אלונה בר און: "אמון ואמונה הם מושגים כלכליים, 'רציונליים'"

כך אמרה יו"רית "גלובס" בוועידת MAD 2019 • "צריך לעשות עבודה רבה, סיזיפית, לעבור על כל הממשקים של המותג ולראות שהם מתאימים למילה אמון. אנחנו עוברים את התהליך הזה ב'גלובס' כבר שנתיים ומחפשים כל הזמן שותפים לדרך"

יו"רית "גלובס" אלונה בראון בוועידת MAD 2019 / צילום: איל יצהר
יו"רית "גלובס" אלונה בראון בוועידת MAD 2019 / צילום: איל יצהר

"לפני למעלה מ-3 שנים, כשעוד שלא העזתי אפילו להעלות בראשי את המחשבה שיום אחד אחזור ל'גלובס' כבעלים משותפת ויושבת-ראש, כתבתי ב'גלובס' טור לכבוד יום הולדתו של אבי, חיים בר און. לטור הזה קראתי: 'להחזיר את האמון ואת האמונה'" - כך סיפרה אמש (ג') יו"רית "גלובס" אלונה בר און בוועידת MAD 2019 של "גלובס".

"כשכתבתי את הטור ההוא, על אמון ואמונה ב'גלובס', לפני 3 ומשהו שנים, המטרה הייתה לפרש את תפיסת הייעוד של העיתונות כמקשרת בין האזרחים למגזר הפרטי ובין אלה לממשלה ובינם לבין עצמם, כמנגישה ומאזנת את המידע הלא סימטרי ביניהם, כמפקחת על תפקודם, כמבקרת שלהם וכמקדמת ומאפשרת יחסי אמון תקינים המבוססים על הקשבה מפוכחת והבנה.

"לקראת הכנס הזה קראתי את הטור ומצאתי את המשפט הבא שכתבתי: 'אמון ואמונה אומנם נתפסים היום כמושגים כמעט היפיים, לצד רוח טובה, אופטימיות, שרוואל וראסטות; אבל הם גם מושגים כלכליים, 'רציונליים'.

"עברו רק 3 שנים מאז, ובוועידת דאבוס 2019 המילה 'אמון' כבר הפכה ל-buzzword של הכנס כולו והוכתרה כמטבע החדש של העשורים הבאים.

"חברת המחקר של ריצ'רד אדלמן, שחוקרת את נושא האמון, מצאה שב-2018 כ-50% מהאנשים מאמינים שחברות ומותגים יכולים לפתור בעיות חברתיות טוב יותר מהממשלה, וכ-50% מבססים את החלטות הקנייה שלהם עם הערכים החברתיים שהמותג מבטא. האחוז הזה גדל כעת באופן אקספוננציאלי בזמן שמתרחשת העברת ההון הגדולה בהיסטוריה, בין ה'בייבי בומרז' ל'מילניאלז' שמעדיפים באופן מובהק לעבוד בחברות ולרכוש מותגים שהם מאמינים להם שיש להם ייעוד חברתי לצד העסקי.

"במכתב השנתי האחרון ששלח לארי פינק, נשיא בלאקרוק, חברת ההשקעות הגדולה בעולם שמנהלת תיק נכסים בהיקף כ-6 טריליון דולר, הוא הסביר בצורה ברורה למנהלי החברות בהן הוא משקיע, שחברות שלא תפעלנה על בסיס 'ייעוד ומשמעות', לצד השאת הרווחים, לא רק תיפגענה בתשואה אלא פשוט לא תשרודנה בעשורים הקרובים.

"בין כתבות מדד המותגים שלנו שהתפרסם היום שמחתי לראות את הטור של שירלי קנטור, שסיפרה שמנכ"ל יוניליוור, אלן ג'ופ, אמר בפסטיבל קאן השנה כי מותגי הקונצרן שיש להם ייעוד חברתי, צמחו בשנת 2018 בכ-70% יותר משאר מותגי הקונצרן, ושהוא הצהיר כי מותגים שלא יהפכו להיות בעלי ייעוד חברתי, יוסרו בעתיד מהפורטפוליו של יוניליוור.

"כמו כן בלטו לעיניי במדד המותגים שלנו המלים 'כוח נשי', 'פעילות למען שמירה על האקלים והסביבה', 'אחריות תאגידית', 'שמירה על איכות', 'הובלה על הדרך של שינוי חברתי', שחזרו על עצמן בטורים שכתבו המנהלים הבולטים בישראל על המותגים שעשו לדעתם שינוי משמעותי השנה.

"הבעיה עם המילה הזו, 'אמון', שהיא צריכה להיות אותנטית. אין בה הנחות של אחד בפה, אחד בלב. צריך לעשות עבודה רבה, סיזיפית, לעבור על כל הממשקים של המותג, הלקוחות, הספקים, העובדים, הטקסטים, המוצרים, חומרי הגלם, הבטיחות, האיכות, החזון, הערכים והנהלים וכו' וכו' ולראות שהם מתאימים למילה הזו באמת. זה תהליך שלוקח זמן רב, שנים, וקשה לעשות אותו לבד.

"אנחנו עוברים את התהליך הזה ב'גלובס' כבר שנתיים ומחפשים כל הזמן שותפים לדרך. אנחנו רואים בכם את השותפים שלנו ומאמינים שבכוחנו יחד, כעיתונות וכמגזר עסקי, להוביל שינויים אדירים בכלכלה ובחברה הישראלית ולהניע אותה למקומות טובים יותר ויותר. אנחנו מאמינים בעצמנו, אנחנו מאמינים בכם, אנחנו מאמינים במדינה שלנו. תודה שבאתם ללמוד איתנו היום על הדרך שכולנו עושים ועל איך הופכים מצרכנים למאמינים".