בגלל הפקקים: תוכנית המתאר של קדימה-צורן תוחזר לדיון מחודש למרות שאושרה בשנה שעברה

התוכנית שאושרה מבקשת להגדיל את היישוב פי שניים וחצי, וראשת המועצה הצהירה בעבר כי תמנע בנייה למגורים אם לא יימצאו פתרונות תחבורתיים תואמים • ההחלטה עלולה להוות "תקדים" במאבקים נגד תוכניות אחרות

קדימה-צורן / צילום: אבישי טייכר, ויקיפדיה
קדימה-צורן / צילום: אבישי טייכר, ויקיפדיה

בצעד לא שגרתי תוכנית המתאר של היישוב קדימה-צורן תוחזר להתנגדויות הציבור לאחר שכבר אושרה - כך החליטה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה. התוכנית כוללת היקפי בנייה משמעותיים, שיביאו בפועל לעלייה משמעותית במספר תושבי המועצה המקומית, מ-22 אלף תושבים כיום לכ-50 אלף תושבים בשנת 2040. קידום התוכנית הביא למאבק מצד התושבים ומצד מי שמכהנת כיום כראש המועצה, עו"ד קרן גרין.

קרן גרין / צילום: שלומי יוסף
 קרן גרין / צילום: שלומי יוסף

"תוכנית ראויה שמאזנת בין צרכים"

תוכנית המתאר אושרה בשנה שעברה, בתקופה בה שימש שביט מס כראש המועצה. היא כוללת תוספת של כ-8,100 דירות למועצה. 5,400 ייבנו באזורים החדשים, ו-2,700 באזורים הוותיקים, באמצעות התחדשות עירונית. עם אישור התוכנית כתבה הוועדה המחוזית כי "הוועדה סבורה כי התוכנית הינה תוכנית ראויה המאזנת בין צורכי הפיתוח ובין הרצון לשמור על אופיו של היישוב. התוכנית מחזקת את החיבוריות בין שני חלקי היישוב המאוחד מזה עשור, על ידי תכנון השטח שבן שני היישובים כמשאב סביבתי ערכי יישובי בין שני חלקי היישוב ולצידו מדרום מערב מרכז עירוני, ומצדו המזרחי מוקד עירוני משני נוסף".

קידום התוכנית לווה במחאה נוקבת מצד התושבים במועצה, שטענו כי היא מנוגדת לחלוטין לחזון היישוב, שדיבר על שימורו ככפרי, וכי התוכנית הופכת אותו לעיר. לאחר אישור התוכנית בוועדה המחוזית אף הוקם ביישוב מטה מאבק הכולל כ-5,000 תושבים. לפני כחצי שנה הגישה מועצת קדימה-צורן, ערר למועצה הארצית לתכנון ובנייה נגד התוכנית, ובו נכתב כי הוועדה המחוזית התעלמה מהמלצות צוות התכנון, בנוגע לצפיפות וגובה הבנייה הצפויים ביישוב שצפויים להפוך אותו מישוב עם צביון כפרי לעיר צפופה עם בנייה גבוהה.

עוד נטען בערר כי לא נערכו בדיקות תחבורתיות לבחינת הגידול במספר כלי הרכב והגדלת הצפיפות התחבורתית אל מול התשתיות העירוניות, וכי התוכנית לא מתנה את הרחבת הבנייה עם סלילת והרחבת כבישים. 

החלטה משותפת לתכנון מחודש

בוועידת "גלובס" שהתקיימה בדצמבר האחרון, הצהירה גרין, שהשתתפה בפאנל של ראשי רשויות מקומיות, כי לא תאפשר הקמת דירות נוספות ביישוב, עד שלא יימצא להן גיבוי של תשתית תחבורה.

לאחר הגשת הערר החלו דיונים בין מועצת קדימה-צורן, לבין אנשי הוועדה המחוזית, על שינוייה של תוכנית המתאר ובמסגרתם החליטו להשיב את הדיונים על התוכנית לוועדה המחוזית. בתחילת השבוע הודיעה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, כי החליטה להיענות לבקשה המשותפת של קדימה-צורן ושל הוועדה המחוזית למשוך את הערר ולהחזיר את הדיון לוועדה המחוזית לשינויים.

גרין בירכה על הצעד ומסרה כי "אנו בעד פיתוח היישוב, אך בצורה מושכלת. התוכנית כפי שהיא מתוכננת כעת, עלולה לפגוע ביישוב בצורה אנושה ולהפוך אותו לעיר גדולה, צפופה, פקוקה וחסרת אמצעים כלכליים".