תא"ל במיל' נגד מפקד הטייסת לשעבר: תביעת מיליונים נגד בעלי אפריל בטענה לתרמית משקיעים

דדי גולדברגר, מפקד טייסת בעברו, ושותפו אייל יגב, נתבעים בסכום של 7.5 מיליון שקל על ידי משקיעים פרטיים מהם גייסו כספים עבור פרויקט נדל"ן בברוקלין • בראש קבוצת התובעים, שהשקיעו מאות אלפי שקלים כל אחד, עומד תא"ל במיל' בחיל האוויר • שנה לפני קריסת "ברוקלנד אפריל", בה הוחזק הפרויקט הכושל, מכרו גולדברגר ויגב את מניותיהם בה לשותפם בועז גלעד תמורת מיליוני דולרים • עדכון: בדצמבר 2020 ביהמ"ש המחוזי מחק על הסף את התביעה. בדצמבר 2022 ביהמ"ש העליון (ע"א 1148/21) דחה את הערעור שהגישו התובעים 

אייל יגב ודדי גולדברג, Upreal נדל"ן / צילום: תמר מצפי
אייל יגב ודדי גולדברג, Upreal נדל"ן / צילום: תמר מצפי

טענות חדשות נגד בעלי השליטה לשעבר בחברת האג"ח הזרה "ברוקלנד אפריל", שקרסה באחרונה, מגלות צד שטרם נחשף בפרשה העגומה: קבוצות הרכישה לפרויקטים שאירגנו יזמי חברת אפריל.

12 משקיעים פרטיים, ובהם תא"ל במיל' ובעליה של חברת בנייה, שהשקיעו כל אחד מאות אלפי דולרים בפרויקט נדל"ן בברוקלין ששיווקו דוד (דדי) גולדברגר ואייל יגב, הגישו תביעה נגד השניים ונגד חברות אפריל שבבעלותם. 

בתביעה, טוענים התובעים כי גולדברגר, יגב וחברות שבבעלותם (שמאוחר יותר העבירו את פעילותן לתוך ברוקלנד אפריל, לפני הנפקת האג"ח לציבור), "ביצעו מהלכים פסולים, חסרי תום לב ומנוגדים לדין", כאשר התקשרו "בתרמית, בהטעיה ובחוסר תום לב" עמם בקשר ל"פרויקט איסטרן" - פרויקט בנייה למגורים ברובע ברוקלין שבניו יורק.

ברוקלנד אפריל, שאליה הועברו הפרויקטים של אפריל, שנמצאת בשליטת גולדברגר ויגב, גייסה בשנים האחרונות אג"ח בבורסת ת"א, כחלק מגל גיוסי החוב של חברות נדל"ן זרות הפועלות בארה"ב, אבל כשלה בהחזרת החוב למחזיקי האג"ח. בנובמבר 2018 החברה דיווחה כי נקלעה לקשיים פיננסיים חמורים, ולמעשה קרסה, עם חוב של כ-150 מיליון שקל למחזיקי האג"ח. עוד קודם לכן הספיקו גולדברגר ויגב למכור את חלקם בברוקלנד לשותפם, בועז גלעד, תמורת סכום של 7.5 מיליון דולר. 

"רשלנות רבתי בכל חזית אפשרית"

ההשקעות בפרויקט איסטרן הסתכמו ב-4.8 מיליון דולר. מתוכם, השקעותיהם של 12 התובעים הסתכמו ב-1.3 מיליון דולר.

לטענת התובעים, השקעתם ירדה לטמיון, כשבדיעבד התברר להם כי גולדברגר ויגב הוליכו אותם שולל, בשעה שהציגו להם מצגים כוזבים ונמנעו מלספר להם פרטים קריטיים על הפרויקט, הפרו את ההסכמים עמם, "התנהלו ברשלנות רבתי בכל חזית ונגזרת אפשרית", וכן "איפשרו העלמת כספם של התובעים לצרכים בלתי ידועים, שבינם לבין הפרויקט אין מאומה".

גולדברגר ויגב פעלו מול המשקיעים הישראלים באמצעות ארבע חברות שונות, שבכולן הופיע וריאציה כזו או אחרת של המלה "אפריל". עם זאת, טוענים המשקיעים הישראלים, בתביעה על סך 7.5 מיליון שקל שהגישו באמצעות עו"ד חגי נצר ממשרד איבצן-נצר-וולצקי, באף שלב לא הוצג להם כי ביום מן הימים יעבור הפרויקט לבעלותה של חברת ברוקלנד אפריל - מהלך שלטענתם, הוביל לכך שהשקעתם ירדה לטמיון.

גולדברגר ויגב, טוענים המשקיעים, ניסו לטשטש את הקשר, שלימים התברר למשקיעים, ביניהם לבין ברוקלנד אפריל, שאליה בסוף הועבר כאמור הפרויקט. לטענת התובעים, גולדברגר ויגב "עשו שימוש פסול במסכי התאגידים הרבים באמצעותם הם פעלו על מנת להונות את המשקיעים, באופן המצדיק ומחייב הרמת מסך, התעשרו ולא במשפט על חשבון התובעים, ונתנו יד, בין במעשה ובין במחדל, להעלמה ולאובדן של כספי המשקיעים".

המשקיעים נפלו בקסמי "הקברניט"

לדברי התובעים, גולדברגר ויגב הציגו את עצמם כיזמי נדל"ן בינלאומיים, המומחים בהשקעות בברוקלין, ו"כמי שבמקביל לניהול שמרני וסולידי של הפרויקטים, השיגו למשקיעים בפרויקטים שלהם תשואות גבוהות ביותר על כספם".

עוד טוענים התובעים, ובהם גם תא"ל איתי רייס, לשעבר מפקד בסיס פלמחים של חיל האוויר, כי גולדברגר, שגם לו עבר בחיל האוויר בהיותו מפקד טייסת, הוצג בפני המשקיעים כ"קברניט" הפרויקט, וכי הרקורד שלו מחיל האוויר "שימש פעם אחר פעם לצורך גיוס המשקיעים, וכמעין אסמכתא כביכול לכך שמדובר ביזמים רציניים שניתן לסמוך עליהם". לטענת התובעים, חלק לא מבוטל מהמשקיעים הם אנשי חיל אוויר, ששמו מבטחם בגודלברגר. עם התובעים נמנים גם מיכה בראון, דבי קנדלי, אלון בירנבוים, ברוך טרנטר ואליאור וייסברג.

אלא שהמצגים שהציגו גולדברגר ויגב, לטענת התובעים, לא תאמו את מה שאירע בשטח, במה שעולה לטענתם לכדי "מצגי שווא בוטים". "גולדברגר ויגב כלל לא ניהלו, לא טיפלו ולא היו מעורבים בביצוע מיזמי הבנייה בברוקלין, אלא עסקו ביסודו של דבר ב'גיוס' המשקיעים, כשאת השליטה והניהול בפרויקטים עצמם ואת כספי המשקיעים הם מסרו באופן מלא לידיהם של שני ישראלים לשעבר ותושבי ארה"ב בהווה - בועז גלעד ואסף פיטוסי, בעלי חברת ברוקלנד - שהם אלה שביצעו, ניהלו ושלטו בפרויקטים", נטען בתביעה. נציין, כי גלעד ופיטוסי אינם נתבעים על ידי המשקיעים.

עוד מציינים המשקיעים בתביעתם כיצד ערב ההנפקה של ברוקלנד, העבירו גולדברגר ויגב את כל זכויותיהם בחברות אפריל, שתחתיהן נוהל תחילה הפרויקט באיסטרן, לחברת ברוקלנד אפריל (במסגרת עסקת מיזוג), והשאירו את ניהול החברה המאוחדת לגלעד ולפיטוסי, תוך מסירת דיווח מטעה למשקיעים. בשנים 2014-2015 הנפיקה ברוקלנד אפריל שתי סדרות אג"ח בדירוג BBB, בהיקף כולל של כ-260 מיליון שקל. 

שנה לפני קריסת החברה, בדצמבר 2017, מכרו גולדברגר ויגב את מניותיהם בברוקלנד (49%) לגלעד תמורת 7.5 מיליון דולר. בדיווח לבורסה נמסר כי התמורה  תשולם "על פני שלוש שנים בהתאם לאבני דרך שנקבעו, בכפוף להתאמות".

לטענת התביעה, מכירת המניות על ידי השניים "הותירה את התובעים (ומשקיעים רבים נוספים) מול שוקת שבורה". בכך, טוענים התובעים, ניצלו גולדברגר ויגב את האמון שנתנו בהם המשקיעים, זנחו אותם לצד הדרך ו"שלשלו לכיסם סכומי עתק - על חשבון התובעים ושאר המשקיעים".

המשקיעים טוענים: כך גזלו מאיתנו כספים בתרמית
 המשקיעים טוענים: כך גזלו מאיתנו כספים בתרמית

צו הפסקת עבודה לפרויקט בברוקלין

פרויקט איסטרן בברוקלין (991 Eastern Pky) כלל רכישת שני נכסים הצמודים זה לזה. לטענת התובעים, הם השקיעו את כספם בפרויקט, שבמסגרתו תוכננה הריסתם החלקית של המבנים שבשטחו, ולאחר מכן שיפוץ והקמה של שני בנייני דירות הצמודים זה לזה. עלות הפרויקט הוצגה בהיקף של כ-10 מיליון דולר, והוא היה אמור להניב להם, על פי המצג שקיבלו, תשואה של 55% על כספם בתוך 24 חודשים בלבד.

אלא שבפועל, טוענים המשקיעים, שש שנים לאחר ההתקשרות בקשר לפרויקט, כל שנעשה בשטח הוא הריסה של המבנים הקיימים ויציקת מרתף באחד המגרשים. ואולם הבעיה הגדולה, לטענתם, לא נוגעת רק לעיכוב המשווע בהשלמת הפרויקט. לטענת התובעים, אף שעד כה בוצעה רק הריסה של המבנים והקמת המרתף, השקיעה החברה בפרויקט כבר 8.5 מיליון דולר - 80% יותר מהסכום הנקוב בתוכנית העסקית.

התובעים טוענים עוד כי כיום תלוי ועומד נגד הפרויקט צו הפסקת עבודה, וכל זאת, כשהחברה שאליה העבירו גולדברגר ויגב את השליטה בפרויקט שבו השקיעו את כספם, ברוקלנד אפריל, קרסה כלכלית וניתן נגדה צו הקפאת הליכים בבית המשפט המחוזי ת"א.

נוסף על כך, טוענים התובעים, לימים התברר להם כי פרויקט איסטרן התנהל ללא כל פיקוח, וכי בעלי המקצוע שנשכרו לליווי הפרויקט, לרבות מהנדסים, קבלנים ומנהלי עבודה, הוחלפו בקצב מסחרר.

"תביעת סרק נגד מרשינו"

בתגובה מסרו עוה"ד גיא נאמן ושגיא רויזר, ממשרד CBA & NTK, המייצגים את חברת אפריל ואת גודלברגר ויגב: "אנו מבינים את אכזבת המשקיעים מההשקעה שלא צלחה, ומכבדים את תחושותיהם. ואולם אנו סבורים כי הדבר אינו מצדיק הגשת תביעת סרק נגד מרשינו, שכוללת מסכת עובדתית ומשפטית בלתי נכונה וחליפית למציאות. מובן שנשקף את הדברים במלואם בפני בית המשפט, ואנו משוכנעים כי בית המשפט הנכבד יבהיר לתובעים באופן ברור ורם כי דין הטענות כלפי מרשינו להידחות".

נוסף על הטענות נגד גודלברגר, יגב והחברות שבבעלותם, מעלים המשקיעים טענות גם נגד מי ששימש נאמן לכספים שהשקיעו התובעים בפרויקט, עו"ד אבירם דוויק, שלטענתם, הפר את חובותיו כנאמן באופן יסודי ושיחרר את כספי המשקיעים בפרויקט לגלעד ופיטוסי, בלי שהתקיימו התנאים לכך כקבוע בהסכמי ההשקעה. עוד טוענים המשקיעים התובעים כי בהמשך חבר הנאמן לגולדברגר ויגב כדי להחזיק עמם בצוותא בחלק ממניות המיעוט שלהם בברוקלנד.