טכנולוגיה | פיצ'ר

הכירו את "יגאל": הרובוט החדש של שופרסל שיעזור לרשת לסדר את המדפים

רשת הקמעונאות הגדולה בישראל משתפת פעולה עם הסטארט-אפ טראקס, ותכניס לסניפיה רובוטים שיעקבו בזמן אמת אחר המלאי, במקביל למערכת חכמה של מצלמות שפריסתן תגדל ל-15 סניפים במקום שלושה כיום • עלות כל רובוט נאמדת בכ-20 אלף דולר, ובחברה מעריכים כי המהלך ישפר בכ-5% את זמינות המוצרים

הרובוט "יגאל"/ צילום: Trax
הרובוט "יגאל"/ צילום: Trax

טכנולוגיה בשירות המזון: שופרסל, רשת הקמעונאות הגדולה בישראל, מכניסה לסניפיה שתי מערכות טכנולוגיות של חברת הסטארט-אפ טראקס (Trax) שנועדו לשפר את ניהול המלאי ובהתאם גם את יעילות הרשת. 

ל"גלובס" נודע כי במסגרת זו שופרסל, בניהולו של איציק אברכהן, החלה להפעיל פיילוט של רובוט לניהול ומעקב בזמן אמת אחר המלאי במדפי המוצרים, זאת במקביל למערכת חכמה של מצלמות. עד היום פעלו המצלמות שעוקבות אחר המלאי בשלושה סניפים בלבד, כעת, כך נודע ל"גלובס", מבקשים ברשת להרחיב את הפיילוט ל-15 סניפים.

שיתוף הפעולה בין שופרסל לחברת טראקס, המפתחת טכנולוגיה לראיית מחשב וניתוח נתונים של חנויות פיזיות, החל לפני כחצי שנה ומתבסס על שתי טכנולוגיות של החברה. איך זה עובד? הרובוט, המכונה "יגאל", מנווט בחנות ומבצע מיפוי פיזי של הסניף וצילום של קטגוריות בין פעמיים לארבע פעמים ביום. הדאטה שנאספת עולה לענן ועוברת הליך של זיהוי תמונות, לאחריו מקבלת הרשת אינפורמציה על נתוני צריכת הלקוחות בזמן אמת, כולל התראה למחסן בנוגע לחוסרים ומיקומם. 

הטכנולוגיה השנייה כוללת מצלמות נייחות שמותקנות במדפים ונועדו לשפר את זמינות המוצרים והצגתם עם השילוט הנכון ובמיקום הנכון. עלות כל רובוט נאמדת בכ-20 אלף דולר, אולם פריסה רחבה וקנייה של יחידות רבות יותר עשויה להוזיל את המחיר. 

היתרון: גמישות בתנועה 

הן הרובוט והן המצלמות מסוגלים לספק נתונים הנוגעים כאמור לספירת מלאי וסימון של מדף שעומד להתרוקן. ברשת מתכננים לשדרג בהמשך את המערכת כך שתוכל לקבל נתונים לגבי המלאי שקיים במדפים ובמחסן ביחד. כמבחינת שופרסל מדובר בטכנולוגיה שמקצרת את זמן החוסר של המוצרים במדף, ובחברה מעריכים כי היא משפרת בכ-5% את זמינות המוצרים.

לדברי טראסק, בגלל סוגיות פריות ורגולציה באירופה הרובוט והמצלמות לא מצלמים בני אדם. 

הרובוט של טראקס פעיל כיום בסניף של שופרסל בעזריאלי תל אביב, ואילו המצלמות הנייחות מותקנות בשלושה סניפים - בעזריאלי תל אביב, בסניף נווה הדרים בראשון לציון, ובסניף נוסף בראשון לציון שצמוד למטה ההנהלה של החברה. בחודש הקרוב תתרחב הפריסה של המצלמות הנייחות ל-15 סניפים נוספים כאמור, ואילו הרובוט נמצא עדיין בשלבי התאמה ושדרוג. עם זאת, היתרון של הרובוט ביחס למצלמות הנייחות הוא גמישות התנועה שלו גם במעברים צפופים או לא שגרתיים, וגם בשימוש במדפים שונים מהסטנדרט.

כרגע שופרסל משתמשת בטכנולוגיה הזו בעיקר עבור קטגוריות ספציפיות שבהן הפוטנציאל לשיפור הזמינות הוא הגבוה ביותר. כך למשל, המצלמות מוצמדות למדף מוצרי הקפה בהם מחיר היחידה הוא גבוה והזמינות קריטית לצרכן. בנוסף, מדובר במוצרים יקרים יחסית, כך שבמקרה הזה האכזבה עבור הצרכן היא גם הפסד הכנסה גדול יחסית לקמעונאי.

קטגוריה נוספת שאליה מוצמדות המצלמות היא החטיפים המלוחים. מדובר במוצרים עם נפח גדול יחסית ליחידה, כך שבמדפים הקיימים נכנסת כמות שהיא נמוכה מכמות המכר היומי הממוצע. כלומר התחלופה במדפים הללו גבוהה יותר והביקוש מחייב למלא אותם יותר מפעם אחת ביום.

דוד לרון, סמנכ"ל התפעול ושרשרת האספקה בשופרסל, אמר היום ל"גלובס" כי "הטכנולוגיה החדשה מאפשרת לנו לנהל בצורה יעילה ונכונה את הנראות והזמינות של מוצרי החנות. אנו מקבלים בזמן אמת מידע מהשטח ויודעים לפעול באופן מיידי במקרה של חוסרים, סידור מדף נכון יותר וניהול המלאי הקיים".

יוכלו למכור מידע לספקיות 

טראקס הישראלית-סינגפורית הוקמה ב-2010 על ידי יואל בר-אל ודרור פלדהיים, והיא מעסיקה כיום כ-800 עובדים, מתוכם 200 בישראל. עד היום גייסה החברה כ-200 מיליון דולר ושוויה מוערך בכ-1.1 מיליארד דולר. ‏לחברה 175 לקוחות פעילים מ-50 מדינות שונות, רובם ספקים, וביניהם תאגידים עולמיים כמו קוקה-קולה ונסטלה, וגם תנובה הישראלית.

עד השנים האחרונות הפעילות של טראקס התמקדה בעיקר במתן שירות לספקים, אולם בשלוש השנים האחרונות היא החלה לעבוד גם עם קמעונאיות והיא נמצאת בכ-30 פיילוטים עם רשתות ברחבי העולם. בשלב הראשון מדובר על ייעול לוגיסטי, אולם בהמשך הטכנולוגיה תאפשר לרשתות המזון גם להרוויח ממכירת המידע הזה לספקיות שעובדות מולן. 

המהלך הנוכחי של שופרסל מצטרף לפיתוח טכנולוגי נוסף שהטמיעה לאחרונה הרשת עם חברה טכנולוגית אחרת, טריגו ויז'ן, במסגרתו היא מפעילה פיילוט של חנות ללא קופות וללא קופאיות, בדומה לטכנולוגיה של אמזון בחנויות אמזון גו. החברה נערכת לפרוס את הטכנולוגיה בכל 365 סניפיה בתוך שלוש עד חמש שנים. 

אגב, שופרסל אינה היחידה שפועלת להטעמת טכנולוגיות חדשניות בחנויות הפיזיות שלה. לאחרונה דיווחנו כי סופר-פארם, רשת הפארם הגדולה בארץ, החלה בהפעלת פיילוט של רובוט-רוקח בבתי המרקחת שלה שמסוגל לסרוק מרשמים ולאתר את התרופות עבור הלקוחות ובכך לקצר את זמן ההמתנה בבתי המרקחת שבסניפים. רשתות נוספות משתמשות בטכנולוגיות כמו קופות לשימוש עצמי.