שוב תלונות על מבחן ההסמכה של רואי החשבון: "שאלות נישה", "ניקוד אגרסיבי"

לידי "גלובס" הגיעו תלונות של סטודנטים לחשבונאות שניגשו אתמול למבחן וטוענים כי הוא נבנה באופן לא הוגן שיוביל אותם לכישלון ודאי • התלונות מגיעות רגע לפני יישום המהפכה בלימודי החשבונאות ובמבחני ההסמכה

סטודנטים בבחינות הסמכה. התלוננו שהמבחן עסק בנושאים צדדיים ולא מהותיים / צילום: ליאור מזרחי
סטודנטים בבחינות הסמכה. התלוננו שהמבחן עסק בנושאים צדדיים ולא מהותיים / צילום: ליאור מזרחי

"במבחן היו יותר מדי שאלות נישה", "השאלות ברמה גבוהה מדי באופן המקשה על הנבחנים", "לא היה מספיק זמן כדי לפתור את השאלות", "היו שאלות שנוסחו באופן בעייתי ולא ברור", ו"שיטת הניקוד האגרסיבית מובילה לכישלון" - כך טוענים סטודנטים לחשבונאות שניגשו אתמול (ב') לבחינה הסופית בחשבונאות פיננסית מתקדמת, בדרכם לרישיון רואי החשבון הנכסף.

הסטודנטים שניגשו לבחינה לא ציפו לבחינה קלה (כי "חשבונאות פיננסית זה לא קל"); אבל לטענתם, הם כן ציפו לבחינה הוגנת. ביממה האחרונה הגיעו אל "גלובס", אל ראשי התחומים ללימודי חשבונאות במוסדות הלימוד השונים בארץ ואל ראשי מטה מאבק הסטודנטים לחשבונאות תלונות רבות על המבחן שארך כשבע שעות. מרבית התלונות הן סביב שינוי אחד שהוכנס לראשונה במבחן שנערך אתמול בחלק "שאלון הרב-ברירה", או בשמו העממי יותר - "השאלון האמריקאי".

מהו טיב השינוי? על-פי החלטת המועצה, החל ממועד אביב 2019 (המבחן שנערך אתמול), הנבחנים נדרשים לקבוע בנוגע לכל משפט מבין הברירות בשאלה האמריקאית, בנפרד, אם הוא נכון או לא נכון. זאת, בשונה מהמצב עד כה, שלפיו נדרשו הנבחנים לבחור את התשובה הנכונה ביותר מתוך כל התשובות האפשריות.

הפעם, בכל שאלה הוצגו לנבחנים ארבעה משפטים, ארבע תשובות אפשריות, וכל נבחן נדרש לענות לגבי כל משפט בנפרד - האם הוא נכון או לא. כל משפט שהתשובה עליו נכונה מזכה את הנבחן בחצי נקודה, ואם כל התשובות לכל המשפטים יהיו נכונות, הנבחן זוכה לנקודה אחת נוספת.

בהודעת מועצת רואי החשבון על השינוי מינואר השנה, צוין כי "המועצה סבורה כי מבנה השאלה החדש משפר את הוגנות הבחינה ויאפשר לנבחנים להביא לידי ביטוי את רמת הידע שלהם באופן טוב יותר". אך כפי שמסתבר כעת, הסטודנטים שחוו אתמול לראשונה את השאלון החדש ושיטת הניקוד החדשה טוענים כי השיטה החדשה, המהווה 24 נקודות מציון הבחינה, מגדילה את הסיכוי שלהם לכישלון. 

שיעורי מעבר בבחינות מועצה
 שיעורי מעבר בבחינות מועצה

"קונספט חדש ולא הוגן"

ע', שניגש אתמול לבחינה בחשבונאות פיננסית מתקדמת בפעם השנייה, מספר כי הוא וחבריו התקשו להתמודד עם החלק הזה במבחן, גם מבחינת לוח הזמנים הקצר והצורך להתמודד עם ארבעה משפטים בכל שאלה בנפרד, וגם מבחינת רמת הקושי של השאלות. "הקונספט החדש של השאלון שהוכנס בפעם הראשונה במועד הזה היה לא הוגן כלל. החלק הזה מסתכם ל-24 נקודות במבחן, שזה הרבה, ולא היה לנו איך להתכונן לשאלות האלה, כי לא היו לנו דוגמאות מהעבר. השאלות הקשו עלינו מאוד, היה לחץ של זמן, וחלק מהשאלות היו מאוד נקודתיות וברמה מאוד גבוהה".

עוד מוסיף ע' כי "זה היה החלק הראשון במבחן, והוא ארך שלוש וחצי שעות. לא ידענו לקראת מה אנחנו באים וזה הפתיע אותנו".

גם אל רו"ח חן שרייבר, סגן נשיא לשכת רואי החשבון, שמלווה את מטה מאבק הסטודנטים לחשבונאות בשנים האחרונות, הגיעו תלונות של סטודנטים על השאלון האמריקאי במבחן. לדבריו, "כמה תלמידים מצוינים שניגשו לבחינה התלוננו על כך שהחלק של 'הנכון-לא נכון' היה ברמה מאוד גבוהה, והשאלות היו קשות מאוד. מכיוון שהשאלות היו קשות מאוד, וגם שיטת הניקוד מאוד אגרסיבית, אז אפשר בקלות להיכשל בחלק הזה".

מרצה נוסף בחוג לחשבונאות באחד המוסדות המובילים סיפר ל"גלובס" כי החלק הזה הוביל חלק מהסטודנטים שלו לתחושות קשות מאוד, מאחר שחלק מההנחיות היו סותרות.

"נושאים צדדיים ולא מהותיים"

לא רק על החלק הזה התלוננו סטודנטים בפני המרצים. אל רו"ח ועו"ד אלי אור, ראש המחלקה לחשבונאות במסלול האקדמי של המכללה למינהל, הגיעו תלונות נוספות של סטודנטים בנוגע לחלקים אחרים של המבחן. לדבריו, "סטודנטים שניגשו למבחן התלוננו על שאלה אחת שנוסחה בצורה לא טובה, מבחינת הגהה, באופן שמכשיל את הסטודנטים".

שאלה אחת שמנוסחת לא טוב מכשילה במבחן הכולל?

אור: "מבחינה סטטיסטית, מי שלא עובר את השאלה הזאת לא עובר את הבחינה, כי זה מצטרף לכישלון שלו בחלק האמריקאי. לפי סטטיסטיקה של מספר השאלות שצריך לעבור, זה מאוד משמעותי ומוביל לכישלון".

עוד אומר אור כי לטענת הסטודנטים, המבחן עסק בנושאי נישה שאינם קשורים לעבודתו של רואה החשבון ביום-יום. "תלונה נוספת שהגיעה אלינו היא שהנושאים בעבודתו של רואה החשבון לא באו לידי ביטוי, וחלק מהשאלות כללו נושאים צדדיים ופינתיים בדומה לבחינות הקודמות".

התלונות מהיום מצטרפות לתלונות שעלו בכל המועדים האחרונים של הבחינות הסופיות. בשנים האחרונות חזר על עצמו ריטואל קבוע, שבו מיד עם סיומו של המבחן הסופי (כל אחד מהשניים) נשמעות טענות מצד סטודנטים לחשבונאות על רמת הקושי של המבחן, שלעתים בלתי עביר ונועד לסגור את שערי המקצוע באופן מלאכותי. שיעור המעבר הנמוך במבחנים (כ-40% עוברים), שהיו מתפרסמים זמן קצר לאחר מכן, היוו אישור לתחושות הסובייקטיביות של הנבחנים.

על רקע התלונות הרבות נגד מתכונת הבחינות, נערכה בדיקה יסודית של התחום, שהובילה לאחרונה להודעה של משרד המשפטים על מהפכה בלימודי החשבונאות ובהסמכה למקצוע, שבין היתר תכלול הקלות משמעותיות בבחינה בחשבונאות פיננסית מתקדמת.

השינויים בלימודים ובבחינות ההסמכה ייכנסו לתוקף במועדים שונים בתקופה הקרובה, אך בינתיים הבחינות נערכות במתכונת הרגילה שלהן, וכנראה נמשיך לשמוע תלונות עליהן בכל מועד מחדש.