איחוד בשמאל: הורוביץ ושפיר בראש, אהוד ברק במקום העשירי

ניצן הורוביץ, אהוד ברק וסתיו שפיר הודיעו כי החליטו להתאחד ולהקים את "המחנה הדמוקרטי" • כפי שפורסם אתמול ב"גלובס", אהוד ברק במקום ה-10 ברשימה • בראש הרשימה יעמוד הורוביץ, ובמקום השני שפיר, שעוזבת את מפלגת העבודה • שמולי: "אם לא אצליח להביא לחיבור, אחליט על צעדיי הבאים"

אהוד ברק / צילום: כדיה לוי
אהוד ברק / צילום: כדיה לוי

איחוד בשמאל: יו"ר מרצ ניצן הורוביץ, יו"ר "ישראל דמוקרטית" אהוד ברק וחברת הכנסת סתיו שפיר הודיעו הבוקר (ה') כי החליטו להתאחד לקראת הבחירות שייערכו בספטמבר ולהקים את "המחנה הדמוקרטי".

בראש הרשימה יעמוד ניצן הורוביץ; במקום השני תעמוד סתיו שפיר, שעוזבת את מפלגת העבודה והייתה הגורם המלכד במגעים; ואהוד ברק יעמוד במקום העשירי ברשימה. הם ימסרו הצהרה משותפת היום בשעה 17:00.

מרצ תקבל ארבעה מהמקומות בעשירייה הראשונה, ברק ואנשיו יקבלו ארבעה מקומות. העשירייה הראשונה תהיה מורכבת מהורוביץ במקום הראשון; 2: שפיר; 3: יאיר גולן; 4: תמר זנדברג; 5: גילאון; 6: עיסאווי פריג'; 7: פוטנציאלי לחבר כנסת מהעבודה; 8: יעל כהן-פארן; 9: איש/ה של ברק; 10: אהוד ברק; 11: מוסי רז; 12: מיכל רוזין.  פריג' היה שושבין עיקרי באיחוד הזה. לאחר שקודם לכן התנגד לאיחוד עם ברק, הוא דרש שברק ירד אחורה ברשימה, ברק הסכים, והדרך נסללה.

אתמול (ד') פורסם ב"גלובס", כי מסתמן ש"ישראל דמוקרטית" של אהוד ברק תרוץ יחד עם מרצ של ניצן הורוביץ, כשברק יוצב במקום לא ריאלי.

בפגישה לילית בביתה של נועה ריטמן בתל-אביב, שארכה יותר משש שעות, סוכם בין השאר כי בראש הרשימה יעמוד ניצן הורוביץ. כפי שפורסם ב"גלובס", ברק הסכים לדרישת מרצ כי לא יהיה ראשון ואף ירד לאחור לתחתית הרשימה. ברק אמר בפגישה כי הוא מוכן לוותר על מקום ריאלי ולהציב את עצמו גם בעשירייה השנייה כדי לאפשר את האיחוד.

מח"כ תמר זנדברג נמסר: "מהלך דרמטי לחיזוק השמאל: הרחבת השורות הראויה לנו וחיזוק משמעותי לעמדות הצדק והשוויון כחלופה לימין המשיחי והמושחת. מהלך של גדלות נפש אישית וצעדים אמיצים ראויים לציון למען איחוד המחנה, כראוי לגודל השעה. ברכות וכבוד ליו"ר מרצ ניצן הורוביץ, לאהוד ברק, לסתיו שפיר ולכל העוסקים במלאכה". 

ח"כ עיסאווי פריג' מסר: "השמאל הישראלי יצא היום לדרך, מאוחד וחזק. אל מול רוח ה'לא ימין ולא שמאל', אנחנו מציגים רשימה שמה שמאחד אותה זו הגאווה להיות שמאל ולייצג את ערכיו. רשימה שתיאבק לפתרון מדיני שתפעל לקידום השוויון לכל אדם באשר הוא אדם, לצדק אזרחי וחברתי. כולנו, גם אני, עשינו ויתורים, אבל עשינו אותם כדי לייצר תקווה, שהייתה כל-כך חסרה במחנה שלנו. לייצר שלם שגדול מסכום חלקיו, לייצר את הכוח המוביל במאבק לחילופי השלטון והדרך".

ממפלגת העבודה נמסר בתגובה: "אנו שמחים על הצטרפותו של אהוד ברק לרשימת מרצ, המהלך הזה ימנע אובדן קולות במחנה של רשימה שלא עוברת את אחוז החסימה ואיימה לאבד קולות למחנה המרכז-שמאל. החלוקה כרגע היא ברורה. מפלגת העבודה מציבה אלטרנטיבה אידאולוגית חברתית ואלקטורלית ברורה לגוש הימין, דבר שיאפשר לנו לפרוץ ולהביא קהלים חדשים ולהחליף את שלטון נתניהו". 

במפלגת העבודה דורשים מסתיו שפיר להחזיר את המנדט ולהתפטר מהכנסת. התהליך אפשרי מעשית, והמטרה היא גם קבלת מימון המפלגות והמימון השוטף של שפיר. שפיר בודקת את המצב החוקי ומחפשת דרך למנוע את זה, ככל הנראה דרך ההתחברות ל"מפלגה הירוקה" של יעל כהן-פארן. אם זה יהיה כך, נוצר תקדים נפלא: בכנסת ה-21 תהיה נציגות למפלגה שלא התמודדה כלל בבחירות לכנסת הזו. 

ח"כ איציק שמולי (מפלגת העבודה) אמר הבוקר בראיון בגלי צה"ל: "אני עדיין מקווה לשכנע את עמיר פרץ ללכת לחיבורים ולא רק שריונים. עשיתי הרבה מאמצים להביא את המפלגה לחיבור עם הגוש בשמאל. אני לא מציב אולטימטום, אבל אני מתמיד במאמצים. עזיבה שלי תמוטט אלקטורלית את העבודה, ויש לי אחריות למפלגה, והיא יקרה לי. אם לא אצליח להביא לחיבור, אחליט על צעדיי הבאים". 

בתגובה למהלך האיחוד בשמאל, ראש הממשלה בנימין נתניהו צייץ בטוויטר: "לא מתערב איך השמאל מחלק את הקולות שלו".