מנסה להציף ערך באוסטרליה: אי.אל.די פועלת להנפיק חברה בת לפי שווי של 10 מיליון דולר

החברה הבת, אי.אל.די סופטוור, מספקת מוצרי תוכנה המשמשים, בין היתר, לאיסוף ודיווח על אירועים ותקלות וכן כמאגרי נתונים וידע • אי.אל.די עצמה נסחרת בשווי של 21 מיליון שקל בלבד

הבורסה האוסטרלית / צילום: רויטרס
הבורסה האוסטרלית / צילום: רויטרס

חברת אי.אל.די  (ALD) הנסחרת בבורסה בת"א לפי שווי שוק צנוע של 21 מיליון שקל, נערכת לגיוס הון של חברה בת, לפי שווי מבוקש של 10 מיליון דולר (36 מיליון שקל) לחברה הבת. אי.אל.די, שעוסקת בתחום פיתוח תוכנה והקמת מערכות איכות, מחזיקה בכ-87.4% מחברת אי.אל.די סופטוור, אשר לפי הדיווח של החברה האם מאתמול "מצויה בשלבים ראשוניים ומקדמיים של תהליך הנפקת ניירות הערך שלה בבורסה האוסטרלית (ASX)". את ההנפקה מלווה עו"ד אנה משה ממשרד פרל כהן צדק לצר ברץ.

התכנון הוא לבצע את ההנפקה בשני שלבים, כפי שמאפשרת הבורסה האוסטרלית במקרים רבים לחברות קטנות: בשלב הראשון, סופטוור תגייס 1.6 מיליון דולר אמריקאי בתהליך שנקרא Pre-IPO, ולפי שווי של 10 מיליון דולר אמריקאי. בשלב השני, עד כ-18 חודשים מסיום תהליך ה-Pre-IPO, החברה הבת תונפק בבורסה עצמה ותגייס 4-6 מיליון דולר. סבב גיוס במסגרת Pre-IPO מאפשר בדרך כלל לחברות לגייס סכום קטן יחסית, שמאפשר להן להמשיך לצמוח ולשפר את הסיכויים שלהן בהנפקה הראשונית. המשקיעים שנכנסים להשקעה ב-Pre-IPO, מקבלים בדרך כלל מחיר טוב יותר, בשל הסיכון.

לפי הדיווח, סופטוור התקשרה עם ברוקר מקומי באוסטרליה שמסייע לה בהליכים, וכבר מצויה במגעים ראשוניים עם משקיע פוטנציאלי להשקעה במסגרת ה-Pre-IPO.

סופטוור מספקת מוצרי תוכנה המשמשים, בין היתר, לאיסוף ודיווח על אירועים ותקלות וכן כמאגרי נתונים וידע. המערכות מסייעות בתהליכי קבלת החלטות בתחומי הניהול ובהבטחת האיכות של מערכות ותהליכים. החברה האם, אי.אל.די, ציינה בדוחות הכספיים שלה לשנת 2018 כי היא בוחנת מספר אפשרויות לגיוס הון פרטי ו/או ציבורי ובהינתן ההזדמנות, גם לסופטוור, כולל האפשרות להנפיק את סופטוור באחת הבורסות הזרות בחו"ל עם דגש על אוסטרליה (ASX)".

עוד נכתב בדוחות, שהחברה, "למרות התייצבות מסוימת בצרכים התזרימיים של סופטוור, ממשיכה לבחון כל העת אפשרויות לגיוס מקורות כספיים נוספים לכיסוי תפעול העסקים השוטפים והצרכים התזרימיים".

בחברה הוסיפו כי סופטוור צורכת מהקבוצה משאבים כספיים וניהוליים בשל העובדה שהיא עוסקת גם בפעילות פיתוח. "למרות שחל שיפור במצב העסקי של החברה, אם סופטוור לא תשמור על רווחיות ו/או תגייס הון, עלולה להיפגע פעילותה העסקית ואף להשפיע על תוצאות הקבוצה כולה", נכתב בדוח. 

מתקשה להציג רווחים משמעותיים

אי.אל.די מחלקת את פעילותה לארבעה מגזרים - מגזר שירותי ייעוץ הנדסי וניהולי, מגזר מוצרי תוכנה, מגזר הדרכות והסמכות בתחומי איכות, בטיחות, אמינות והדרכות לצה"ל, ומגזר בדיקות תוכנה ומיקור חוץ. המנכ"ל ובעל השליטה בחברה הוא ד"ר זיגמונד בלובבנד.

החברה מתקשה להציג רווחים משמעותיים, ואלה הסתכמו בחמש השנים האחרונות (2016-2018) בכ-1-2 מיליון שקל בשנה, על מחזור הכנסות שגדל תוך שלוש שנים בקרוב ל-40%, והגיע אשתקד לכ-114 מיליון שקל, לעומת כ-82 מיליון שקל בסיכום שנת 2016.

מתחילת השנה מציגה מניית אי.אל.די טיפוס של כ-35%, וזאת כפי שמאפיין את מרבית החברות הקטנות בבורסה, במחזורי מסחר קטנים הנעים בדרך כלל בין כמה אלפי שקלים לכמה עשרות אלפי שקלים בודדים.

בשלוש שנים האחרונות נשחקה המניה בכ-20% והיא רחוקה כ-80% מרמת השיא שלה, שאליה הגיעה לפני 12 שנה, ביולי 2007, אז היא שיקפה לחברה שווי שהתקרב ל-80 מיליון שקל.

בלובבנד מחזיק בכ-36% מהונה של החברה, בשווי של כ-8 מיליון שקל, ובין הגופים המוסדיים, לפסגות החזקה של כ-9% מהמניות ולאיילון כ-7%.

באפריל 2014 עלתה החברה לכותרות, אחרי שדיווחה על זכייה במכרז לתחזוקת כלי טיס ללקוח באירופה בהיקף של כ-40-45 מיליון אירו לחמש שנים, ומנייתה זינקה ביום הדיווח ב-54%, אולם מאז ועד היום היא איבדה כ-60% משווייה.

באחרונה פרסמה החברה שני דיווחים בנוגע לעתיד פעילותה, אחד בכיוון של הרחבת הפעילות והשני לצמצומה. בצד החיובי, החברה עדכנה על הארכת הסכם התקשרות עד לאפריל 2020 מול שירות התעסוקה הישראלי להמשך הענקת שירותי הנחיית קבוצות, אימונים אישיים ושירותי הדרכה במסגרת תוכניות לשילוב דורשי עבודה, נוסף על מתן שירותי פיתוח תכנים וכתיבת נהלים, והעריכה כי להארכת ההסכם "תהיה השפעה מהותית על התוצאות הכספיות".

מנגד, כשנה לאחר שנכנסה עם שני שותפים לשמש כנציגות ישראלית של גוף התעדה (certification) אירופי, הבוחן ומאשר כי תהליכים ומתן שירותים תואמים דרישות מוגדרות, היא החליטה להעביר את החזקותיה בחברה המשותפת (51%) לשותפים, אחרי שהגיעה למסקנה "כי הפוטנציאל העסקי בתחום זה אינו אטרקטיבי עבור החברה". באי.אל.די ציינו כי ההשקעה בפעילות הייתה בסכום לא מהותי.