"על כל קופסה שמעשנים כתוב בגדול שהמוצר מזיק לבריאות, אבל לכל אחד הזכות להחליט מה טוב לו"

חידוש ההתקשרות עם תאגיד JTI היפני, תוך תחזית לפגיעה ברווח, הפיל לפני מספר חודשים את מניית חברת הפצת הסיגריות והממתקים גלוברנדס • בראיון ל"גלובס" מדבר המנכ"ל גדי נצר על הדיווח המפתיע שגרם לקריסת המניה וגם מגלה אכפתיות להכנסות המדינה: "מדובר בהפסד  של לפחות כ-1.5 מיליארד שקל בשנה. כמויות עצומות של סיגריות מוברחות נמכרות באין מפריע"

יומה האחרון של שנת 2018 היה אחד הפחות מוצלחים בחייו העסקיים של גדי נצר. גלוברנדס , החברה אותה הוא מוביל, שיגרה בשעות הבוקר של אותו יום הודעה לבורסה לפיה הסכמות עקרוניות להארכת ההתקשרות שגובשו בינה לבין תאגיד JTI היפני (Japan Tobacco International) - שגלוברנדס מייבאת ומפיצה את מוצריו כבר 18 שנה - עלולות להקטין את רווחיה השנתיים הצפויים בשיעור שנתי של 4%-9% בין השנים 2019 ל-2024. לפיכך, בשנת 2024 יקטן שיעור הרווח השנתי הנקי הצפוי של החברה בכ-33% ביחס לרווחיה ב-2017, השנה שקדמה להנפקה, ושבה הציגה החברה רווח נקי של כ-71 מיליון שקל.

גלוברנדס העוסקת בהפצת מוצרי סיגריות, ממתקים ולאחרונה החלה בהפצת מוצרי מזון קטנים (בעיקר מוצרי "אימפולס", כאלה שהצרכן מחליט באותו רגע האם לרכוש אותם, הממוקמים ליד הקופות). בתחום מוצרי העישון והסיגריות החברה מפיצה ומוכרת את המוצרים של שתי חברות טבק בינלאומיות, BAT (בריטיש אמריקן טובקו) וכאמור JTI היפנית. בין המותגים הבולטים שהיא מפיצה, ניתן לציין בתחום הטבק את סיגריות קאמל, לאקי סטרייק, ווינסטון, קנט ועוד, ועם מוצרי המתיקה הבולטים שלה נמנים שוקולד נוטלה, קינדר בואנו ומסטיק אורביט.

"היינו בהסכם לעוד שנתיים, אבל לא רצינו להיכנס למלחמה עם JTI, אלא להגיע להבנות שיבטיחו את השרידות של החברה לעוד הרבה שנים קדימה. אז הגענו להסכמות על שינוי הסכמי ההפצה מולם לעוד  8 שנים בסך הכל, כך שזה נתן לנו הרבה שקט אבל כמובן שזה פוגע ברווחיות", אומר גדי נצר בריאיון ל"גלובס". נצר, 54, מכהן בתפקידו מזה 10 שנים. קודם לכן שימש כסמנכ"ל החברה ומנהל השיווק של JTI בישראל.

הנפקתם רק כמה חודשים קודם לכן. האם לא גרמתם עוול למשקיעים?
"במהלך ההנפקה לא ידענו ש-JTI יחליטו לשנות את תנאי הסחר מול גלוברנדס. זו חברה שאנחנו עובדים איתה הרבה מאוד שנים. בסוף 2018 עשו שם בדיקה בקשר לעלויות ההפצה בכל העולם והחליטו שעלות ההפצה פה היא לא בסטנדרט שלה, אז הם ביקשו לשנות את זה". 

יכול להיות שב-JTI יחליטו בעוד כמה שנים שוב פתאום לעשות שינוי?
"כן, אבל כעת יש לי שקט לכמה שנים. יכול להיות שנריב איתה שוב עוד 5-6 שנים. אני לא יודע להגיד היום אם זה יקרה שוב בעתיד. ב-2001, כשהקמנו את החברה, החזקנו כ-4% משוק הסיגריות בארץ והיום אנחנו מחזיקים כ-35% מהשוק, כך שלאורך זמן החברה מצליחה להרחיב את נתח השוק שלה".

באותה הודעה עגומה ציינו בגלוברנדס כי עיקר השינוי לרעה ברווחיה "יבוא לידי ביטוי החל משנת 2021 ועד לשנת 2024, כך שעד לשנת 2020 (כולל) שיעור הקיטון השנתי לא יעלה על כ-9% ביחס לרווח השנתי הנקי בשנת 2017". בגלוברנדס לא פירטו לגבי ההבנות החדשות בינה לבין התאגיד היפני, אולם ציינו כי אלה כוללות את "עדכון התנאים המסחריים ביניהם החל משנת 2019 ואילך". עוד הדגישו שם, כי "הערכת שיעור הקיטון כאמור ברווח השנתי הנקי הצפוי של החברה עד לשנת 2024, היא בהתבסס על פעילות החברה והכנסותיה נכון למועד דוח זה, ואינה לוקחת בחשבון כל שינוי בפעילות החברה ככל שיהיה".

מניית גלוברנדס
 מניית גלוברנדס

האזינו לפרק של "כיסא מנהלים" עם גדי נצר:

"רכישת המניות - הדבר הנכון ברמה האתית"

מיד לאחר ההודעה צנחה מניית החברה בעשרות אחוזים, מה שהוביל את בעלת השליטה בה, גזית אחזקות, שבבעלות היו"ר ומייסד החברה ירון גזית ביחד עם נצר, להכריז על הצעת רכש למניות המהוות כ-10% מהון החברה, במחיר של 470.3 שקל לכל מניה (מחיר המניה טרם הנפילה). הצעת רכש במחיר הנקוב (פרמיה של כ-30% על המחיר בבורסה באותו יום) הייתה בהיקף של כ-55 מיליון שקל (95% ממנה על ידי גזית). ההצעה נענתה במלואה, אולם המהלך לא עזר והמניה נסחרת גם היום במחיר של 335 שקל, נמוך בכ-29% ממחיר ההצעה ובכ-31% ממחירה עת החלה להיסחר בבורסה. שוויה של החברה עומד כיום על כ-394 מיליון שקל.

כחצי שנה לפני אותה הודעה השלימה גלוברנדס, בסוף חודש מאי אשתקד, רישום של מניות למסחר (IPO) בבורסה בת"א. במסגרת המהלך מכרו בעלי החברה ממניותיהם לציבור בתמורה של כ-240 מיליון שקל. ההצעה בוצעה לפי שווי חברה של כ-680 מיליון שקל, לאחר שנאלצה לקצץ עשרות אחוזים מהשווי לו כיוונה במקור ושעמד על כמיליארד שקל. את ההנפקה הובילו לידר הנפקות, ברק קפיטל ודיסקונט חיתום.

בראש מוכרי המניות לציבור עמד יו"ר ומייסד החברה ירון גזית, שמכר ממניותיו תמורת כמחצית סכום הצעת המכר (כ-120 מיליון שקל), ומחזיק כיום בכ-42.5% מהון החברה. יתרת המניות בהצעת המכר נמכרו בעיקר על ידי פישמן רשתות, שנותרה עם 26% מהון החברה (בכמחצית ממניות פישמן רשתות מחזיק כונס הנכסים של אליעזר פישמן, ובמחצית האחרת מחזיקים ילדיו של פישמן). מי שעוד מכרו מניות במיליוני שקלים בהנפקה היו המנכ"ל נצר, שמחזיק כיום בכ-4.4%, וסמנכ"לית הלוגיסטיקה, יעל לב שניידר (2.6%).

אתם מתכוונים לצאת בעוד הצעת רכש?
נצר: "כרגע לא. אני מתכוון לנהל את החברה ולא את המניה. אני לא מצטער שקניתי מניות במחיר הרבה יותר גבוה מהמחיר בבורסה באותו יום, אבל אין לי כיום כוונה לרכוש עוד מניות. עשינו את המהלך כי זה היה הדבר הנכון לעשות ברמה האתית. בטווח הארוך אני מאמין שאנחנו נהיה בסדר ומחיר המניה ישקף את הפעילות והצמיחה בחברה".

כאמור, בעלת מניות מרכזית בגלוברנדס היא משפחת אליעזר פישמן (אמצעות  פישמן רשתות). לדברי נצר "יש להם מושב בדירקטוריון והם לא מעורבים בניהול. ברמה האישית אנחנו מסתדרים איתם, אין לנו בעיות כלשהן".

מחלקים יותר מ-70% מהרווח כדיבידנד

גלוברנדס מעסיקה כ-180 עובדים, מחזיקה בעשרות קווי חלוקה, מרביתם בתחום מוצרי העישון. לחברה יש כ-10,000 נקודות הפצה ברחבי הארץ, עיקרם פיצוציות וחנויות מכולת קטנות. לחברה יש 40 קווי הפצה למוצרי עישון ועוד 9 קווי הפצה למוצרי המזון והממתקים. מדוחות גלוברנדס עולה כי 88% מהכנסותיה בשנים 2017-2018 היו ממוצרי עישון והיתר מממתקים וחטיפים.

בתחום העישון המתחרה הגדולה של גלוברנדס היא הענקית האמריקאית פיליפ מוריס, המייצרת ומוכרת בין השאר סיגריות מסוג "מרלבורו", המחזיקה ביותר מ-50% מהשוק בארץ. לגלוברנס נתח של כ-35% מהשוק בארץ וביתרה מחזיקה "דובק" המקומית. היום פורסם ב"גלובס" שפיליפ מוריס צפויה להפחית במידה משמעותית את מחירי חלק מהסיגריות שלה. בגלוברנדס סירבו להגיב להשפעה הצפויה של המהלך על עסקיה.

את הרבעון הראשון של 2019 סיימה גלוברנדס עם הכנסות של 540 מיליון שקל, בדומה להכנסות ברבעון המקביל ב-2018. הרווח התפעולי שלה הצטמק בכ-17% לרמה של כ-19 מיליון שקל ובשורה התחתונה הציגה גלוברנדס רווח נקי של 13.4 מיליון שקל, ירידה של 27% לעומת הרבעון המקביל.

לחברה יש מדיניות רשמית של חלוקת כ-70% מהרווח כדיבידנד, פעמיים בשנה. "החברה היא תפעולית ואין לה הוצאות גדולות על השקעות או מחקר ופיתוח, כך שאנחנו יכולים לחלק חלק ניכר מאוד מהרווחים כדיבידנד. בפועל תמיד אנחנו מחלקים יותר מ-70%", אומר נצר.

תחום הסיגריות, הרגילות והאלקטרוניות,  נמצא תחת מתקפה מתמדת ומתמשכת מצד הרגולטורים השונים. השבוע, למשל, טען ארגון הבריאות העולמי (WHO) שהסיגריות האלקטרוניות טרם הוכחו ככלי לגמילה מעישון וכי יש מגוון רחב של סוגי סיגריות שאף לא נחקרו מעולם בידי היצרניות עצמן.

ככלל, סיגריות אלקטרוניות נבדלות מסיגריות "בוערות" בכך שהן לא מכילות טבק, כי אם ניקוטין וחומרים נוספים. ניקוטין הוא חומר ממכר בכל גיל, אך חשיפה של בני נוער אליו - קהל יעד עיקרי אליו מכוונים המוצרים - עלולה להיות בעייתית במיוחד, כי המוח המתבגר מצוי במצב רגיש.

לפי משרד הבריאות, בני נוער המתנסים בסיגריות אלקטרוניות מצויים לכן בסיכון מוגבר של פי 7 לעבור לעישון סיגריות רגילות בעתיד. עוד לפי המשרד, החומרים המצויים בסיגריות האלקטרוניות לצד ניקוטין, ידועים בחלקם כמסרטנים. כעת כותבים גם אנשי WHO כי סיגריות אלקטרוניות עלולות להשפיע על המוח המתפתח של בני הנוער ולהוות את שער הכניסה שלהם לעולם העישון.

הארגון ממליץ למדינות לאסור על שיווק סיגריות אלקטרוניות בטעמים וכן לאמץ מדיניות ורגולציה שיאלצו את היצרנים להפוך את המוצרים ללא אטרקטיביים לצעירים באמצעות אריזה אחידה ככל מוצרי הטבק. הוא גם ממליץ לאסור על שימוש בסיגריות אלקטרוניות במקומות סגורים, עד שיוכח כי אדי הסיגריות האלקטרוניות אינם מזיקים לאנשים בקרבת מקום.

מה מאפיין את שוק הסיגריות האלקטרוניות?
 "שוק הסיגריות האלקטרוניות נמצא ממש בחיתולים. אמנם השוק צומח אבל הוא עדיין קטן מאוד. בגדול, מי שמעשנים סיגריות אלקטרוניות הם בעיקר אנשים שרוצים לעבור מסיגריות רגילות לאלקטרוניות, כלומר כאלה המבקשים להפסיק לעשן. כיום אין מיסוי על סיגריות אלקטרוניות אבל אני מניח שזה ישתנה, וזה בסדר. שיעורי הרווח בתחום הזה נמוכים לעומת הרווח משיווק סיגריות רגילות".

ומידת הנזק?
"הסיגריה האלקטרונית אמנם מכילה ניקוטין, שזה החומר הממכר, אבל היא פחות מזיקה כי הנזק העיקרי לגוף נגרם מתוצרי השריפה של סיגריה רגילה ובסיגריה אלקטרונית אין את העשן שנגרם מהשריפה של הטבק". זה מוצר שמיועד בעיקר למי שמעשן ורוצה להפסיק, ולא לבני נוער".

גלוברנדס החלה לאחרונה בהפצת קו מוצרים חדש בתחום הפיצוחים, אותם היא מייבאת מספרד. "במהלך הזה אנחנו יוצאים מהמעטפת למעשה, ויוצרים מנוע צמיחה חדש. את המוצרים האלה אנחנו מוכרים לכולם ולא רק דרך נקודות המכירה שלנו, כמו בתחום הממתקים. אלה מוצרים שיכולים לשבת ליד הקופות גם בסופרמרקטים רגילים ולא בפיצוציות", אומר נצר.

אתם חושבים להיכנס לעוד מוצרים שנחשבים יותר בריאים לעומת מוצרי עישון וממתקים?
נצר: "אנחנו מסתכלים על מה מתאים לחברה ולקווי ההפצה שלה. אם המוצר בריא או לא, קשה מאוד לקבוע. אמנם על כל קופסת סיגריות כתוב בגדול שהמוצר מזיק לבריאות, אבל כל אחד יכול להחליט מה טוב לו. אני רוכב במשך שנים רבות על אופנוע כבד למרות שזה מאוד מסוכן, אבל אני מאוד נהנה מהרכיבה והחלטתי שאני רוצה לעשות את זה למרות הסיכון. לכל אחד צריך להיות החופש להחליט מה טוב לו ומה מזיק לו".

מה המגמה בשוק בו אתם פועלים בשנים האחרונות?
"שוק הפצת הסיגריות יציב עם ירידה קלה. יש מדינות בעולם, כמו אנגליה, שהשוק בהן התכווץ בצורה דרמטית בתקופה האחרונה".

נצר מתרעם על כך שהחברה נפגעת מהברחות של סיגריות לתוך ישראל, בעיקר מאירופה ומהרשות הפלסטינית. "מדגימה שנערכה לאחרונה עלה ש-25%-20% משוק הסיגריות בארץ אלה מוצרים מוברחים שאין עליהם מיסים שונים. על כל סיגריה שנמכרת, כ-80% מהמחיר זה מיסים שונים, אז מדובר בהפסד הכנסות של לפחות כ-1.5 מיליארד שקל למדינה כל שנה. כמויות עצומות של סיגריות מוברחות נמכרות בארץ באין מפריע".