לקראת קפיצת מדרגה בתשלומים בכרטיסי אשראי בישראל? כ-26% מהמסופים בארץ הם עם טכנולוגיית ה-EMV

נכון לחודש שעבר היוו המסופים עם טכנולוגיית ה-EMV כ-26% מכלל המסופים הפעילים בישראל • כ-11% מכלל העסקאות באשראי בחודש יוני האחרון עברו דרך מסופים אלה • מנכ"ל שב"א, משה וולף: "תוך שנה וחצי זינק מספר מסופי ה-EMV במשק פי 6.5"

כרטיסי אשראי / צילום: שאטרסטוק
כרטיסי אשראי / צילום: שאטרסטוק

מסופי כרטיסי האשראי עם טכנולוגיית ה-EMV חצו את רף הרבע מהמסופים בישראל, כשנכון לחודש שעבר הם היוו כ-26% מכלל המסופים הפעילים בישראל כשכ-11% מכלל העסקאות באשראי בחודש יוני האחרון עברו דרך מסופים אלה - כך אמר היום (ג') מנכ"ל שב"א, משה וולף, שהשתתף בכנס של מאסטרקארד ישראל, תוך שפירט כי "סכום העסקאות שעבר דרך מסופים אלה עמד על 8% מסך עסקאות האשראי באותו חודש".

עם זאת, טכנולוגיית ה-EMV מתקדמת בהרבה מהנהוג בישראל, כשחלק ניכר מהמסופים שעומדים בה עדיין לא פועלים לפיה, ולמעשה עובדים כמו מסופים "רגילים", כך שהשוק המקומי נחשב ליחסית מפגר בהיבט התשלומים.

לדברי וולף, "תוך שנה וחצי זינק מספר מסופי ה-EMV במשק פי 6.5", לאחר ש"בחודש ינואר 2018 היוו מסופי ה-EMV כ-4% בלבד מכלל מסופי האשראי בישראל". הוא הוסיף כי השוק מוכן למעבר לטכנולוגיה האמורה תוך שהוסיף כי מנתוני חברת שב"א "86.1% מהעסקאות שמבצעים הישראלים בכרטיסי אשראי הן בסכום הנמוך מ-300 שקל". שב"א מפעילה את מערכות התשלומים בכרטיסי אשראי.

עוד הוא אמר כי מנתוני שב"א עולה כי 37.3% מהעסקאות באשראי הן בסכום נמוך מ-50 שקל, ושלמעלה ממחצית מעסקאות האשראי במשק (58%) הן בסכום הנמוך מ-100 שקל.

עוד נמסר כי בכנס השתתפה המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, שצוטטה כאומרת כי" בקרוב אנו צפויים לראות שינויים גדולים באופן שבו לקוחות משלמים". במסגרת זו מדובר על כך שלקוחות יוכלו לשלם בעסקאות בהיקף נמוך עם כרטיס האשראי או הדביט בנגיעה - ללא "גיהוץ" וחתימה, כאשר בעסקאות בסכום גבוה יותר הלקוחות יידרשו להקיש את הקוד הסודי שלהם. טכנולוגיות אלה כבר מוכרות ונהוגות בעולם הרחב.

במאסטרקארד ציינו כי הכנס עסק בהתקדמות הטעמת תקן EMV בישראל, כאשר בחברה ציינו כי ממחקר שערכה מאסטרקארד בישראל נמצא כי מעל 80% מהישראלים דיווחו על שימוש יומיומי בכרטיס וכן ביצעו לאחרונה עסקה עם קוד חכם מרביתם בעת משיכת מזומן בכספומט וחלקם בעסקאות בחו"ל. מנכ"ל מאסטרקארד ישראל, עומר אונגר, סיפר כי "מעל 50% מהעסקאות באירופה ברשת של מאסטרקארד הינן כבר ללא מגע ובמדינות מרכז ומזרח אירופה הנתון אף גבוה יותר. כמו כן במאסטרקארד עד שנת 2023 כל המסופונים יחויבו להיות "קונטקטלס" בכל העולם".