ריקול בארה"ב לשתלי הגדלת חזה של אלרגן: גורמים לסרטן נדיר

ה-FDA הזהיר כי שתלי הגדלת חזה מחוספסים שמייצרת אלרגן מגדילים פי 6 את הסיכוי לחלות בסוג נדיר של סרטן לעומת אלה של יצרנים אחרים

חברת אלרגן / צילום: Thomas White, רויטרס
חברת אלרגן / צילום: Thomas White, רויטרס

חברת התרופות אלרגן  הודיעה היום (ד') כי היא מבצעת ריקול לשתלי הגדלת חזה מחוספסים, לאחר שנמצא כי השתלים מעלים את הסיכוי לחלות בסוג נדיר של סרטן

ארגון המזון והתרופות האמריקאי (FDA) מצא כי השתלים מעלים את הסיכון לחלות בסוג נדיר של סרטן מסוג לימפומה אנאפלסטית הקשור לשתלי הגדלת חזה (BIA-ALCL). ה-FDA פרסם את הממצאים היום וביקש מהחברה לבצע ריקול למוצר. אלרגן הפסיקה עוד קודם את מכירת השתלים האלו באירופה ובקנדה. באלרגן הדגישו שהריקול לא נוגע לסוגים האחרים של שתלי החזה שמייצרת החברה. 

ה-FDA ציין כי נכון ל-6 ביולי, ברחבי העולם התגלו 573 מקרים של סרטן מסוג BIA-ALCL. ב-481 מהמקרים, לחולות היו שתלים מחוספסים של אלרגן. לפי ה-FDA, השתלים של אלרגן מגדילים את הסיכוי לחלות בסרטן מסוג זה פי 6 לעומת שתלים של יצרנים אחרים בארה"ב. 

יש שני סוגים עיקריים של שתלים להגדלת החזה: שתלים חלקים ושתלים מחוספסים. המרקם של המחוספסים דומה לנייר חול, והיתרון בהם הוא בכך שהסיכוי שיזוזו וישנו את מיקומם בגוף נמוך יחסית. שתלים מחוספסים שכיחים יותר באירופה מאשר בארה"ב, שבה הם מהווים רק 10% מכלל השתלים להגדלת חזה שנמכרים. לפי הערכות אנליסטים, השפעת הריקול על אלרגן תהיה זניחה.