בעקבות הניסויים המוצלחים באלסקה: "יש התעניינות לגבי יצוא אפשרי של מערכת החץ 3"

יצוא של המערכת ידרוש אישור של משרד ההגנה האמריקאי • במסגרת הניסוי יורטו שלושה טילים: "זה הישג טכנולוגי פורץ דרך, ואלה יכולות ששמורות אך למדינות ספורות. ישראל מקדימה את הטילים האיראנים בכמה צעדים"

שיגור טיל החץ / צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון
שיגור טיל החץ / צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון

כשברקע הצלחת סדרת הניסויים במערכת טילי ההגנה חץ 3 באלסקה, אמר היום (א') ראש תוכנית חומה שבמנהלת לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות (מפא"ת) שבמשרד הביטחון, משה פתאל כי "יש התעניינות לגבי יצוא אפשרי של מערכת החץ 3 לחו"ל".

פתאל אמר את הדברים בשיחת טלפון מאלסקה עם כתבים ישראליים אך סירב לחשוף פרטים אודות האפשרות שעשויה להיפתח עבור התעשיות הביטחוניות שמעורבות בתוכנית החץ 3 - אם יוחלט לייצא את המערכת המתקדמת. הוא הוסיף כי בכל מקרה, יצוא של המערכת יהיה טעון באישורם של הגורמים הרלוונטיים בישראל ובמשרד ההגנה האמריקאי.

הקבלנית הראשית של מערכת חץ 3 היא התעשייה האווירית וקבלנית המשנה בפרויקט היא בואינג האמריקאית. בתוכנית מעורבות תעשיות ישראליות נוספות ובהן החברה הביטחונית-ממשלתית תומר שאמונה על המנועים הרקטיים של הטילים ועל המנועים של טילי המטרה שבאמצעותם מבוצעים הניסויים לטילי החץ, אנקור. טילי האנקור מיוצרים ברפאל מערכות לחימה. בנוסף, אלביט מערכות היא המפתחת והיצרנית של מערכת השליטה והבקרה של טילי החץ, שמכונה "אתרוג זהב".

לפני הצהריים הותר לפרסום כי בשבוע וחצי האחרונים משרד הביטחון והסוכנות האמריקאית להגנה מפני טילים קיימו ניסוי מורכב באלסקה, שבו נבחנו יכולותיהם של טילי החץ 3 אל מול שורה של תרחישי איום שרלוונטיים לישראל. במהלך הניסויים טילי חץ 3 שוגרו שלוש פעמים לעבר טילי מטרה שדימו טילי אויב - ויירטו אותם בהצלחה מחוץ לאטמוספירה: "היו שלושה יירוטים של 'ברזל בברזל' מחוץ לאטמוספירה. זה הישג טכנולוגי פורץ דרך, ואלה יכולות ששמורות אך למדינות ספורות", אמר פתאל והוסיף: "חץ 3 יהיה חומת המגן של מדינת ישראל". 

מערכת טילי החץ 3 מיועדת ליירוט של טילים שנושאים ראשי קרב גרעיניים ולפיכך, תפקידה לפגוע בטילי אויב בעודם מחוץ לאטמוספירה וזאת, כדי למזער את הסכנה מפני נשורת גרעינית. הניסוי באלסקה תוכנן לפני זמן רב, ואף קיבל תקציב מיוחד של כמה מאות מיליוני דולרים מהממשל האמריקאי. הוא תוכנן להיערך כבר לפני כשנה אך נדחה בשל הימשכות ההכנות לקראתו.

ההחלטה לקיים את הניסוי באלסקה ולא בישראל, התקבלה משיקולי בטיחות ובשל השטחים הגדולים שנדרשו לו.

במהלך הניסוי, נבחנו גם יכולות הקישוריות שבין מערכות הטיל למכ"ם אמריקאי שמסוגיו פזורים ברחבי העולם ובזמן מלחמה - הוא אמור לשמש גם את ישראל. זאת, למרות שלמערכת החץ יש מכ"ם שפותח ויוצר במיוחד עבורה, המכונה "אורן אדיר".

ראש הממשלה ושר הביטחון, בנימין נתניהו בירך היום על הצלחת סידרת הניסויים ואמר כי "סדרת הניסויים הצליחה מעבר לכל דמיון, בגבהים ובמהירויות שלא הכרנו עד כה. הביצוע היה מושלם - כל פגיעה בול". הוא הוסיף כי "היום יש לישראל את היכולות לפעול נגד טילים בליסטיים שישוגרו נגדנו מאיראן ומכל מקום אחר".

מנהל חטיבת טילים וחלל בתע"א, בועז לוי סיפר לאחר ההצלחה באלסקה כי "הטילים יצאו וטסו לעבר המטרות שלהם, 'רכשו' אותן עם החיישנים שלהם והשמידו אותם בפגיעה של ברזל בברזל. הבאנו שכבת הגנה נוספת למדינה שהיא בדוקה ומוכחת, והתושבים בישראל יכולים לישון בלילה בשקט".

מערכת החץ 3 הוכנסה לשימוש מבצעי במערך ההגנה האווירית של צה"ל כבר בחודש ינואר 2017 ולצידה פועלים מערכי טילי ההגנה חץ 2, שרביט קסמים וכיפת ברזל.

לדברי פתאל ממשרד הביטחון "ישראל מקדימה את הטילים האיראנים בכמה צעדים וכך, גם את התוכניות העתידיות שלה בתחום". הוא סירב לענות על השאלה האם מערכת הביטחון מתכוונת לפתח טילי חץ 4, שיאפשרו להתמודד עם איומי טילים עתידיים ואמר כי "יש הרבה רעיונות לגבי האתגרים שיעסיקו אותנו בעוד כעשר שנים, והכל נבחן תוך כדי תנועה".