התושבים לחצו - ועיריית הרצליה גנזה פרויקט פינוי-בינוי ענק של 6,000 דירות בשכונת שביב

הפרויקט ביקש לחדש את שכונת יד התשעה שבצפון מזרח העיר • הנפגעות העיקריות מהמהלך: החברות י.ח.דמרי וחברה בשליטת ליאו נואי שזכו בעבר בתכנון הפרויקט • בעירייה הודיעו לאחרונה לדיירים שאם הם רוצים לקדם את המיזם - שיעשו זאת בעצמם

ראש עיריית הרצליה, משה פדלון / צילום: שלומי יוסף
ראש עיריית הרצליה, משה פדלון / צילום: שלומי יוסף

עיריית הרצליה הודיעה במפתיע כי היא מקפיאה את תוכנית ההתחדשות העירונית בשכונת יד התשעה ("שביב") בצפון מזרח העיר. את התוכנית היו אמורים לבצע במשותף החברות י.ח. דמרי, בוני הארץ הטובה, ו-NBS ISRAEL, שבשליטת איש העסקים הבריטי ליאו נואי. כעת היזמים, כך נראה, לא יקחו חלק בקידום הפרויקט - אם הוא אי-פעם יתקדם. בעירייה הבהירו כי הם מעבירים את התכנון לרשות התושבים, זאת לאחר שורה של האשמות שפרסמו חברי ועד השכונה נגד התנהלות העירייה בפרויקט.

הדמיה של הפרויקט. ערכי הקרקע עלו הדמיה : מילוסלבסקי אדריכלים
 הדמיה של הפרויקט. ערכי הקרקע עלו הדמיה : מילוסלבסקי אדריכלים

מגדלי משרדים לצד בנייה למגורים

יד התשעה היא שכונת שיכוני רכבת בהרצליה שנמצאת מזרחית לרחוב ירושלים, דרומית לכביש 531, וצפונית לשכונת צמודי הקרקע נווה עמל, בסמיכות לרעננה. מזה למעלה מעשור נדונה בעירייה יוזמה לבצע בשטחה פרויקט התחדשות עירונית רחב היקף. רק בשנים האחרונות, כשערכי הקרקע באזור עלו, ההיתכנות הכלכלית של הפרויקט הפכה לריאלית.

בניסיון לקדם את הפרויקט ערכה העירייה לפני ארבע שנים תחרות תכנונית בין מספר חברות. בסיומה זכו ההצעות של NBS ISRAEL שבשליטת ליאו נואי, וי.ח. דמרי בשותפות בוני הארץ הטובה בע"מ. בהמשך מיזגה העירייה בין שתי ההצעות, כשהתוכנית הייתה להקים מעל לכביש 531 וברחוב ירושלים מגדלי משרדים בגובה 30 קומות, ובלב השכונה בנייה למגורים בגובה של עד 8 קומות.

השכונה של "סאלח שבתי"

מתכתובות שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי הפרויקט התקשה להתרומם. ועד השכונה כתב לאחרונה מכתב חריף לעירייה שבו העלה טענות על חוסר שקיפות, קידום אינטרסים פרטיים של חלק מהיזמים וטענות שונות נוספות. בתגובה שלחה השבוע עו"ד אילנה בראף-שניר מכתב לחברי הוועד מטעם ראש העיר, משה פדלון, שטרף את כל הקלפים. "מאחר שמזה תקופה ארוכה מועלות על ידיכם טענות קשות וחמורות (ומשוללות בסיס) נגד התנהלות העירייה, ראש העיר והעובדים השונים מטעמה, הכוללות גם איומים מוסווים, והמביעות בלשון ברורה הסתייגות קשה מפועלה של העירייה, קץ ראש העיר בהתנהלות זאת. לפיכך החליט ראש העיר להקפיא בשלב זה כל קידום של הפרויקט".

במקביל הוציא פדלון הודעה לתושבי השכונה שבה נכתב כי הוחלט להעביר את תכנון פרויקט יד התשעה מהיזמים אל התושבים. עוד הודיע כי העירייה תעמיד לרשות התושבים את אגפי העירייה הרלוונטיים בכל סיוע מקצועי ותכנונים שיידרש לטובת קידום הנושא.

חבר ועד השכונה, אלי הרוש שמתגורר בה עוד מילדותו, ואף זוכר שהסריטו בה את הסרט "סאלח שבתי" ב-1964, מכחיש כל טענה על איומים כלפי מישהו מאנשי העירייה. לדבריו, אנשי הוועד מודרו מכל המפגשים עם היזמים. "לא היינו במכרז לבחירת היזמים, לא יודעים איך הם נבחרו ולא שום דבר. אמרנו לראש העיר שאנחנו מעדיפים שהשכונה תחולק לכמה חלקים ולכמה יזמים, ושייערך מכרז בין חברות יזמיות, לשמוע מהן מה הן מציעות לתושבים", אמר הרוש.