המטבע הדיגיטלי של פייסבוק על כוונת המחוקקים בארה"ב - והביטקוין צנח לשפל של שבועיים

בקונגרס האמריקאי הועלתה הצעת חוק המבקשת למנוע מחברות הייטק גדולות להנפיק מטבעות דיגיטליים, כפי שמתכננת חברת פייסבוק במסגרת פרויקט ליברה • שער הביטקוין נפל ב-10% ביממה האחרונה ואיבד קרוב ל-1,500 דולר מערכו, בעוד המטבע של את'ריום צנח 17%

Libra המטבע הדיגיטלי של פייסבוק / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק
Libra המטבע הדיגיטלי של פייסבוק / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

המסחר בשוק המטבעות הדיגיטליים ממשיך להתנהל במגמה שלילית בימים האחרונים, בהובלת הביטקוין, שצנח ביממה האחרונה ב-10% ואיבד קרוב ל-1,500 דולר מערכו. נראה כי המגמה השלילית בשוק הקריפטו נרשמת על רקע לחץ רגולטורי גובר על התחום, בעיקר בארה"ב.

הבוקר, בסביבות השעה 5:30 (שעון ישראל), ירד שער הביטקוין (BTC) עד ל-9,992 דולר - שערו הנמוך ביותר בשבועיים האחרונים. בשעות שלאחר מכן הביטקוין תיקן מעט את הירידה, ומחירו נע סביב 10,200 דולר ליחידה, לפי נתוני אתר CoinMarketCap. למרות הירידה במחיר הביטקוין, הוא עדיין גבוה כיום פי שניים משהיה לפני שלושה חודשים וב-175% משהיה בתחילת 2019.

שער ה-BTC  התנודתי שיקף הבוקר לביטקוין שווי שוק של כ-182 מיליארד דולר - קרוב ל-66% משוויו של כלל שוק הקריפטו, המונה יותר מ-2,320 סוגי מטבעות דיגיטליים. שער האת'ר (ETH ), המטבע של פלטפורמת הבלוקצ'יין את'ריום, הניצב במקום השני בשווי השוק שלו, צנח ביממה האחרונה 17%, ומחיר האת'ר נע סביב 220 דולר הבוקר. שער הריפל (XRP ), המטבע השלישי בגודל השוק שלו, ירד ביממה האחרונה 5% ונע סביב 30 סנט ליחידה.

בסוכנות הידיעות "רויטרס" דווח הבוקר כי בפני ועדת השירותים הפיננסיים של הקונגרס האמריקאי הוצגה הצעת חוק המבקשת למנוע מחברות הייטק גדולות להנפיק מטבעות דיגיטליים ולתפקד כמוסדות פיננסיים, כפי שמתכננת לעשות חברת פייסבוק במסגרת פרויקט ליברה. פייסבוק הכריזה לפני כחודש שהיא מעוניינת להשיק את המטבע הדיגיטלי ליברה בשנה הבאה.

הצעת החוק, שהועלתה על ידי הרוב הדמוקרטי בוועדה, מבקשת להטיל קנס של מיליון דולר ביום על חברה שתפר את החוק. על פי טיוטת ההצעה, החוק מתייחס לחברות המציעות שירותים בפלטפורמה מקוונת, שהן בעלות הכנסה שנתית של לפחות 25 מיליארד דולר. ב"רויטרס" ציינו כי הצעת החוק, תחת הכותרת "לשמור על חברות טכנולוגיה גדולות מחוץ לפיננסים" ("Keep Big Tech Out Of Finance Act"), צפויה לעורר התנגדות מצד חברי המפלגה הרפובליקנית, המצדדים בדרך כלל בעידוד חדשנות. גם אם ההצעה תתקבל בקונגרס, היא עדיין תתקשה לזכות בתמיכת הסנאט האמריקאי. עם זאת, ההצעה שולחת מסר ברור לפייסבוק ולכל חברות הטכנולוגיה הגדולות הבוחנות כניסה לתחום השירותים הפיננסיים.

טראמפ: "לא מעריץ של ביטקוין"

ביום רביעי האחרון נסחר הביטקוין במחיר של יותר מ-13 אלף דולר, אבל בתוך שעות ספורות צנח מתחת ל-12 אלף דולר, לאחר שג'רום פאואל, יו"ר הפד, העלה בעדותו בפני הקונגרס האמריקאי חששות לגבי תוכנית ליברה של פייסבוק. ביום שישי צייץ בטוויטר נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ: "אני לא מעריץ של הביטקוין ושאר מטבעות הקריפטו, שאינם כסף", והוסיף כי "למטבע הווירטואלי ליברה של פייסבוק תהיה עמידות או מהימנות נמוכה".

עוד קודם לאמירות של נשיא ארה"ב ושל יו"ר הפד בנוגע למטבעות הדיגיטליים, הועלו בקונגרס האמריקאי באחרונה שלוש הצעות חוק הנוגעות לתחום. בסוף השבוע דווח כי רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) בוחנת אם נדרש פיקוח על המטבע הדיגיטלי שפייסבוק מתכננת להנפיק. במסגרת זאת, הרשות בודקת אם המבנה הפיננסי של המטבע הדיגיטלי ליברה דומה למבנה של קרן סל (ETF), ואם כך, יחולו על ליברה אותם חוקים החלים על ניירות ערך.

בשבוע שעבר, כפי שדיווחנו ב"גלובס", אישרה ה-SEC גיוס הון ראשון מסוגו על ידי חברת בלוקצ'יין. בהתאם לכך, גייס סטארט-אפ הבלוקצ'יין האמריקאי Blockstack ביום חמישי האחרון 28 מיליון דולר בהנפקת המטבע הדיגיטלי שלו, שנעשתה מתוקף תקנה A פלוס בחוקי ניירות ערך של ארה"ב.

ואולם, הדרישות הרגולטוריות אינן הבעיה היחידה שעמה מתמודד שוק הקריפטו. ביום שישי נפרצה בורסת הקריפטו היפנית ביטפוינט, ונגנבו ממנה מטבעות דיגיטליים בשווי כ-3.5 מיליארד ין יפני (כ-32 מיליון דולר ארה"ב). הפריצה לבורסת Bitpoint היא השישית במניין הפריצות לבורסות קריפטו בעולם מאז תחילת 2019. לפי נתוני אתר The Block, הגניבות מזירות המסחר במטבעות דיגיטליים בעולם בכל הזמנים מסתכמות בסכום כולל של 1.39 מיליארד דולר.

ובינתיים בישראל, אתמול דיווחה חברת כריית הביטקוין Bitfarms כי ביום שלישי הקרוב, 16 ביולי, יתחילו מניותיה להיסחר בבורסת TSXV בטורונטו ויימחקו מהמסחר בבורסת תל אביב. ביטפארמס נכנסה לבורסת תל אביב לפני מעט יותר משנה, לאחר השלמת מיזוגה אל תוך השלד הבורסאי בלוקצ'יין כריה (לשעבר "משאבי טבע") של רועי סבג באפריל 2018. בסך הכל, מתחילת אפריל 2018 ועד להפסקת המסחר במניית ביטפארמס  בחודש שעבר, איבדה המניה 86% מערכה.