פון דר-ליין נבחרה לנשיאת הנציבות האירופית; מבטיחה "ניו דיל ירוק" לאירופה

הפרלמנט האירופי הצביע ברוב של 383 חברי פרלמנט (מתוך 747 חברים) בעד המינוי • פון דר-ליין (60) היא הנשיאה הראשונה של הנציבות המגיעה מגרמניה, הכלכלה הגדולה ביותר באיחוד, מזה יותר מ-50 שנה • היא צפויה להחליף בתפקיד את ז'אן-קלוד יונקר מלוקסמבורג ב-1 בנובמבר

אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות של האיחוד האירופי / צילום: וינסנט קסלר, רויטרס
אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות של האיחוד האירופי / צילום: וינסנט קסלר, רויטרס

אורסולה פון דר-ליין, שכיהנה עד כה כשרת ההגנה של גרמניה, נבחרה היום לתפקיד הבכיר ביותר באיחוד - נשיאת נציבות האיחוד האירופי. הפרלמנט האירופי הצביע ברוב של 383 חברי פרלמנט (מתוך 747 חברים) בעד המינוי. פון דר-ליין (60) היא הנשיאה הראשונה של הנציבות המגיעה מגרמניה, הכלכלה הגדולה ביותר באיחוד, מזה יותר מ-50 שנה. היא הוצעה לתפקיד על ידי מנהיגי האיחוד בתום פסגה שבה נפסלו מנהיגי הגושים הגדולים בפרלמנט. היא צפויה להחליף בתפקיד את ז'אן-קלוד יונקר מלוקסמבורג ב-1 בנובמבר.

בנאום שנשאה היום לפני חברי הפרלמנט האירופי, עוד לפני ההצבעה, הציגה פון דר-ליין את חזונה לאירופה. רופאה בהכשרתה, אם לשבעה ילדים (עובדה שהזכירה שוב ושוב), פון-דר ליין נכנסה מאוחר לפוליטיקה הגרמנית אך התקדמה בהתמדה במפלגה השמרנית (CDU) בהובלת מרקל ומונתה לתפקידים שונים, ביניהם שרת העבודה ושרת ההגנה. היא קראה ללכידות ואחדות רבה יותר באירופה על רקע האתגרים הגלובליים הניצבים בפני היבשת, ושמה דגש מיוחד על "מהפכה ירוקה" שהבטיחה לקדם באיחוד.

"אני מבטיחה להפוך את אירופה ליבשת הראשונה הנייטרלית מבחינת אקלים עד 2050 (מבחינת קיזוז והפחתת פליטת גזי חממה, א"א)", אמרה פון דר-ליין לקול מחיאות כפיים. הפרלמנט האירופי שנבחר במאי האחרון הציג התחזקות משמעותית של סיעות הירוקים ביבשת, בעיקר בגרמניה ובהולנד. "חייבים לנקוט צעדים אמיצים", אמר פון דר-ליין, "ההתחייבות של האיחוד להפחית פליטת גזי חממה ב-40% עד 2030 (בהשוואה למצב ב-1990) אינה מספיקה, צריך לכוון ליעד של 55%". פון דר-ליין הבטיחה "להציק ניו-דיל ירוק (Green New Deal) בתוך 100 הימים הראשונים" לכהונתה.

הפוליטיקאית הגרמנית גם שמה דגש על קידום נשים ביבשת, וביקשה את תמיכת הפרלמנט כאשה. "אנחנו מייצגות חצי מהאוכלוסייה, ואנחנו דורשות את מה שמגיע לנו", אמרה. היא הבטיחה לדאוג לשווין מגדרי באיוש 28 משרות הנציבים (אחד מכל חברת איחוד אירופי), ואמרה כי אם המדינה לא תציע נשים לתפקיד, היא "לא תהסס לדרוש שמות חדשים". היא ציינה כי "מאז 1958 היו 183 נציבים, רק 35 מהם היו נשים". פון דר-ליין תהיה אחראית בתפקיד החדש על הנציבות האירופית, שהיא הזרוע הביצועית של האיחוד האירופי, המעסיקה כ-30 אלף בני אדם ברחבי אירופה.

פון דר-ליין נחשבת לבעלת מדיניות פרו-ישראלית, והיתה מעורבת בין השאר באישור מכירת הצוללות העתידיות לישראל, כחלק מקבינט מצומצם המחליט על כך. עם זאת, מי שמונה ל"שר החוץ" של האיחוד האירופי, הספרדי ג'וזף בורל, המגיע משורות המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, נחשב למבקר חריף של מדיניות ישראל בשטחים.