וולוו וטויוטה הובילו השקעה של 31 מיליון דולר ב-UVeye הישראלית

UVeye פיתחה מערכת לבדיקות חיצוניות של רכבים, הן לשוק הביטחוני והן לתהליכי ייצור ולבדיקת רכבים שכבר עלו על הכביש

קו ייצור במפעל רכב / צילום: רויטרס, Philippe Wojazer
קו ייצור במפעל רכב / צילום: רויטרס, Philippe Wojazer

חברת UVeye (קיצור של Under Vehicle Eye) הישראלית, שמספקת פתרונות טכנולוגיים לסריקה חיצונית של כלי רכב, גייסה 31 מיליון דולר, בהובלת יצרניות הרכב טויוטה ו-וולוו, וכן מחברת חברת הביטוח האמריקאית W.R. Berkley Corporation. בסך הכל גייסה החברה 35 מיליון דולר, וכל הסכום נכנס לקופת החברה. ב-Uveye לא הסכימו לחשוף את השווי לפיו בוצע הגיוס.

הסטארט-אפ הוקם על ידי האחים אמיר ואוהד חבר בשנת 2016, ומעסיק כיום כ-80 עובדים, מתוכם 70 בישראל. בחברה מתכננים להשתמש בסכומי הגיוס לצורך הגדלת כוח האדם בישראל. אמיר חבר ייסד בעבר את חברת ויז'ואלי, שנמכרה ב-2015 לעליבאבא בסכום שהוערך אז ב-9-6 מיליון דולר.

בחברה סיפרו בעבר ל"גלובס" כי הרעיון להקמת UVeye עלה במוחו של אחד המייסדים, אמיר חבר, כשהוא הגיע לפגישה במשרד הכלכלה בירושלים בעקבות מכירתה של ויז'ואלי, לעליבאבא. השומר התכופף לרצפה כדי להסתכל מתחת לרכב שלו, אך הודה בפניו חבר כי הוא לא יכול לראות כלום, אך עושה זאת משום שיש מצלמה שמצלמת את האזור, ושאם יקרה משהו, יוכלו לראות שהוא עשה את שלו.

החברה התפתחה מהתחום הביטחוני והמערכות שלה הותקנו במתקנים רגישים כמו שגרירויות, בסיסים צבאיים, ונמלים, במטרה לזהות מטעני חבלה, הברחות סמים וכו'. לפני שנתיים החליטו בחברה להתפתח גם לתחום הטכני, כלומר לזהות תקלות בכלי הרכב באמצעות המערכות שלה. בחברה מציינים כי ההכנסות משתי החטיבות יחסית דומות, אך התחום האזרחי צומח במהרה. כיום החברה עובדת עם חמש יצרניות רכב, בהן טויוטה, סקודה, דיימלר, וולוו, ויצרנית נוספת שבחברה לא חושפים את זהותה. הם ציינו כי מאז הקמתה אפשרה UVeye ביצוע של מיליוני סריקות של כלי רכב בעשרות מדינות ברחבי העולם.

המערכת משלבת חומרה ותוכנה, ובחברה מציינים כי האלגוריתמים שלה לומדים איך נראים החלקים הרלוונטיים בכלי הרכב השונים, מבלי שהוזנו לתוכה תמונות של כל הדגמים. המערכות רלוונטיות לאתרי הייצור, לתהליך השינוע, למכוניות שכבר על הכביש וכן לניהול ציי רכב. כך למשל, בחברה משתפים פעולה עם חברת האוטובוסים קווים. בוולוו וטויוטה מתכוונים להתחיל להשתמש במערכת באתרי ייצור ברחבי העולם. המערכות של החברה כבר לא בודקות רק את גחון הרכב, אלא גם את הצמיגים ואת המכונית כולה.

ב- UVeye לא הסכימו למסור מידע על רמת ההכנסות שלה. המודל העסקי שלה מבוסס על תשלום לפי שימוש ולא על מכירת המערכות. ירון סגיב, סמנכ"ל השיווק של החברה, ציין כי המוצר משתלב עם שלוש מגמות בתחום האוטומוטיב: הראשונה היא רכבים אוטונומיים. מכיוון שהם יסעו זמן ממושך יותר, יהיה ניתן לבנות נקודת בדיקה שבה הם יוכלו לעבור במהלך היום; השנייה היא תעשייה 4.0, ומעבר של היצרניות לפס ייצור אחד לדגמים שונים; והרצון של יותר חברות לתת שירותים לבעלי מכוניות.

את החברה ייצגו עוה"ד פיטר שוגרמן ודניאלה מילנר ממשרד יגאל ארנון ושות'.