עמיר פרץ: "איני מתכוון להתאחד עם מרצ וברק"

ועידת מפלגת העבודה התכנסה הערב כדי לאשר את המיזוג עם מפלגת גשר • פרץ: "מדוע את לבני קיבלתם בזרועות פתוחים ועם לוי-אבקסיס אתם מתגרדים?"

יו"ר מפלגת העבודה, עמיר פרץ / צילום: תמר מצפי, גלובס
יו"ר מפלגת העבודה, עמיר פרץ / צילום: תמר מצפי, גלובס

ועידת מפלגת העבודה התכנסה הערב (ד') בתל-אביב כדי לאשר את המיזוג עם מפלגת גשר ואת שריוני יו"ר המפלגה ומבנה הרשימה לקראת הבחירות לכנסת ה-22. יותר מוקדם היום דחה בית המשפט המחוזי בתל-אביב עתירה של שתי מועמדות ברשימה, ח"כ לשעבר מיכל בירן ואמילי מואטי נגד ריבוי השריונים אשר דחקו אותן לאחור.

פרץ פתח בדבריו בברכות לח"כ שלי יחימוביץ' שהחליטה לפרוש מן הרשימה. "אתם יודעים שהיחסים בין שלי וביני ידעו עליות ומורדות - אבל הערכים שלנו לא השתנו, ידענו על מה אנחנו נלחמים וידענו כי עבור הערכים הללו נדע להתגבר על כל המשקעים". פרץ לא בירך יו"רים קודמים של המפלגה אשר עזבו, כגון אבי גבאי ויצחק הרצוג. יחימוביץ' לא השתתפה באירוע, כיוון שהיא נמצאת בחופשה.

עוד אמר פרץ כי השותפות עם אורלי לוי-אבקסיס היא חשובה ביותר ותיאר אותה כמסע ישראלי, אליו יצטרפו ישראלים רבים. "זהו מסע שיהפוך את המפלגה ממפלגה פוליטית לבית פוליטי, מסע שיפתח את הדלתות, דלת אחר דלת, מסע שיפיל את המחיצות, את החומות, חומה אחר חומה".

פרץ ציין כי ההסכם עליו חתם עם גשר הוא הסכם מלא: "אין בו סעיפים חסרים. אני יודע שיש בו יתרונות כי במפגש עם האזרחים, אני חש שההסכם הזה מכה בסכר בכל כוחו. אני חש את הזרימה שהולכת ומתגברת. אני שומע את הרעש העצום של הנהר השועט אלינו".

על לוי-אבקסיס אמר פרץ, היא "שותפה נחושה, בטוחה בעצמה, בטוחה בדרכה, מנהיגה עם הרבה עשיה מאחוריה ועם הרבה תכניות לפניה. אורלי היא גם לוחמת חברתית, וגם שוחרת שלום".

לדבריו, החיבור עם גשר לא יחליש את המחויבות לשלום ולהסדר מדיני. "אורלי חזרה והדגישה את המחויבות שלה לשלום. אורלי רצה לבחירות הקודמות עם גשר עצמאית כשאחת ההתחייבויות שלה היא שתי מדינות לשני עמים, ולכן המחויבות שלנו לשלום היא חד משמעית".

עוד ציין פרץ כי באמצעות החיבור עם לוי-אבקסיס הוא יהיה מסוגל להפוך את השלום "למוצר עממי, לא שבוי בידי האליטות, לא שיח של אולמות פאר, אלא נושא שחייבים לשוחח עליו ולדון בו".

פרץ אמר שהוא מבין את המתנגדים להסכם עם גשר. "אני מקבל באהבה את הקריאות של המתנגדים להסכם. אנחנו מפלגה דמוקרטית וכל רעיון בה הוא רעיון לגיטימי. אך בסופו של יום, חברי המפלגה הטילו עלי את האחריות לקבל החלטות ומעולם לא נרתעתי לקבל החלטות גם כשצריך ללכת נגד הזרם."

"יכולתי להישאר במקום הנוח לי, לחבור למרצ, לאהוד ברק, לעמוד בראש גוש שמאל. עבורי זה היה קל ונוצץ. הייתי מקבל מחיאות כפיים, מאמרים מפרגנים, אבל אם הייתי עושה זאת הייתי חוטא לתפקידו האמיתי של מנהיג, כי תפקידו של מנהיג לשנות את המציאות ולא רק לנהל אותה ולשרוד אותה".

"התוקפים אותי, כל הזמן צודקים אבל מפסידים בקלפי"

פרץ תקף את האיחוד שעשה ברק עם מרצ. "ראיתי איך האיחוד שלהם זוכה לאיתרוג, ליטופים, ואיך החיבור האמיתי שלנו סופג מכל עבר. למה? כי לא הקשבנו לכל נותני העצות שתמיד מוכיחים שהצדק בצד שלהם, שתמיד ייצגו את האמת המוחלטת שלהם. לצערי חלק מהם חברים שלי, בפוליטיקה ובתקשורת ואני היום מיישיר מבט אליכם ואומר לכם: יכול להיות שאתם כל הזמן צודקים אבל כל הזמן מפסידים?".

עוד השווה פרץ בין לבני לבין לוי-אבקסיס. לדבריו, גם לוי-אבקסיס הגיעה מן הימין וכאשר ציפי לבני הגיעה מן הימין כולם בעבודה קיבלו אותה בזרועות פתוחות. "למה מול אורלי לוי אתם מתגרדים כל כך?! ובכן, חבריי היקרים, חבל על המאמצים העקרים שלכם. איני נרתע, איני נבהל: אני לא מתכוון להתחבר עם ברק מרצ - נקודה".

באשר למפלגת כחול לבן , אמר פרץ שזה "בלוף אחד גדול". לדבריו, "יצרו מיזם פוליטי שהייתה לו מטרה אחת, הגדרה אחת: להחליף את בנימין נתניהו. בכחול לבן יש אנשים מצוינים. כולם חברים שלי. עם כולם עבדתי בשלב זה או אחר של חיי. אבל זו עגלה שהסוסים האצילים שמושכים אותה אינם שועטים באותו כיוון. כל סוס אציל שם שועט לכיוון אחר. בני גנץ איש נהדר. רוצה הכל בהסכמות, נמנע ממחלוקות. אבל לצידו סוס אציל נוסף - יאיר לפיד אשר מושך לעימות מול החרדים ובאותה מידה שועט אל הימין הקפיטליסטי הקיצוני".

עוד אמר פרץ שכחול לבן וגם הליכוד מנותקים מהציבור ויובילו למדיניות של ניתוק, של ריחוק, של הפקרה.

"לא נשב עם נתניהו"

פרץ ציין בנאומו בוועידה כי מפלגת העבודה לא תיכנס לממשלה עם נתניהו. "לא ננהל מו"מ עם נתניהו עם כתב חשדות מעל ראשו, ואם יוגש נגדו כתב אישום נדרוש את התפטרותו המיידית. איננו מחרימים את הליכוד. איננו מחרימים את מצביעי הליכוד. מצביעי הליכוד הם לא הבעיה - מצביעי הליכוד הם הפיתרון, ואני מאמין שחלקם יבואו אלינו", אמר פרץ.

פרץ אמר לנתניהו כי "צריך לשלוח אותך הביתה בבחירות הקרובות. לך הביתה, תתעסק עם ענייניך המשפטיים ותניח לנו לבנות מחדש את הדמוקרטיה, את מערכת המשפט, את הגאווה הלאומית שלנו שנרמסה מול החמאס".

מבנה רשימת מפלגת העבודה-גשר:

1. עמיר פרץ
2. אורלי לוי-אבקסיס
3. איציק שמולי
4. מרב מיכאלי
5. עמר בר לב
6. רויטל סויד
7. חגי רזניק (גשר)
8. שריון של פרץ
9. מזכ"ל העבודה ערן חרמוני
10. שריון של לוי-אבקסיס