיה הכלולות בתת-ענף קלינטק.

נכון למועד זה, כמות החברות הציבוריות בארץ שעוסקות בזיקוק, שינוע, שיווק ומכירה של מקורות אנרגיה, הפעלה של תחנות כוח או הפקה של אנרגיה ירוקה, אינו גדול. עם השקת המדד בתחילת החודש, נמנו בו בסך הכל 12 מניות, מחציתן מתחום אנרגיה ומחציתן מהקלינטק, כאשר גם המשקל המצרפי של כל תחום במדד מתחלק כמעט שווה בשווה.

בדומה למדד הנדל"ן, גם מדד ת"א-נפט וגז מרכז סכום צנוע יחסית של 144 מיליון שקלים בלבד במוצרי המדד העוקבים אחריו, ויהיה מעניין לראות האם המדד החדש יביא לעלייה בהיקף ההשקעה בתחום זה. 

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל אינדקס מחקר ופיתוח מדדים בע"מ, המתמחה במחקר ופיתוח, חישוב ועריכת מדדי ניירות ערך למגוון צרכי השקעה. לכותב יש אינטרס אישי באמור לעיל וכן, יובהר כי חלק מהמדדים המצוינים לעיל מוצעים כמוצר השקעה על ידי לקוחות החברה. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ני"ע או מוצר פיננסי כלשהו