ברוב דחוק: הותמ"ל הפקידה תוכנית להקמת שכונה ביהוד ע"ח קרקעות חקלאיות של מושב מגשימים

התוכנית כוללת 3,200 יחידות דיור, 350 דירות עבור דיור מוגן והרחבת אזור התעסוקה של העיר • במועצות האזוריות מזהירים, כי מדובר בתוכנית שתחסל את המושב • משרד החקלאות מציע למושב שטחים חלופיים

הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) החליטה אתמול (רביעי) להפקיד תוכנית מעוררת מחלוקת של רמ"י (רשות מקרקעי ישראל), להקמת רובע מגורים חדש במזרח יהוד, על קרקעות חקלאיות של מושב מגשימים. התוכנית כוללת 3,200 יחידות דיור שיוקמו במבני מגורים של בין 9 ל-13 קומות, ו-130 אלף מ"ר שטחי תעסוקה. אולם המשמעות המעשית המיידית שלה היא להותיר את מושב מגשימים עם 30% בלבד מהקרקעות החקלאיות שלו. במהלך הדיונים הובהר, כי משרד החקלאות מציע למושב אדמות חקלאיות חלופיות.

שטחה המקורי של התוכנית, שמספרה 1072, הממוקמת בין השטח הבנוי של יהוד, מושב מגשימים וכביש 40, אמור היה להיות 820 דונם, אולם לאור מחאות אנשי המושב, המועצה האזורית דרום השרון, שבשטחה הוא נמצא ותנועת המושבים, הוחלט להקטין את התוכנית לכ-740 דונם.

כמו כן התברר, כי מתגבש מתווה למתן קרקע חלופית למגשימים בין משרד החקלאות לבין המושב להענקת קרקע חלופית, והוועדה קראה לצדדים להגיע להסכמות בעניין זה. מצד שני, הוועדה דחתה את קריאתה של נציגת מרכז המועצות האזוריות, מילכה כרמל, לדחות את ההפקדה על מנת לאפשר לחברי המושב לבחון את הצעת שר החקלאות לקרקע חלופית.

הבעייתיות של התוכנית באה לידי ביטוי גם בהחלטה על הפקדתה, שבה תמכו 7 חברי וועדה אל מול 6 חברים, שסברו כי יש לדון שוב בתוכנית לאחר הצגת השינויים.

אריאל יוצר, יו"ר הותמ"ל, מדבר על כך ש"מדובר בתוכנית חשובה המאפשרת תוספת משמעותית של יחידות דיור בעיר יהוד, בלב אזורי הביקוש במרכז הארץ, בניצול יעיל של הקרקע, בצפיפות גבוהה ותוך הקפדה על עירוב שימושים שייצר רובע מגורים פעיל אינטנסיבי ואיכותי", ואף אומר כי "קידום התוכנית נעשה תוך הידברות עם המועצה האזורית ונציגי המושב וזאת במטרה לאפשר את המשך העיבוד החקלאי", האחרונים רואים את הדברים אחרת לגמרי.

אושרת גני גונן, ראש המועצה האזורית דרום השרון, אומרת בפשטות, כי "המשמעות של אישור ותמ"ל 1072 היא חיסול מושב מגשימים כישוב חקלאי. תוכנית הותמ"ל פוגעת פגיעה קשה במושב שמציין השנה 70 שנה להיווסדו. הותמ"ל גזר את דינו של המושב כשהוא מותיר אותו עם כשליש בלבד מהקרקעות החקלאיות שלו, זאת בשעה שישנן עדיין עתודות קרקע ביהוד שלא מוצו, כולל אדמות חקלאיות שנלקחו מדרום השרון (גני יהודה) לפני 15 שנה ומתוכננות עליהם אלפי יחידות דיור עבור יהוד, אדמות עליהן עד כה עדיין לא נבנתה יחידת דיור אחת".

יו"ר מרכז המועצות האזוריות וראש המועצה האזורית מרחבים, שי חג'ג', אמר כי "מדובר במחדל ובחוסר אחריות לקדם תוכנית שמחסלת מושב חקלאי וגודעת פרנסתם של חקלאים, המגדלים בעיקר מטעי פרי. לא ברור למה אצה הדרך, הרי ידוע שכבר יש עודף כביר של קרקעות לבניה לפחות לעשור הקרוב".

עו"ד עמית יפרח היועמ"ש ויו"ר אגף הקרקעות בתנועת המושבים אמר, כי התוכנית היא "פגיעה אנושה ובלתי מידתית במושבים ובקרקע החקלאית אשר משאירה אותם ללא אמצעי פרנסה ובאבחת החלטה תכנונית חסלנית הופכת את המושבים ליישובים קהילתיים , חוסר הקשבה לצרכי המועצה האזורית ובקשותיה והתנהלות אגרסיבית ודורסנית , אנו בדמדומי הותמ"ל ונראה לא סביר לקבל החלטה כפי שנתקבלה היום ועוד בממשלת מעבר זוהי החלטה אשר משנה את אופי וצביון המושב לנצח, דרשנו לפני וגם כעת לחזור להליך של הסכמות אשר יאזן בין צרכי העיר לגדול לבין צרכי הכפר להשאר חקלאי".